Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD - 2005 Fender Custom Shop Stratocaster '59 Closet Classic


Hallstein

Anbefalte innlegg

Som mange kanskje har fått med seg, solgte jeg Mayonesen i helga, da den ikke lenger dekket mine behov som musiker (spiller ikke fullt så mye metall lenger)

Dermed var det på tide å skaffe seg ny gitar, eller mer spesifikt, å skaffe seg en strat.

Jeg har lenge vært på utkikk etter stratter, jeg har til og med eid ett par, men de har aldri vært gode nok for meg.

Jeg har vært vant til en '90 Gibson Les Paul Classic som låter, og spiller svært bra, og har ett preg av å være godt brukt og elsket de 22 åra den har vært i bruk.

Derfor så var jeg på utkikk etter en gitar som kunne matche denne, og som ikke ville kjennes dårligere, eller billigere ut når jeg spilte på den. Valget falt da kjapt på Fender Custom Shop, da det er ett relativt sikkert valg mtp. kvalitet (Jeg prøvde flere USA stratter på Tre45 som ikke var helt bra nok), og fordi de er greie å finne tak i.

Etter å ha fått råd som "vent til du finner den rette" og slikt, så hørte jeg på det og begynte å sjekke finn, blocket, thegearpage o.l. i søken etter "min" strat.

2 Dager etterpå dukket det derimot opp en Fender Custom Shop Strat ganske nært meg (hegra, stjørdal). Og jeg tok en tur dit for å prøve den.

Gitaren var vel holdt, kjentes ikke kliss ny ut, som mange gitarer gjør (sticky hals, tykk ekkel lakk, perfekt i lakken osv) men bar preg av å rett og slett være en "closet classic".

Den hadde også mye pen krakkelering på baksiden og på fronten, samt at halsen hadde sjel, og var ikke på noe sett og vis "perfekt" med noen små hint av flammer her og der i riktig lys, samt hint av birdseyes her og der.

Eieren hadde også nettopp brukt 2000 kroner hos Geir Falck på Tre45, og gitaren var svært bra satt opp, med lav action uten buzz, god tremolo, og generelt svært lettspilt og god. Den låt også mye mer levende enn noen andre stratter jeg har eid. Den veier også svært lite (har ikke veid den) men den er absolutt uten tvil den letteste stratten jeg har spilt på. Halsen er også håndformet, noe som merkes bra, da den går fra en soft V øverst ved headstock, og til en slim C fra 5-te bånd og oppover.

Alt dette kombinert med en pris jeg fikk pruta ned, så fikk jeg meg en svært pen strat, for godt under budsjettet mitt på 18.000.

Noen vil kanskje si at jeg kunne skaffet meg bedre stratt til prisen, men siden jeg kunne teste denne stratten på forhånd, samt at det er en trygghet i det å handle uten å involvere posten, så ser jeg meg svært fornøyd med funnet!

Specs har jeg litt vanskelig med å finne frem, men det får være. Er ikke så himla viktig, den låter iallefall bra! :D

post-6361-0-59678400-1336047483_thumb.jppost-6361-0-41046000-1336047485_thumb.jppost-6361-0-54759200-1336047486_thumb.jppost-6361-0-17461700-1336047488_thumb.jppost-6361-0-00738700-1336047490_thumb.jppost-6361-0-98521700-1336047491_thumb.jppost-6361-0-19909300-1336047493_thumb.jppost-6361-0-57065500-1336047494_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt DENNE gitaren live noen ganger, eller en lik en?... :P

Jepp, Gluke, er midt i blinken! :) Litt nysgjerrig på pickups though, så det spørs om jeg må sende en mail til Fender for å finne ut hva som står i den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukvalifisert gjetting på pickups, så tipper jeg at det står Fender Custom Shop Fat '50s i denne. Jeg har en slik i halsposisjon på min strat, og kan ikke si annet enn at den er helt fantastisk. Videre så antar jeg det er 7.25" radius på gripebrettet, svak V-profil evt C-profil, nitrolakk og kropp i or.

Spennende hvis du får veid den. Min strat veier 3,2 kilo og er den letteste jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt DENNE gitaren live noen ganger, eller en lik en?... :P

Jepp, Gluke, er midt i blinken! :) Litt nysgjerrig på pickups though, så det spørs om jeg må sende en mail til Fender for å finne ut hva som står i den! :)

Hvis det er den customstraten fra hegra er det mest sannsynlig DENNE gitaren jeg har hørt live. Det er ikke så forferdelig mange customshop fendere her omkring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.