Web Analytics
Jump to content

Justere magnetpoler på humbucker


Ichi
 Share

Recommended Posts

Som den relative nybegynneren jeg er får jeg stadig nye aha-opplevelser når jeg skrur og tester på billig-Lpen min (som faktisk også er favoritten lydmessig :) ). For de aller fleste er nok dette gammelt nytt, men jeg er selvsagt interessert i utdypninger og andre erfaringer slik at jeg kan suge til meg kunnskap.

Har sett mange her klage over muddy lyd i humbuckerene uansett hvor mye de skrur opp/ ned på mikkene. Jeg drista meg til å eksperimentere litt med magnetpolene på humbuckerne på gitaren da den mangla litt spank i bridge og var litt muddy i neck. Etter litt skruing opp og ned klarte jeg både å fjerne mudderet i bånn og klarne opp bridgen i topp. Har nå etter å ha bytta ut kondensatorene i tillegg fått nøyaktig den lyden jeg var ute etter i den gitaren. Jeg lot B'en være i fred og justerte opp de andre.

Jeg tok også for meg Epi Lp'en og en semihollow og gjorde de nødvendige justeringene på magnetpolene, og Epien har nå fått enda mer definert lyd fra buckerne. Tok litt bånn av bridgen og klarna opp begge to, og fikk en flott cleanlyd i tillegg til en mye reinere vreng. Forskjellen mellom bridge og neck ble også mer definert slik at lydspekteret i gitaren ble større.

Syns faktisk at å justere magnetpolene hadde større effekt på lyden enn å heve/ senke pickupen, men det virker som om det er noe som er for spesielt interesserte. Angrer på at jeg ikke testa dette på originalpickupene som var på Epien før jeg installerte nye for å se hvor mye effekt en poljustering hadde hatt på dem.

Så dere som har muddy pickuper, det kan lønne seg å justere litt på polene i tillegg til å justere pickuphøyden.

Link to comment
Share on other sites

Beklager min uvitenhet, men hva mener du med å justere magnetpolene? Hvordan gjør du dette og hvilken effekt har det?

Og hva gjør skifte av kondensator for lyden?

Har vel så å si ingen erfaring med modding av gitarer, men ingen spørsmål er vel for dumme?

Link to comment
Share on other sites

Det er å høydejustere skruene som enten stikker ut av humbuckerdekselet eller på den ytre coilen på en åpen bucker.

http://www.wizardpic...cker4_large.jpg

De brukes til å justere den relative høyden på polene mot strengene. Det skal veldig lite til for å få effekt, men har du en gitar som har for lite topp eller for mye bunn kan det lønne seg å skru dem opp. De skal ikke skrus ned da de som regel står i bunn. Da er det bedre å heve dem og heller senke hele pickupen litt etterpå hvis den blir for hot. Polen på B-strengen blir som regel ikke justert da den som regel avgir nok lyd. Skruen kan være en smule vanskelig å løsne da den sitter fast i voksen rundt vindingene, og det kan komme ut litt voksrester når man skrur ut.

De som har mer erfaring enn meg kan nok si mer om dette.

Kondensatoren bestemmer også hvor mye klarhet du har i toppen, jo høyere verdi jo mer vil den kutte frekvenser i topp. Det finnes også flere typer kondensatorer, hovedregelen er vel polypropylen som Orange drop til gitarer som Strat, og oljefylte kondensatorer til Les Paul for å gi en rundere vintage-aktig lyd.

Edited by Ichi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er å høydejustere skruene som enten stikker ut av humbuckerdekselet eller på den ytre coilen på en åpen bucker.

http://www.wizardpic...cker4_large.jpg

De brukes til å justere den relative høyden på polene mot strengene. Det skal veldig lite til for å få effekt, men har du en gitar som har for lite topp eller for mye bunn kan det lønne seg å skru dem opp. De skal ikke skrus ned da de som regel står i bunn. Da er det bedre å heve dem og heller senke hele pickupen litt etterpå hvis den blir for hot. Polen på B-strengen blir som regel ikke justert da den som regel avgir nok lyd. Skruen kan være en smule vanskelig å løsne da den sitter fast i voksen rundt vindingene, og det kan komme ut litt voksrester når man skrur ut.

De som har mer erfaring enn meg kan nok si mer om dette.

Kondensatoren bestemmer også hvor mye klarhet du har i toppen, jo høyere verdi jo mer vil den kutte frekvenser i topp. Det finnes også flere typer kondensatorer, hovedregelen er vel polypropylen som Orange drop til gitarer som Strat, og oljefylte kondensatorer til Les Paul for å gi en rundere vintage-aktig lyd.

Sålenge tone-poten står på full så har ikke kondensatoren noe å si (for de fleste, men det også flisespikkeri her som alt annet)....

Hvis tonepoten står på fullt, så vil signalet gå rett gjennom poten og ikke innom kondensatoren.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har forstått vil den blø frekvenser så lenge du ikke har en no-load pot som kobler poten ut av kretsen. I hvilken grad den blør lyd kommer an på kondensatoren.

Edited by Ichi
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Dagens ble LTD EC1000T. Fikk renset halsen med leomon oil, justert litt og testet et GHS David Gilmour 50-10.5 sett jeg hadde liggende. Veldig crispy og fin lyd.   
    • det behøver ikke å bety at de ikke får solgt mye likevel. hvis du tenker over det; passer ikke den beskrivelsen (idiot) på skremmende mange folk? tipper qanon-bevegelsen har en del slike i sine rekker..... og bassister.... bruktbilselgere......påvirkere.....fanatikere av alle slag....folk som trives i dress.......personen som fant opp begrepet "supermåling" i forbindelse med meningsmålinger.....kommunikasjonskonsulenter......folk som gleder seg til neste the fast and the furious  - film .....prosjektledere for veiprosjekter i bergen.....folk som ikke kjører motorsykkel.... og mange, mange flere. faktisk tar jeg meg selv i å tenke "er JEG en idiot?" en gang i blant. svaret der er riktignok alltid nei, men jeg slutter aldri å spørre likevel. viktig å ta en selvevaluering en gang i blant. regner med de fleste innser at det meste av dette jeg har skrevet bare er tull, designet for å skape litt latter (forhåpentligvis). men det første poenget står likevel: det finnes overraskende mange som går på slike ting som Audun sikter til. en del fabrikanter av ubrukelige produkter skor seg på slike folk. det eneste man kan gjøre i møte med slikt, er å prøve å sørge for at man selv, og folk man bryr seg om, ikke går i fellen. å prøve å skåne en stor gruppe mennesker for slikt, er ikke enkelt. jakten på gode tilbud sørger for det, og er sterkere enn mange tror.
    • HB eller ikke - da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet fantes det mye DRITTGITARER. Altså de rimelige. Tror du skal vært sykt uheldig med en hvilket som helst lavprismerke for å komme NED på det nivået mye av skrotet den gang var på.
    • Jeg har et lite verksted og skrur litt i gitarer, hovesakelig egne og for venner og bekjente men tar litt oppdrag utenom også når jeg har tid og anledning. I den forbindelse har jeg skrudd i en håndfull HB`s. Min erfaring er at de billigste er nettopp det, billige gitarer, men kommer man over 200Euro, er det stort sett gullfine nybegynnergitarer som trenger lite hjelp av meg (i motseting til de billigste hvor QC virker ganske fraværende). Hadde ikke nølt med å anbefale en av disse Suhr-aktige til en nybegynner om man trakter mot mer moderne stuk enn Epi og Sq. Når det er sagt, er man femten og har råd til drømmegitaren, skal man kjøpe drømmegitaren og drite i folk som mener HB er best i hele verden, for det er de ikke   
    • Jeg mener at det ikke er snakk om enten eller, men både og her, selv om jeg kjenner meg igjen. Confirmation bias spiller nok en vesentlig rolle. Og alder. Jeg er jo en nokså moden herremann som vokste opp med status-standarden Fender eller Gibson. Så hadde man temmelig mediokre varianter av dette - supplert med andre merkelige variasjoner fra merker som Vantage, Orpheo, Cimar (Ibanez), Hondo etc. Jeg kan huske at Wing-serien fra Washburn var regnet som annenrangs gitarer på den tiden (i min krets), mens jeg i dag ville ha gitt gode penger for en Eagle eller Falcon. (Yamaha SG-serien, Ibanez Artist-serien popper også opp som kvalitetsalternativer i dag) Jeg _tror_ at kvaliteten på det vi i min tid kalte billig-ræl er betydelig bedre nå til dags. Og det er jo hyggelig at man kan prissette velfungerende instrumenter i antall sixpacks:-)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.