Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Justere magnetpoler på humbucker


Ichi

Anbefalte innlegg

Som den relative nybegynneren jeg er får jeg stadig nye aha-opplevelser når jeg skrur og tester på billig-Lpen min (som faktisk også er favoritten lydmessig :) ). For de aller fleste er nok dette gammelt nytt, men jeg er selvsagt interessert i utdypninger og andre erfaringer slik at jeg kan suge til meg kunnskap.

Har sett mange her klage over muddy lyd i humbuckerene uansett hvor mye de skrur opp/ ned på mikkene. Jeg drista meg til å eksperimentere litt med magnetpolene på humbuckerne på gitaren da den mangla litt spank i bridge og var litt muddy i neck. Etter litt skruing opp og ned klarte jeg både å fjerne mudderet i bånn og klarne opp bridgen i topp. Har nå etter å ha bytta ut kondensatorene i tillegg fått nøyaktig den lyden jeg var ute etter i den gitaren. Jeg lot B'en være i fred og justerte opp de andre.

Jeg tok også for meg Epi Lp'en og en semihollow og gjorde de nødvendige justeringene på magnetpolene, og Epien har nå fått enda mer definert lyd fra buckerne. Tok litt bånn av bridgen og klarna opp begge to, og fikk en flott cleanlyd i tillegg til en mye reinere vreng. Forskjellen mellom bridge og neck ble også mer definert slik at lydspekteret i gitaren ble større.

Syns faktisk at å justere magnetpolene hadde større effekt på lyden enn å heve/ senke pickupen, men det virker som om det er noe som er for spesielt interesserte. Angrer på at jeg ikke testa dette på originalpickupene som var på Epien før jeg installerte nye for å se hvor mye effekt en poljustering hadde hatt på dem.

Så dere som har muddy pickuper, det kan lønne seg å justere litt på polene i tillegg til å justere pickuphøyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager min uvitenhet, men hva mener du med å justere magnetpolene? Hvordan gjør du dette og hvilken effekt har det?

Og hva gjør skifte av kondensator for lyden?

Har vel så å si ingen erfaring med modding av gitarer, men ingen spørsmål er vel for dumme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er å høydejustere skruene som enten stikker ut av humbuckerdekselet eller på den ytre coilen på en åpen bucker.

http://www.wizardpic...cker4_large.jpg

De brukes til å justere den relative høyden på polene mot strengene. Det skal veldig lite til for å få effekt, men har du en gitar som har for lite topp eller for mye bunn kan det lønne seg å skru dem opp. De skal ikke skrus ned da de som regel står i bunn. Da er det bedre å heve dem og heller senke hele pickupen litt etterpå hvis den blir for hot. Polen på B-strengen blir som regel ikke justert da den som regel avgir nok lyd. Skruen kan være en smule vanskelig å løsne da den sitter fast i voksen rundt vindingene, og det kan komme ut litt voksrester når man skrur ut.

De som har mer erfaring enn meg kan nok si mer om dette.

Kondensatoren bestemmer også hvor mye klarhet du har i toppen, jo høyere verdi jo mer vil den kutte frekvenser i topp. Det finnes også flere typer kondensatorer, hovedregelen er vel polypropylen som Orange drop til gitarer som Strat, og oljefylte kondensatorer til Les Paul for å gi en rundere vintage-aktig lyd.

Endret av Ichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er å høydejustere skruene som enten stikker ut av humbuckerdekselet eller på den ytre coilen på en åpen bucker.

http://www.wizardpic...cker4_large.jpg

De brukes til å justere den relative høyden på polene mot strengene. Det skal veldig lite til for å få effekt, men har du en gitar som har for lite topp eller for mye bunn kan det lønne seg å skru dem opp. De skal ikke skrus ned da de som regel står i bunn. Da er det bedre å heve dem og heller senke hele pickupen litt etterpå hvis den blir for hot. Polen på B-strengen blir som regel ikke justert da den som regel avgir nok lyd. Skruen kan være en smule vanskelig å løsne da den sitter fast i voksen rundt vindingene, og det kan komme ut litt voksrester når man skrur ut.

De som har mer erfaring enn meg kan nok si mer om dette.

Kondensatoren bestemmer også hvor mye klarhet du har i toppen, jo høyere verdi jo mer vil den kutte frekvenser i topp. Det finnes også flere typer kondensatorer, hovedregelen er vel polypropylen som Orange drop til gitarer som Strat, og oljefylte kondensatorer til Les Paul for å gi en rundere vintage-aktig lyd.

Sålenge tone-poten står på full så har ikke kondensatoren noe å si (for de fleste, men det også flisespikkeri her som alt annet)....

Hvis tonepoten står på fullt, så vil signalet gå rett gjennom poten og ikke innom kondensatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått vil den blø frekvenser så lenge du ikke har en no-load pot som kobler poten ut av kretsen. I hvilken grad den blør lyd kommer an på kondensatoren.

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.