Web Analytics
Jump to content

Band og arrangør - ikke helt enig om reisepenger. Synspunkter?


rocktrond
 Share

Recommended Posts

Via Facebook fikk jeg en henvendelse om jeg kunne tenke meg besøk av et band (jeg representerer Nordmøre Hard Rock Club). Joa - vi ble enige om at de skulle komme oppover, og de sa at reisen var billig. Dumt at ingen av partene krevde/spesifiserte sum og kontrakt.

Bandet tok da turen til Trondheim (fra Oslo) og spillte en gig der en fredag, kom til Kristiansund på lørdag og spillte der - for så å slenge en overaskende høy reiseregning i bordet, som da innebefattet turen fra Oslo til Trondheim, Trondheim til Kristiansund og Kristiansund til Oslo.

Jeg mener da på rent prinsipielt grunnlag at vi betaler halve reiseregninga.

- Det var aldri direkte sagt at vi dekker reisen, men det var underforstått (men også at denne skulle være rimelig)

- Vi ble ikke spurt om det var greit, eller informert om at de tok en gig til på turen

Innteresert i å høre hva dere tror og mener om saken. Gjerne legg til om dere har erfaringer fra booking, turneer o.l når dere kommer med synspunkter. Og jeg kommer ikke til å bruke dere som parter i saken på noen måte. Jeg er bare veldig nyskjerrig på om jeg er på jordet når jeg mener at en deling av reiseutgifter mellom giggene her er normalt å forvente.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ett visdomsord jeg fikk vite av sjefen på Kingston Mines i Chicago...

"Whenever you're booking a musician, or getting booked, make sure you've got all the paperwork and money straighened up beforehand. And i mean EVERYTHING"

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt der at jeg føler det er relevant om de ble booket til Trondheim eller Kristiansund først. Om de ble booket til Trondheim først så føler jeg det er mest riktig at du bare betaler reisa fra Trondheim til Kristiansund. Dersom de ble booket til Kristiansund først mener jeg du bør betale det reisen ville kostet T/R Oslo-Kristiansund.

De som booker først må jo dekke reisa til og fra det stedet da det på det tidspunktet ikke var kjennskap til den andre gigen, mens de som booket sist bør betale for svippturen innom det stedet.

Nå vet jeg heller ikke hva slags summer det dreier seg om her, og hva man legger i billig, men jeg ville blitt skeptisk om noen sa at et band kunne reise billig fra Oslo til Kristiansund. Det koster penger for mange personer å reise så langt, forsåvidt også litt avhengig av om de har med egen backline. Bandet mitt bruker ikke backline, men vi har likevel nesten 1000kr i reiseutgifter når vi drar fra Horten for å gigge i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

På beskrivelsen så høres det ut som dere har en muntlig avtale om at "Nordmøre Hard Rock Club" dekker reiseregningen.

Samtidig er dette noe du kunne diskutert med band/management, for å lufte ditt syn på saken hva gjelder "rimelig", og om hva de synes om å gjøre en slags deling. Å først ta dette på et populært nettforum er jeg usikker på, både fordi du vil få svar som gir deg positiv bias fordi du er kjent for forummedlemmene (det blir "oss snille på forumet" mot "de slemme i bandet") og bandet slipper heller ikke til med tilsvar.

Om det var en gig i Trondheim synes jeg virker lite relevant, siden reiseruten uansett gikk gjennom byen. Med "rimelig" så kan bandet for eksempel ha ment at de selv ordnet billig overnatting i barteby, eller at de laget en formell kontrakt med arrangør i barteby om at KUN overnatting ble dekket derfra.

Kort oppsummert synes jeg dette dekkes av en muntlig avtale, og derfor "Nordmøre Hard Rock Club" sin konto for dyrkjøpte erfaringer, og hvis det skulle diskuteres så burde det blitt gjort direkte mellom partene før det ble gjort offentlig med tusener av utenforstående tredjeparter.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.