Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Band og arrangør - ikke helt enig om reisepenger. Synspunkter?


rocktrond

Anbefalte innlegg

Via Facebook fikk jeg en henvendelse om jeg kunne tenke meg besøk av et band (jeg representerer Nordmøre Hard Rock Club). Joa - vi ble enige om at de skulle komme oppover, og de sa at reisen var billig. Dumt at ingen av partene krevde/spesifiserte sum og kontrakt.

Bandet tok da turen til Trondheim (fra Oslo) og spillte en gig der en fredag, kom til Kristiansund på lørdag og spillte der - for så å slenge en overaskende høy reiseregning i bordet, som da innebefattet turen fra Oslo til Trondheim, Trondheim til Kristiansund og Kristiansund til Oslo.

Jeg mener da på rent prinsipielt grunnlag at vi betaler halve reiseregninga.

- Det var aldri direkte sagt at vi dekker reisen, men det var underforstått (men også at denne skulle være rimelig)

- Vi ble ikke spurt om det var greit, eller informert om at de tok en gig til på turen

Innteresert i å høre hva dere tror og mener om saken. Gjerne legg til om dere har erfaringer fra booking, turneer o.l når dere kommer med synspunkter. Og jeg kommer ikke til å bruke dere som parter i saken på noen måte. Jeg er bare veldig nyskjerrig på om jeg er på jordet når jeg mener at en deling av reiseutgifter mellom giggene her er normalt å forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt der at jeg føler det er relevant om de ble booket til Trondheim eller Kristiansund først. Om de ble booket til Trondheim først så føler jeg det er mest riktig at du bare betaler reisa fra Trondheim til Kristiansund. Dersom de ble booket til Kristiansund først mener jeg du bør betale det reisen ville kostet T/R Oslo-Kristiansund.

De som booker først må jo dekke reisa til og fra det stedet da det på det tidspunktet ikke var kjennskap til den andre gigen, mens de som booket sist bør betale for svippturen innom det stedet.

Nå vet jeg heller ikke hva slags summer det dreier seg om her, og hva man legger i billig, men jeg ville blitt skeptisk om noen sa at et band kunne reise billig fra Oslo til Kristiansund. Det koster penger for mange personer å reise så langt, forsåvidt også litt avhengig av om de har med egen backline. Bandet mitt bruker ikke backline, men vi har likevel nesten 1000kr i reiseutgifter når vi drar fra Horten for å gigge i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På beskrivelsen så høres det ut som dere har en muntlig avtale om at "Nordmøre Hard Rock Club" dekker reiseregningen.

Samtidig er dette noe du kunne diskutert med band/management, for å lufte ditt syn på saken hva gjelder "rimelig", og om hva de synes om å gjøre en slags deling. Å først ta dette på et populært nettforum er jeg usikker på, både fordi du vil få svar som gir deg positiv bias fordi du er kjent for forummedlemmene (det blir "oss snille på forumet" mot "de slemme i bandet") og bandet slipper heller ikke til med tilsvar.

Om det var en gig i Trondheim synes jeg virker lite relevant, siden reiseruten uansett gikk gjennom byen. Med "rimelig" så kan bandet for eksempel ha ment at de selv ordnet billig overnatting i barteby, eller at de laget en formell kontrakt med arrangør i barteby om at KUN overnatting ble dekket derfra.

Kort oppsummert synes jeg dette dekkes av en muntlig avtale, og derfor "Nordmøre Hard Rock Club" sin konto for dyrkjøpte erfaringer, og hvis det skulle diskuteres så burde det blitt gjort direkte mellom partene før det ble gjort offentlig med tusener av utenforstående tredjeparter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.