Web Analytics
Jump to content

Les Paul Custom(el. lignende), maks 10k, et hav av valg

Heilage

Recommended Posts

Hockay. Så jeg skal iløpet av sommeren ha meg en ny Les Paul. Jeg har alltid hatt mest sansen for Custom, og aldri egentlig likt ymse burst-finisher og slikt. Jeg vet at jeg ikke får noe originalt fra Gibson til den prisen uansett, så den tanken har jeg slått fra meg.

Default-valget er en Edwards Les Paul Custom JS-modell (se bildet) som jeg kan bestille fra Japan for rundt 8k. Dersom jeg ikke finner noe jeg liker i prisklassen min, går jeg for den og kommer nok til å bli fornøyd. Men det er jo så mye fett der ute, og ifølge mange er det mye gode Les Pauler man kan få for pengene med pristaket mitt.

post-10219-0-70990200-1335726469_thumb.j

Det jeg egentlig er ute etter er forslag, fra dere som har litt mer peiling på alle de forskjellige modellene som er der ute. Det eneste kriteriet er at det skal være en Les Paul (penger til andre modeller er satt av andre steder) eller lignende (ergo vil en fet Eclipse f.eks også være aktuell). Det er verdt å nevne at jeg digger kontraster, liker at mekanikken skiller seg ut fra finishen på gitaren (se JS Les Paulen), men det er ingen nødvendighet.

PS: Er den riktig fet og überawesome kan pristaket strekkes litt. Men vi prøver å holde oss rundt 10k. :)

Alle hjelp og tips settes pris på!

JEG hadde nok aldri i verden brukt penger på en gitar som kun er en "dårlig kopi". Men det er min mening.

Til under 10k hadde jeg gått for en Faded Studio, som er mye gitar for pengene. Men Studio blir kanskje ikke helt full klaff?

JEG hadde nok aldri i verden brukt penger på en gitar som kun er en "dårlig kopi". Men det er min mening.

Til under 10k hadde jeg gått for en Faded Studio, som er mye gitar for pengene. Men Studio blir kanskje ikke helt full klaff?

Store deler av verden er uenig med deg at det er "dårlige kopier", men det er jo hver sin smak igrunn. Selv setter jeg ikke enorm verdi i merkevaren. :)

http://www.rondomusi...roduct4837.html 800$. her bør nok pickupene og noe hardware byttes ut, men du får en neck-through les paul, med en hæl som ikke mange matcher. og det er innenfor budsjettet ditt. De tar nye custom-bestillinger i løpet av sommeren.

Interessant. Den virket litt "feit" i kroppen, men fascinerende å kunne velge finish, binding og slikt selv uten at det koster skjorta. Skal definitivt studere det alternativet nærmere. :)

Jeg skal selvfølgelig ikke kommentere spillbarheten til denne gitaren; Jeg har jo tross alt ikke prøvd den! Det jeg siktet til var utseende. Det ser jo ikke ut som en Custom, noe den prøver å etterligne :)

Tenker du på Edwardsen? Den ser jo ut som John Sykes sin Les Paul, men det er kanskje ikke puristisk nok? :P

Rondo music sine gitarer (Agile hovedsaklig)

skal jo være ganske "ok" gitarer kontra prisen!

De er vel litt feitere en standar les paul, men gjør det noe da ? ;)

Ellers har man jo Custom 77 som jeg har hørt mye bra om!

http://www.custom77....es-0-1-1-6.html

Nå har jeg ikke prøvd noen av disse gitarene selv så klart, men ser ut til at de har veldig god omtale rundt på nettet..

Selv har jeg veldig lyst på en Blackout :wub:

Edited by Concker
  • Like 1

Rondo music sine gitarer (Agile hovedsaklig)

skal jo være ganske "ok" gitarer kontra prisen!

De er vel litt feitere en standar les paul, men gjør det noe da ? ;)

Ellers har man jo Custom 77 som jeg har hørt mye bra om!

http://www.custom77....es-0-1-1-6.html

Nå har jeg ikke prøvd noen av disse gitarene selv så klart, men ser ut til at de har veldig god omtale rundt på nettet..

Selv har jeg veldig lyst på en Blackout :wub:

Min reaksjon på noen av disse gitarene kan oppsummeres med denne videoen:

Hva med de nye Classic Custom Les Paulene da? De ligger vel på rundt 13,5k i Norge, men man kommer nok lavere om man søker på den store verdensveven. De veier minst like mye som en vanlig Custom, men svart fås kun med nickel hardware. Enkel sak å tricke ut i etterkant om det ønskes da :)

Med det pristaket du har satt ville jeg ikke utelukket en Edwards. Edwardsen min både ser bra ut (IMO :P ) låter bra, har behagelig vekt/ velbalansert, solid skrudd sammen og alt i alt fremstår som et bedre instrument enn f.eks Studio 60`s tribute LP-en min. (Ja jeg vet - et noget tynt sammenligningsgrunnlag) Hvordan pickupene i JS gitaren du nevner i førstepost er kan jeg ikke si noe om, da det står LH-200 pickuper i min.

Har hatt Edwards LP92CD, som er nøyaktig samme gitar som Sykes-modellen bortsett fra stylingen. Skulle jeg brukt 10k på en gitar nå, så hadde jeg heller sultefora meg selv en stund for å skrape sammen et par-tre ekstra høvdinger for en ny Classic Custom eller en annen brukt Gibson.

Edwards er bra gitarer, men den klarte ikke å stillne drømmen om en Gibson. Så da ble det en Gibson til slutt likevel. :)

Edited by GummiTZ

Hva med de nye Classic Custom Les Paulene da? De ligger vel på rundt 13,5k i Norge, men man kommer nok lavere om man søker på den store verdensveven. De veier minst like mye som en vanlig Custom, men svart fås kun med nickel hardware. Enkel sak å tricke ut i etterkant om det ønskes da :)

Har absolutt sett disse, og må si GAS tok meg. However, noen nevnte at jeg ikke burde gå for billig Gibson, men det er mulig jeg ikke burde høre på folk på et nettsted hvor alt som koster < 20k er billig ræl. :P

Fordelen med en Classic Custom er at jeg faktisk kan dra inn til en butikk og prøve den. Det føles alltids litt tryggere enn å kjøpe over nett, usett og uspilt.

Med det pristaket du har satt ville jeg ikke utelukket en Edwards. Edwardsen min både ser bra ut (IMO :P ) låter bra, har behagelig vekt/ velbalansert, solid skrudd sammen og alt i alt fremstår som et bedre instrument enn f.eks Studio 60`s tribute LP-en min. (Ja jeg vet - et noget tynt sammenligningsgrunnlag) Hvordan pickupene i JS gitaren du nevner i førstepost er kan jeg ikke si noe om, da det står LH-200 pickuper i min.

Som sagt i førstepost er Edwards langt ifra utelukket. Når det kommer til pickups sitter det Seymor Duncans i LP92CD, det pleier jo å være gode greier. :)

Har hatt Edwards LP92CD, som er nøyaktig samme gitar som Sykes-modellen bortsett fra stylingen. Skulle jeg brukt 10k på en gitar nå, så hadde jeg heller sultefora meg selv en stund for å skrape sammen et par-tre ekstra høvdinger for en ny Classic Custom eller en annen brukt Gibson.

Edwards er bra gitarer, men den klarte ikke å stillne drømmen om en Gibson. Så da ble det en Gibson til slutt likevel. :)

Jeg lider nok litt under drømmen om å ha en Gibson ja, hvor mye jeg enn prøver å ikke la meg affisere så mye av hva som står på headstocken. Kanskje blir jeg aldri fornøyd før jeg faktisk eier en Gibson.

Det er uansett bra å høre fra noen som faktisk har hatt akkurat modellen (Edwards) som jeg vurderer. Det veier jo tungt. Endte du opp med en Classic Custom eller noe annet, forresten? :)

Endte du opp med en Classic Custom eller noe annet, forresten? :)

Jeg endte ikke opp med en Gibson LP sånn helt direkte fra Edwards. Jeg var først innom en annen gitar, og så "ga jeg opp" og kjøpte en Gibson Flying V i 10k-klassen, og nå nylig en Gibson Custom Shop LP 57' reissue. Jeg prøvde en Classic Custom for ikke så lenge siden og likte den veldig godt (bedre enn Edwards).

Når det gjelder pickups så pleier Edwards å kjøre SD JB/59-pakken, og jeg synest JB i broa blir fryktelig skarp og skjærende. Da liker jeg langt bedre Gibson sine PAF-varianter "57 Classic" og BB1/2 som sitter i gitarene jeg har nå. Det er forøvrig 57 Classics som er i Classic Custom.

EDIT: En annen ting jeg liker godt med Gibson, er lakken. Nitrolakken lukter helt fantastisk, og bærer mer preg av håndverk enn epoxy-plastikken som Edwards og "alle" andre produsenter dypper gitarene sine i. Merk at jeg ikke påstår at lakken påvirker lyden på noen måte (prøver ikke å starte flamewar her), men jeg liker lukta, følelsen, og måten nitrolakk slites på over tid.

Edited by GummiTZ