Web Analytics
Jump to content

True bypass / bypass looper?

Recommended Posts

Etter jeg stupte med hode først inn i DIY verdenen er det mye interessant jeg har funnet, og ikke alt jeg forstår.

Har hørt veldig mye om "true bypass" pedaler, og jeg har forstått det slik at hvis en pedal er true bypass og den er slått av, er det som om den ikke er der, at signalet går rett igjennom uten forstyrrelser/tap.

SÅ har jeg tilogmed fått med meg at noen pedaler ikke er true bypass, og det derfor kan være kjekt med en "True bypass looper" eller en eller annen true bypass boks..

Virker jo som en heller simpel konstruksjon, så tenker selvfølgelig på å lage en.

Før jeg setter igang er det mange tråder på Internett som tuller rundt med forskjellige teorier. Lett å bli forvirret.

Så, spørsmålsrunde..

Er det noen varianter av en slik som er bedre enn andre?

Negative sider med å bruke en?

Positive sider?

+ Ved bruk av få looper vil du ikke miste noe signal/diskant. Tenker da på rundt to/tre switcher.

- Minuset med true bypass er jo at du etter lange rekker mister litt diskant. Har f.eks 8 switcher vil nok dette merkes.

Se mitt innlegg her :

Eneste negative med en slik sak er at du potensielt får litt "pop" støy ved inn/utkobling.

Positive sider er vel det den gjør - altså den eliminerer buffer kretsen i pedalen/e du looper. Det kan være både positivt og negativ det da.

Mitt råd er å sørge for å ha minst en pedal med buffer (ikke true bypass) tidligs mulig i kjeden.

+ Ved bruk av få looper vil du ikke miste noe signal/diskant. Tenker da på rundt to/tre switcher.

- Minuset med true bypass er jo at du etter lange rekker mister litt diskant. Har f.eks 8 switcher vil nok dette merkes.

Alt det der avhenger av hvordan bufferkretsen i pedalene faktisk er laget og fungerer. Mange er helt transparente og fungerer helt utmerket. Jeg vil i alle fall ikke anbefale å ikke ha minst en buffered pedal i kjeden.