Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterkeren min døde!


Anbefalte innlegg

Hei!

Etter en lengre øving her om dagen 4+ timer så døde forsterkeren min. Ikke noe lyd, og røra gløder ikke.

PÅ-lyset slår seg på og det går an å slå ampen av og på som normalt, men ingen lyd eller tegn til susing i høyttaler.

Har sjekket inni, og ser ut til at alle sikringer er hele, og ingen brudd i jumperene som holder de tre kretskortene sammen.

Kan legge ved at ampen var utrolig varm, kunne ikke ha hånda på den bak grunnet varmen. Den hadde stått oppå en stol, med rygglene bak som kan ha isolert litt og gjort at den ble varmere enn normalt.

Noen som har kjennskap til dette eller vet hva som kan ha skjedd?

Det er den gamle classic ampen, med firkantet front, den er fra 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det nå. Alle er intakte. Er redd for at inngangstrafoen er røket.

Måler 230v på primær siden, men er dødt på sekundærsiden.

Men det er fire ledinger ut på sekundær, lagt ved et bilde som beskriver litt mere.

Dem røde og gule kablene er det jeg har målt, dødt.

20120429_192222.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, dette er et longshot, men veldig mange Peavey-trafoer har en intern sikring under kobberfolien. Dette er en termisk sikring som går hvis trafoen blir for varm. På min gamle Peavey kunne vi åpne opp kobberfolien og bypasse denne sikringen, så funket forsterkeren helt fint etterpå.

Har hørt at trafoene på Classic-serien kan bli ganske varme, så dette bør vel regnes som et ledd av feilsøking, ikke en 100% fix :) Egentlig burde trafoen byttes med en som ikke er underdimensjonert i utgangspunktet...

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet litt på skjemaet, og det ser dessverre ut til at dette ikke er en standard-trafo.

Standard for EL84-amper er vel ca 230Vac + 6.3Vac til gløding.

Her er ikke glødinga 6.3V. De har seriekoplet i alle fall alle fire utgangsrøra, og da er glødespenninga

i alle fall 25V.

Spørs om ikke en orginaltrafo må til her, desverre.

Kan du få loddet fra primærsiden på trafoen? I såfall kan du jo måle om det er brudd her. Dersom du får det bekreftet kan du jo selvfølgelig lete etter termosikringen og kortslutte den. Men det er jo ikke å anbefale.

Men, du kan jo kjøre til det begynner å brenne ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.