Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvis man hadde kun en el-gitar


SørensenAJ

Anbefalte innlegg

Bare en standard Les Paul som eneste gitar føler jeg er begrensende. Man mister noe viktig uten tilgang på single coils, synes jeg.

Hva med noe bygget over et sett P-rails fra SD med et par coilswitcher for full fleksibilitet?

sd_trembucker_p-rails.jpg

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bare skal ha en gitar er det viktigste at den er god å spille på og gir god lyd. Mht spillbarhet er vi alle forskjellige mht hva som fungerer. For min egen del liker jeg kortere gitarer fordi jeg har små hender. Mange er også opptatt av tykkelsen på halsen, men på tross av mine korte fingre foretrekker jeg en tykkere hals enn dagens typiske shredder-neck. Uansett er musikkstil avgjørende. For noen er en Gibson ES335 en utmerket all-round-gitar, mens andre synes det samme om en Ibanez JEM.

Det jeg ville tenke på ved valg av et all-round instrument er :

  • 24-3/4" (25.0" eller kortere) skala på hals med en C-shape med litt over gjennomsnitt tykkelse. Det er fint om halsen er stabil mht variasjoner i temperatur og fukt. Lønn som er "bakt" i ovn fungerer utmerket lydmessig og er dønn stabilt, men finnes stort sett bare på dyrere gitarer. Jeg foretreller ulakkert oljet gripebrett i rosentre, ibenholt eller pau-ferro. Velger man manhogny i hals må man være forberedt på jevnlig justering av truss-rod, uten at det nødvendigvis er noe problem.
  • Kropp i or (alder) eller basswood, gjerne med topp i lønn (maple) for sterkere overtoner om man ønsker det. Mahogny-kropp er også et alternativ om man liker mer trykk i mellomtone-skiktet (tenk Gibson LP/SG).
  • HSS eller HSH pickup-konfigurasjon med humbuckere som egner seg godt for coil-split.
  • Vintage-style tremolo justert så den hviler såpass hardt mot kroppen at man kan bøye en hel tone før den reiser seg. Alternativt kan man installere en tremol-no for en enda høyere grad av fleksibilitet.
  • Trenger man akustisk lyd iblant, ikke vil drasse på en ekstra gitar, og ikke er altfor kresen kan en piezo-bro være nyttig. Slike løsninger finnes både for vintage-trem, floyd-rose og fast bro.

Disse kriteriene peker nok hovedsaklig i retning av en strat/superstrat type gitar, bortsett fra at de aller fleste slike har en halslengde på 25.5". De som liker lengre halser finner mange gode alternativer på bruktmarkedet. Japan-produserte Fender contemporary strat fra siste halvdel av 80-tallet og USA-modeller fra 90-tallet er gode eksempler. Nyere strat'er er gjerne utstyrt med en for anorektisk hals for min smak. Ved kjøp av gamle gitarer må man imidlertid være oppmerksom på båndslitasje. Skifte av bånd vil gjøre et merkbart innhogg i budsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.