Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvis man hadde kun en el-gitar


SørensenAJ

Anbefalte innlegg

Og budsjettet var max 7000,-, hva gitar ville dere anbefalt? En gitar som kan spille det meste. Alle gitarer kan sikkert låte ok med effekter etc.

Hva kan man få der ute av bra kvalitet til den prisen?

Min første tråd. Har spilt kassegitar i stuen mange år. Men begrenset erfaring på el gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo enig i at strat er det åpenbare valget. Men selv eier jeg ennå ikke en slik, og jeg må jo spørre om man faktisk trenger en bru med vib-arm. Trenger man ikke det, så mener jeg det åpner seg ganske mange andre muligheter. Selv spiller jeg nesten utelukkende på telecaster-type gitar om dagen, og der finnes det nå en del varianter med interessante muligheter som gjør dem til allroundere.

Selv har jeg veldig lyst på en Fender Baja Telecaster, som med 4-punkts switch og S-1 faseswitch gir enormt mange muligheter med bare to pickups. Det største elske/hate-punktet for en Baja telecaster er imidlertid soft V-halsprofilen. Den fungerer for mange som ikke helt liker de tynneste Fender-halsene. Her MÅ man prøvespille. (Jeg har imidlertid også innsett at jeg får til ganske mye med den gitaren jeg allerede har, men den har noen DIY custom-features, så det er ikke en gitar man kan kjøpe som hyllevare.)

Det er bare ett eksempel. Og jeg må legge til at jeg har veldig tro på prinsippet om at gitaristen må like å spille på gitaren, altså at ergonomien passer. Pickups kan byttes og lydsignaturer modifiseres med effekter, men balansen i gitaren, halsprofilen, strengehøyden, kroppen osv er etter min mening det viktigste.

Skal du kjøpe din første el-gitar? Dra litt rundt og prøvespill gitarer og gå for den du liker best. Pass på at du setter av litt penger til en god forsterker også. Små transistorforsterkere uten modellering er ofte billige, men bare sorgen lydmessig.

Helt til slutt: Det er ikke lurt å satse på kun en gitar, spesielt ikke om man spiller i band og opptrer. Jeg har vært på konsert der hovedgitaristens gitar plutselig sluttet å virke, og det ikke var med en backup. De måtte stokke om på låtene, gitaristen måtte få gitaren til vokalisten, og i pausen hadde de råkjørt gjennom Københavns gater for å hente backupgitar... Skulle JEG velge, så ville jeg hatt to gitarer...minst! (Har to akkurat nå som jeg bruker, en DIY med 2x humbuckere, samt en partstelecaster.) Tenkte lenge jeg skulle klare meg med en bassgitar, men nå har jeg også fått lyst til å prøve både fretless og 5-strenger. Vi får se.... Alltid kjekt med en backup. ;)

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter orsvends forslag. En LP med P90s er utrolig allsidige, da de gir en del mer spank enn en humbucker, og en del mer beef enn en singlecoil. Spilte LP med 2xP90 tidligere, og den funket til absolutt alt! Skal du spille live er det dog et must å ha med seg backupgitar. Utrolig hat å måtte ta pause i settet om du ryker en streng (har jeg fått erfare opptil flere ganger), og om det skjer noe mer drastiske feil med den så er du buttfucked.

Ellers er det viktigste at man liker å spille på gitaren. Honningbarna har f.eks en god dose vreng på gitarlyden sin, og han ene gitaristen spiller på en SS Jaguar, SS Telecaster og en Danelectro med lipsticks, så man trenger ikke bucker selv om man skal ha masse gain. Man kan også få ganske greit spank ut av en humbucker i bridge om man ratter litt EQ og gitaren ikke har altfor mørkt treverk. Har en HH Jaguar selv, og den har en overraskende bright og spanky lyd om jeg kjører med bare bridge-pickup og høypassfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde sett etter en brukt Burny eller Edwards LP. Ikke nødvendigvis fordi det er bedre enn strat, men det passer meg mye bedre da jeg er mer LP-mann. Men Fender lager også veldig gode gitarer i den prisklassen, så det er jo litt subjektivt hva man liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.