Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Identifisering av LP Standard pickups


Indian

Anbefalte innlegg

Dette blir som å si at dersom man tar av alle fire hjulene på en bil så er bilen ødelagt. Mener du virkelig at en gitar hvor hals er limt på vil bli ødelagt dersom alle strengene tas av? Hva tror du skjer med en gitar på et gitarverksted? Vurderingen "kansje paranoia" kan bekreftes som paranoia!

Har jo ikke dritt med om at gitaren blir ødelagt, halsposisjon er til en grad balansen av strengspenn og halsspenn. Forskjellig kraft for 09- 010 eller 011 strenger osv. Stemme ned halvt eller helt eller flere steg gir samme effekt, den motvirkende kraften i halsen tar over. Halsen er et levende virke med en relativ hukommelse, ikke fullkommen hukommelse. Du kan kanskje slippe unna med noe hvis du har høy strenghøyde, men ved lav streng klaring så slår problemene lett til hvis halsen ikke kommer seg helt tilbake. Audun sier han ikke har hatt problemer med dette, greit nok, men jeg har dette problemet min gamle Gibson. Som nevnt tidligere, dette er en gitar jeg fikk i går som jeg ikke har lyst til å lefle rundt med riktig enda, inklusivt en potensiell justering av halsen.

Jeg tar av alle strengene hver gang jeg skifter strenger på mine LP. Da får jeg rengjort gripebrettet samt tørket av de blanke pickup-coverene. Har aldri hatt noen problemer.

Jeg vet at LP-halser er skjøre, men et sted går grensa :D

Lol, joda, men som jeg skriver om min gamle Studio og hvordan den oppfører seg. Muligens man har blitt paranoid med grunnlag for medisinering, men inntil videre får Standarden vær i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsen kan man måtte risikere å justere fra tid til annen på alle gitarer, men det har med andre ting å gjøre enn at man tar av alle strengene. Hvis du må justere halsen på en gitar hver gang man har tatt av alle strengene, er det noe som ikke stemmer.

Trussrod må sannsynligvis justeres hvis strengespennet forandres f.eks. ved bytte til annen tykkelse på strenger, nedstemming osv. som du er inne på, men setter man på samme type og tykkelse strenger vil du jo få samme strengespenn som før og halsen "går ikke helt ut av posisjon" hvis ikke gitaren står uten strenger i ukevis.

At du ikke vil "lefle og skru" på en gitar som er helt ny er forsåvidt forståelig det, men i forhold til det du lurer på, er det eneste måten å få et sikkert svar på. Det vil heller ikke "slite" mer på gitaren enn du gjør ved å spille på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BB3 har en DC-motstand rundt 9 kohm, mens BB Pro bridge ligger på 8.0 kohm. Du bør få en god indikasjon på hvilken av dem du har ved å ta av dekselet over pot'ene (dette ødelegger ikke gitaren) og måle på lederne fra bridge-pickupen. BB2 og BB Pro er vanskelig å skille på motstand, det er i bunn og grunn samme pickup bortsett fra magnetene (BB Pro har AlNiCo 5, BB2 har AlNiCo 2) og at BB Pro er vokset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo ikke dritt med om at gitaren blir ødelagt, halsposisjon er til en grad balansen av strengspenn og halsspenn. Forskjellig kraft for 09- 010 eller 011 strenger osv. Stemme ned halvt eller helt eller flere steg gir samme effekt, den motvirkende kraften i halsen tar over. Halsen er et levende virke med en relativ hukommelse, ikke fullkommen hukommelse. Du kan kanskje slippe unna med noe hvis du har høy strenghøyde, men ved lav streng klaring så slår problemene lett til hvis halsen ikke kommer seg helt tilbake. Audun sier han ikke har hatt problemer med dette, greit nok, men jeg har dette problemet min gamle Gibson. Som nevnt tidligere, dette er en gitar jeg fikk i går som jeg ikke har lyst til å lefle rundt med riktig enda, inklusivt en potensiell justering av halsen.

Bytter du til andre strenger så ja, da kan halse bevege seg, garantert dersom du endrer tykkelsen på strengene. Ser du bor i Tromsø, det gjør jeg og, så vet de klimatiske forholdene også påvirker halsen. Du forringer ikke verdien på instrumentet med å skru opp pickupene for å se under dem, og instrumentet vil ikke bli påvirket om du løsner på alle strengene for å komme til. Men dersom du ikke vil gjøre det så får du sikkert bare fortsette å være fornøyd med gitaren, you win anyway ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henvendte meg til Gibson i samme ærend for noen mnd, fikk raskt svar av kundeservice. De klarte dog ikke å finne ut av det kun vha serienummeret, underlig nok. De måtte ha bilder av den i tillegg.

Jeg har en LP med BB1 og BB2. Det som skiller dem i bruk ift BB Pro, er at de feeder noe helt vanvittig ved bruk av mye gain. Lyden er mer åpen, mindre nasal/komprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henvendte meg til Gibson i samme ærend for noen mnd, fikk raskt svar av kundeservice. De klarte dog ikke å finne ut av det kun vha serienummeret, underlig nok. De måtte ha bilder av den i tillegg.

Jeg har en LP med BB1 og BB2. Det som skiller dem i bruk ift BB Pro, er at de feeder noe helt vanvittig ved bruk av mye gain. Lyden er mer åpen, mindre nasal/komprimert.

Hei, hvor gammel er standarden din, jeg kan huske at de har vært promotert med BB pros i lang lang tid. Som jeg nevnte vel i den 6. posten, så kom jeg over en tidlig standard 2008 review hvor de hevdet at gitaren hadde BB 1 og 2. Vet du noe om det er en logisk variasjon i hvilke pickups som blir levert med hva? Noe historie bak dette du kanskje kjenner til? Uten at jeg har noe bredt sammenligningsgrunnlag for BB pickups å gå på, så kan jeg si at pickupene mine er veldig åpne, og de feeder langt letter en feks 490/498 pickupene i studioen (pros er jo vokset for redusert feedback). Om dette er en generell BB egenskap vet jeg ikke. Venter enda på svar fra Gibson Support. Fikk ikke spurt om et mulig logisk produksjonsmønster med forskjellige pickups pga begrensningen i antall tegn i meldingsskjemaet til support.

Ønsker bare å få legge til at etter å leste en god del rundt omkring om standards og burstbuckers, så er det ingen tvil om at det er et sabla rot rundt hvordan folk betegner disse.. BB 1- 2- 3 blir blandet inn med BB pro 1- 2 -3. Pro'ene heter ikke 1- 2- 3, men kommer som kalibrerte par IM59A og IM59B. BB 1, 2 og 3 har også typebetegnelser IM57A-NH, IM57B-NH, IM57C-NH, men er ikke kalibrert i par som pros.

Endret av Indian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på problemet, ser ut som gutten i kassa tok litt feil her.

Jeg har BB pros Rhythm and Lead 04/22/10 0707 04/22/10 0783 som ser ut til også passe med produksjons dato for gitaren. Det reklameres med at proene er voksede for mindre feedback, underlig at den da feeder lettere enn studioen som muligens har litt hottere pickups med 498T'en som jeg tror ikke er vokset. Dekslene kjennes ut til å sitte bra, ikke annet enn den fjærende følelsen når man kjenner på de. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvor gammel er standarden din, jeg kan huske at de har vært promotert med BB pros i lang lang tid. Som jeg nevnte vel i den 6. posten, så kom jeg over en tidlig standard 2008 review hvor de hevdet at gitaren hadde BB 1 og 2. Vet du noe om det er en logisk variasjon i hvilke pickups som blir levert med hva? Noe historie bak dette du kanskje kjenner til? Uten at jeg har noe bredt sammenligningsgrunnlag for BB pickups å gå på, så kan jeg si at pickupene mine er veldig åpne, og de feeder langt letter en feks 490/498 pickupene i studioen (pros er jo vokset for redusert feedback). Om dette er en generell BB egenskap vet jeg ikke. Venter enda på svar fra Gibson Support. Fikk ikke spurt om et mulig logisk produksjonsmønster med forskjellige pickups pga begrensningen i antall tegn i meldingsskjemaet til support.

Ønsker bare å få legge til at etter å leste en god del rundt omkring om standards og burstbuckers, så er det ingen tvil om at det er et sabla rot rundt hvordan folk betegner disse.. BB 1- 2- 3 blir blandet inn med BB pro 1- 2 -3. Pro'ene heter ikke 1- 2- 3, men kommer som kalibrerte par IM59A og IM59B. BB 1, 2 og 3 har også typebetegnelser IM57A-NH, IM57B-NH, IM57C-NH, men er ikke kalibrert i par som pros.

Min standard var fra 1992, den er nå byttet inn i en 1958 reissue. Jeg tok aldri bilder og sendte til Gibson, jeg byttet pickupsene til Bare Knuckles Cold Sweat og Rebel Yell og fikk det jeg var ute etter, lydmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min standard var fra 1992, den er nå byttet inn i en 1958 reissue. Jeg tok aldri bilder og sendte til Gibson, jeg byttet pickupsene til Bare Knuckles Cold Sweat og Rebel Yell og fikk det jeg var ute etter, lydmessig.

Jeg har en Standard fra 1993, og den satt det 490r og 498t i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min standard var fra 1992, den er nå byttet inn i en 1958 reissue. Jeg tok aldri bilder og sendte til Gibson, jeg byttet pickupsene til Bare Knuckles Cold Sweat og Rebel Yell og fikk det jeg var ute etter, lydmessig.

Jeg har en Standard fra 1993, og den satt det 490r og 498t i.

Jeg slapp unna bilder, kan vel tyde på at de har litt orden i systemet nå for nyere gitarer.

Tar like så greit med to avsnitt fra Gibson sine sider om Burstbucker'nes historie.

Om Burstbucker:

"The initial demand for Patent Applied For replica pickups came from Japanese collectors, and the BurstBucker™ was offered exclusively in Japan beginning in 1996. By 1999 word has spread of the unique replica tones produced by BurstBuckers™. Gibson USA put the first BurstBuckers™ on a production model with the Gary Moore Signature Les Paul in the Summer of 2000, and Gibson's Custom division then equipped the Class 5 Les Paul, Custom Authentic '68 Les Paul Custom and Custom Authentic '58 Les Paul Standard models with BurstBuckers™."

Burstbucker pro:

"In 2000, Gibson's new BurstBuckers™ captured the subtle variations in true humbucker tone with historically accurate "unmatched" bobbin windings and an Alnico II magnet. Two years later, in keeping with Gibson's long history of experimentation and innovation in pickup design, Gibson developed an Alnico 5 BurstBucker™ specifically for new Les Paul Standards. The outstanding performance of this new pickup (originally called the BurstBucker V) led to an overwhelming demand for an after-market version. With the BurstBucker Pro™, all "Pure Tone Lovers" can now have stunning humbucking tone."

Takk for innspill og ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.