Web Analytics
Jump to content

Identifisering av LP Standard pickups


Indian
 Share

Recommended Posts

Etter flere bytter fram og tilbake i forbindelse med kjøp av ny Les Paul, har jeg nå endt opp med en Gibson LP Standard 2008 (en liten takk til Ivars musikk i Tromsø for å være rund i kantene).

Så problemet; Det jeg kan spore opp av info sier at de kommer med Burstbucker Pros, vel mannen i butikken mente gitaren jeg nå endte opp med har BB 2 og 3. Hvordan kan jeg finne ut av dette uten å sprette ut mikkene fra gitaren (noe jeg ikke blir til å gjøre)? Gitaren er produsert i april 2010. Søk på guitardaterproject.org ga ikke mer enn dato og fabrikk. Modnr. LPSTDEBCHI. Gitaren er rett ut av eska ny...

Er bare irritasjon over å ikke vite hva man har som utløser dette spørsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Det er en egen modell. Ble lansert i 2008.

http://www2.gibson.c...dard/Specs.aspx

Den har BB Pro i neck og bridge.

Ja det meste som jeg har kommet over kan tyde på det, men jeg kom over en gammel review tidligere i dag (lørdag), der var lineupen på gitaren de hadde testa BB 1 og 2. Dette var en av mange sider jeg var innom, finner ikke tilbake til den nå. Her klagde de på at volum forskjellen var for stor mellom hals og bro, testa ut dette på min uten at jeg kan si det er noen «ubehagelig» volum forskjell, ikke noe mer enn hva min gamle studio har. Lurer på om det kunne vært forskjellige variasjoner ute mellom 2008- 2010.

Kommentar til SteikBacon:

Som nevnt i innledningen har jeg liten lyst å sette skrujernet borti noe som helst her. Utrolig nok så er alt som det skal på denne gitaren, nøtta, halsen, båndene og brua. I motsetning til -57 traditionalen jeg hadde en kort tid, hvor hele rukle måtte justeres og slipes til før det ble strøket. Gitaren ble jævla bra, men jeg greide ikke finne gløden i -57 classic pickupene med lupe...

Etter å ha fått spilt standarden et par timer/ tre timer i dag vil jeg si det er en «boner» gitar, faen at jeg ikke gikk for denne til og begynne med, men de penga, de penga.....

Link to comment
Share on other sites

Du kan alltids sende en mail til kundesupporten og spørre hva slags pups det sitter i den.

Jupp, har tenkt tanken, får se om jeg trår til i morgen.

Ellers takk for innspill.

Inspirasjon til "Welcome To The Jungle": Slash prøvde å finne ut hvilken Les Paul han hadde kjøpte seg på Garage Sale...

Edited by Indian
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke vil skru ut fire skruer for å se hva som står under pickupene. Ved et strengebytte som SteikBacon nevner tar det deg 1 minutt ekstra å sjekke.

Nå er ikke lysta tilsted for å skru noe som helst eller slippe alle strengene på en lim hals. Muligheten for at jeg står tilbake i butikken med gitaren inne fredag av ulike grunner er jo alltids tilstede. På min 21 årige Gibson Studio bruker jeg ta av strengene rengjøre og olje gripebrettet selv før service. Det er rimelig sikkert at den aldri går helt tilbake når jeg setter på strenger igjen (bruker lav høyde så det merkes). Bytter alltid strenger i E-E A-B D-G rekkefølge, dette er kanskje mer paranoia enn noe med rot i virkeligheten, men brente fingre husker man.

Har en Fender Stratocaster Japan som jeg kjøpte i 87, jeg kan skru av halsen på den og sette den på igjen og intoneringen er omtrentlige der den skal være.

Men, hei mulig et Gibson eksemplar kan være mer levelig med enn et annet.

Jeg håpet noen muligens hadde noe historisk kunnskap om denne modellen eller kunne lese noe av modellnummeret etter LPSTD som kunne gi svar (mulig de to neste EB er for ebony).

Sendte mail i morges til Gibson 24/7 support, venter enda på svar.

Link to comment
Share on other sites

Aldri vært noe problem å ta av alle strengene selv på en Les Paul, og du kommer ikke til å ødelegge noe ved å skru ut de fire skruene til pickupramma. Gitarer er ikke så skjøre som mange tror. Når det gjelder pickupene, tipper jeg at de er ettermontert HVIS det er BB 2 og 3 som står i den.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke lysta tilsted for å skru noe som helst eller slippe alle strengene på en lim hals. Muligheten for at jeg står tilbake i butikken med gitaren inne fredag av ulike grunner er jo alltids tilstede. På min 21 årige Gibson Studio bruker jeg ta av strengene rengjøre og olje gripebrettet selv før service. Det er rimelig sikkert at den aldri går helt tilbake når jeg setter på strenger igjen (bruker lav høyde så det merkes). Bytter alltid strenger i E-E A-B D-G rekkefølge, dette er kanskje mer paranoia enn noe med rot i virkeligheten, men brente fingre husker man.

Har en Fender Stratocaster Japan som jeg kjøpte i 87, jeg kan skru av halsen på den og sette den på igjen og intoneringen er omtrentlige der den skal være.

Men, hei mulig et Gibson eksemplar kan være mer levelig med enn et annet.

Jeg håpet noen muligens hadde noe historisk kunnskap om denne modellen eller kunne lese noe av modellnummeret etter LPSTD som kunne gi svar (mulig de to neste EB er for ebony).

Sendte mail i morges til Gibson 24/7 support, venter enda på svar.

Dette blir som å si at dersom man tar av alle fire hjulene på en bil så er bilen ødelagt. Mener du virkelig at en gitar hvor hals er limt på vil bli ødelagt dersom alle strengene tas av? Hva tror du skjer med en gitar på et gitarverksted? Vurderingen "kansje paranoia" kan bekreftes som paranoia!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar av alle strengene hver gang jeg skifter strenger på mine LP. Da får jeg rengjort gripebrettet samt tørket av de blanke pickup-coverene. Har aldri hatt noen problemer.

Jeg vet at LP-halser er skjøre, men et sted går grensa :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.