Web Analytics
Jump to content

Re-amping

Recommended Posts

Hepp!

Driver å forhandler med et plateselskap ang platebudsjett og i den forbindelse lurer jeg på om noen har ærfaring med re-amping? Tenker at det kan være med på å senke den samlede summen ved at gitar, bass og synth spilles inn hjemme med et brukbart lydkort før man booker studio for å re-ampe.

Tanker rundt det? Noen som har gjort det slik? Hva må man evt ha/passe på? Er litt usikker på om lydkvaliteten blir den samme, om man vil få samme "feel"..

Takk på forhånd!

Jeg synes det høres ut som en kjempe god ide.

Det skader hvertfall ikke å prøve.

Det du trenger er en god DI boks som du spille de sporene som skal re-ampe gjennom. Ville ha mikket opp en amp i tillegg, slik at du hører på lyden fra ampen og ikke DI sporet når du spiller inn. Da får du den rette feelingen.

Pass på at DI sporene ikke klipper/går i rødt på meteret.

Når jeg re-amper pleier jeg å ha DI sporene høyeste peak på ca -4 db.

Ta crossfade på alle punch in/out, så slipper du å få klikk lyder når du re-amper.

Du må også huske på å spille inn i samme Bit/samplings rate som resten av sporene (trommer vokal osv.)

Det fine med re-amping er at du kan spille inn på en god dag hjemme, ingen tidspress, eller folk som henger over deg.

Jeg tviler på at noen vil høre at gitar og bass er re-ampet på det ferdige produktet.

Re-amping bevarer lyden i både gitar og amp veldig bra.

Re-amp boks bør studioet som dere skal bruke ha.

Lykke til :-)

Av, knallbra! Takk for tips! Skal i studio til sommeren, så tenkte å spille inn all backing og slikt før vi drar dit. Greit å kunne spare tid og penger. Selskapet sier heller ikke nei, de ville helst gjøre det slik. Greit det! Hadde sånn ca oversikt over hva jeg trenger osv. Skal se om jeg får lånt en DI. Må jeg ha det selv om jeg har et mackie onyx-kort med hi-z-inngang btw?

Jeg vil anbefale en DI boks. Den gjør et ubalansert signal om til balansert signal.

Når du sender DI sporet som du har spillt inn, til re-amp boksen skal den ha et balansert signal inn.

Re-amp boksen gjør dette signalet om til et ubalansert signal som skal inn i ampen du skal re-ampe.

Da har du samme signal som fra en gitar.