Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Power scaling


Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med power scaling i forhold til attenuators. Hvilket er det beste alternativet?

Jeg har en SLO 100w som spiller i overkant høyt på klubb jobber og lurer derfor på å integrere power scaling. Ser på nettet at man kan kjøpe kit fra blant annet London power, men er det mulig å bruke en mosfet som justeres av en pot for å regulere DC spenningen til utgangsrørene. Mister man i så fall mye av ampens gunntone??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville beholdt den slik den er innstilt og heller gått til innkjøp av f.eks attenuator som heller "stjeler" effekt fra utgangen uten å påvirke biasen. Begynner du å justere på bias hele tiden, så vil du bare få kaldere/varmere lyd, mindre forsterkning og det er null garanti for at lyden blir bedre, tvert imot (hvis det var det du mente..)

Angående power scaling kits, har jeg ikke vært borti, så du får vente til noen andre svarer deg der :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med power scaling i forhold til attenuators. Hvilket er det beste alternativet?

Jeg har en SLO 100w som spiller i overkant høyt på klubb jobber og lurer derfor på å integrere power scaling. Ser på nettet at man kan kjøpe kit fra blant annet London power, men er det mulig å bruke en mosfet som justeres av en pot for å regulere DC spenningen til utgangsrørene. Mister man i så fall mye av ampens gunntone??

Di fleste power scaling løsningene, inkl. London Power, bruker en mosfet ...

Kilde ... google !, f.eks : http://www.mylespaul...er-scaling.html

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Di fleste power scaling løsningene, inkl. London Power, bruker en mosfet ...

Kilde ... google !, f.eks : http://www.mylespaul...er-scaling.html

Takk for svar. Har akkurat prøvd en Ultimate attenuator som går for å være noe av det bedre, men syntes ikke det fungerte optimalt. Vurderer å prøve med power scaling/VVR. Ser at noen justerer spenningen på hele ampen, mens andre ønsker resusert spenning bare på utgangsrør evt PI. Legger ved skjema jeg vurderer å bruke.

Endret av 12AX7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lignet veldig på OD3. Skal du justere bias også som i OD3?

Jeg driver og tegner en scaling-krets til en 100-watter jeg skal bygge, og tenkte å bruke en SPP20N60C3 CoolMOS som passelement og en tracking regulator til bias for å slippe dobbelt potmeter. Jeg skal scale fasesplitter og utgangsrørene mens preampen skal kjøre stramt regulert rundt 380-400V.

Vanligvis bruker man en bløgg MOSFET som passelement til scaling, men det er ingenting i veien for å bruke andre ting, for eksempel utgangsrør som EL34 og 6550, eller vanlige BJT-er. Det står MYE om scaling i bøkene til Kevin O'Connor, og det er også nevnt såvidt i siste boka til Merlin Blencowe, den om strømforsyninger. Rør som passelement var nok mest vanlig i regulerte forsyninger frem til 60-tallet, men da kalte man det ikke for power scaling ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EBT; Stemmer nok det. Men har sett andre VVR kretsen som gjør det på samme måte. Siden SLO har fixed bias må man vel også regulere bias. Snakket med Hank og han sier at han har har gode erfaringer med power scaling på tidligere bygg som har blitt drøftet på AX84 forumet tidligere. På SLOClone forumet blir det nevnt at VVR gjør seg bedre på low gain amps uten master volume. Men har hørt på klipp på Youtube og resultatet med kit fra London power virker lovende. Har du erfaringer med VVR fra tidligere bygg? Synes attenuator fungerte dårlig og håper VVR fungerer bedre. Er ikke ute etter en øvings amp, men å redusere lydnivå på klubb jobber da ampen spiller i høyeste laget.

Endret av 12AX7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig veldig lyst til å bygge en OD3, siden SLO ampen har dårlig clean lyd. Men har kompensert for dette med å bygge en Fender clean preamp med div AB switcher og kombinerer denne med lead og crunch på SLO ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemte meg for å bestille et SF-1 kit fra London Power. Ble ikke den rimligste løsningen, men siden jeg ikke har noe erfaring med Power Scaling sparer det meg kanskje for litt rot som det ofte blir med prøve og feile metoden. Dessuten har jeg lite deler på lager når det kommer til transistorer. Hvis dette blir vellykket vurderer jeg å lage alt fra bunn på en annen amp som også spiller i overkant høyt for å få godlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser på hjemmesiden til London Power at det kreves høy bias spenning med lav eller middels lav impedanse for at tracing regulatoren skal fungere optimalt. (I noen tilfeller blir spenningsforskjellen på inngang og utgang på tracing regulalatoren/transistoren for liten og dermed liten utnyttelse av power scaling). De skriver videre at de fleste forsterkere har for liten rå bias spenning. De anbefaler en egen power supply for bias som de også selger. SLO ampen har egen vikling for bias på 60volt. Etter som jeg kan forstå har den lav impedanse siden det er egen spole med liten eller ingen seriell resistanse før første filter konensator. Tror dere ampen kan levere nok strøm og spenning for å få en velykket power scaling. Hva blir i så fall problemet hvis spenningen blir for lav? Tror normal bias spenning på gitteret til SLO er rundt -50volt uten scaling. Spenningen blir vel også høyere, kanskje -72volt etter likeretting.

En annen ting jeg er litt usikker på er behovet for kjøling. Settet består av tre transistorer som scalerer plate og screen. Er det tilstrekkelig å montere disse i chassis med mellomlegg av plast og fett? eller må jeg bruke kjølevifte eller kjøleribber. Tenkte på å bruke en 12v pc vifte på glødespenningen eller montere en kjøleribbe. Kan i så fall kjøleribben sitte under chassis eller må det være hull slik at transistorene får direkte kontakt med kjøleribben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt info:

Sendte en mail til London Power ang. power scaling på SLO 100W og fikk utfyllende svar i løpet av en halv time (god service).

1. Han anbefalte å bare scalere utgangsrør, ikke PI. Han sier at MV kan fungere greit som drive compensation, men hvis dette ikke er tilstrekkelig følger det med en egen DriveComp pot. Regner med at dette er fordi det blir misforhold mellom gain fra PI og utgangsrør når bare utgangsrørene scaleres?. Har ikke prøvd å scalere med eller uten PI, men regner med at hvis man scalerer PI vil gain/vrengen avta ved høy scalering?

2. Han mener det skal være tilstrekkelig kjøling ved å montere mosfet i schassis. Men sier videre at det alltid er lurt med kjølevifte eller kjøleribber. Ett forslag er å likerette glødespenningen med full-wave rectifier med filter kondensator. Dette gir ca 8VDC som fungerer greit på en 12v PC vifte på utsiden av schassis. Er derfor litt usikker på om jeg tar sjansen uten vifte. Blir mer komponenter å plassere i schassis, med hensyn til plass og støy. Videre så vet jeg ikke om PT har kapasitet i forhold til strømforbruk.

3. Han mener bias spenningen er tilstrekkelig høy. 60VAC gir ca -84VDC. Videre anbefales det å ha max 460R serie motstand før første filter kondensator og 460R mellom de to filter kondensatorene for Bias. Samt en 100K bleeder over siste filter kondensator. Dette gir tilstrekkelig høy spenning med lav impedans som gir grunnlag for at tracking regulatoren skal fungere optimalt. Den orginale bias poten blir erstattet av scalerings settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen store fordeler mellom power scaling og en attenuator i utgangen? Tenker da mtp lyd.

Fant en internett side som sammenligner power scaling med to forskjellige attenuators. Sjekk ut MP3 filene nederst på siden

http://www.bruceclem...m/music/psk.htm

PS! Dette er et gammelt kit som London Power solgte fram til 2007. Settet var mye vanskeligere å montere, da det bygger på switching regulators.

Endret av 12AX7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Driver å fikser opp en gammel Marshall amp som jeg har kjøpt av en kamerat. Det er egentlig en 1986 bass amp, men har byttet komponenter tilsvarende 1987, gitar varianten. Har laget power scaling slik at 50 watteren har blitt 15 watt. Har bare scalert utgangsrørene og lyden er veldig lik utgangspunktet med skalering bare lavere. Ser ut til å fungere veldig bra. Hadde litt problem med varmgang i starten, men med kjøleribber og vifte fungerer det optimalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.