Web Analytics
Jump to content

Power scaling


Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med power scaling i forhold til attenuators. Hvilket er det beste alternativet?

Jeg har en SLO 100w som spiller i overkant høyt på klubb jobber og lurer derfor på å integrere power scaling. Ser på nettet at man kan kjøpe kit fra blant annet London power, men er det mulig å bruke en mosfet som justeres av en pot for å regulere DC spenningen til utgangsrørene. Mister man i så fall mye av ampens gunntone??

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville beholdt den slik den er innstilt og heller gått til innkjøp av f.eks attenuator som heller "stjeler" effekt fra utgangen uten å påvirke biasen. Begynner du å justere på bias hele tiden, så vil du bare få kaldere/varmere lyd, mindre forsterkning og det er null garanti for at lyden blir bedre, tvert imot (hvis det var det du mente..)

Angående power scaling kits, har jeg ikke vært borti, så du får vente til noen andre svarer deg der :)

Edited by Troll
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med power scaling i forhold til attenuators. Hvilket er det beste alternativet?

Jeg har en SLO 100w som spiller i overkant høyt på klubb jobber og lurer derfor på å integrere power scaling. Ser på nettet at man kan kjøpe kit fra blant annet London power, men er det mulig å bruke en mosfet som justeres av en pot for å regulere DC spenningen til utgangsrørene. Mister man i så fall mye av ampens gunntone??

Di fleste power scaling løsningene, inkl. London Power, bruker en mosfet ...

Kilde ... google !, f.eks : http://www.mylespaul...er-scaling.html

Edited by juzzizhow
Link to comment
Share on other sites

Di fleste power scaling løsningene, inkl. London Power, bruker en mosfet ...

Kilde ... google !, f.eks : http://www.mylespaul...er-scaling.html

Takk for svar. Har akkurat prøvd en Ultimate attenuator som går for å være noe av det bedre, men syntes ikke det fungerte optimalt. Vurderer å prøve med power scaling/VVR. Ser at noen justerer spenningen på hele ampen, mens andre ønsker resusert spenning bare på utgangsrør evt PI. Legger ved skjema jeg vurderer å bruke.

Edited by 12AX7
Link to comment
Share on other sites

Dette lignet veldig på OD3. Skal du justere bias også som i OD3?

Jeg driver og tegner en scaling-krets til en 100-watter jeg skal bygge, og tenkte å bruke en SPP20N60C3 CoolMOS som passelement og en tracking regulator til bias for å slippe dobbelt potmeter. Jeg skal scale fasesplitter og utgangsrørene mens preampen skal kjøre stramt regulert rundt 380-400V.

Vanligvis bruker man en bløgg MOSFET som passelement til scaling, men det er ingenting i veien for å bruke andre ting, for eksempel utgangsrør som EL34 og 6550, eller vanlige BJT-er. Det står MYE om scaling i bøkene til Kevin O'Connor, og det er også nevnt såvidt i siste boka til Merlin Blencowe, den om strømforsyninger. Rør som passelement var nok mest vanlig i regulerte forsyninger frem til 60-tallet, men da kalte man det ikke for power scaling ;)

Link to comment
Share on other sites

EBT; Stemmer nok det. Men har sett andre VVR kretsen som gjør det på samme måte. Siden SLO har fixed bias må man vel også regulere bias. Snakket med Hank og han sier at han har har gode erfaringer med power scaling på tidligere bygg som har blitt drøftet på AX84 forumet tidligere. På SLOClone forumet blir det nevnt at VVR gjør seg bedre på low gain amps uten master volume. Men har hørt på klipp på Youtube og resultatet med kit fra London power virker lovende. Har du erfaringer med VVR fra tidligere bygg? Synes attenuator fungerte dårlig og håper VVR fungerer bedre. Er ikke ute etter en øvings amp, men å redusere lydnivå på klubb jobber da ampen spiller i høyeste laget.

Edited by 12AX7
Link to comment
Share on other sites

Har forøvrig veldig lyst til å bygge en OD3, siden SLO ampen har dårlig clean lyd. Men har kompensert for dette med å bygge en Fender clean preamp med div AB switcher og kombinerer denne med lead og crunch på SLO ampen.

Link to comment
Share on other sites

Bestemte meg for å bestille et SF-1 kit fra London Power. Ble ikke den rimligste løsningen, men siden jeg ikke har noe erfaring med Power Scaling sparer det meg kanskje for litt rot som det ofte blir med prøve og feile metoden. Dessuten har jeg lite deler på lager når det kommer til transistorer. Hvis dette blir vellykket vurderer jeg å lage alt fra bunn på en annen amp som også spiller i overkant høyt for å få godlyd.

Link to comment
Share on other sites

Leser på hjemmesiden til London Power at det kreves høy bias spenning med lav eller middels lav impedanse for at tracing regulatoren skal fungere optimalt. (I noen tilfeller blir spenningsforskjellen på inngang og utgang på tracing regulalatoren/transistoren for liten og dermed liten utnyttelse av power scaling). De skriver videre at de fleste forsterkere har for liten rå bias spenning. De anbefaler en egen power supply for bias som de også selger. SLO ampen har egen vikling for bias på 60volt. Etter som jeg kan forstå har den lav impedanse siden det er egen spole med liten eller ingen seriell resistanse før første filter konensator. Tror dere ampen kan levere nok strøm og spenning for å få en velykket power scaling. Hva blir i så fall problemet hvis spenningen blir for lav? Tror normal bias spenning på gitteret til SLO er rundt -50volt uten scaling. Spenningen blir vel også høyere, kanskje -72volt etter likeretting.

En annen ting jeg er litt usikker på er behovet for kjøling. Settet består av tre transistorer som scalerer plate og screen. Er det tilstrekkelig å montere disse i chassis med mellomlegg av plast og fett? eller må jeg bruke kjølevifte eller kjøleribber. Tenkte på å bruke en 12v pc vifte på glødespenningen eller montere en kjøleribbe. Kan i så fall kjøleribben sitte under chassis eller må det være hull slik at transistorene får direkte kontakt med kjøleribben?

Link to comment
Share on other sites

Litt info:

Sendte en mail til London Power ang. power scaling på SLO 100W og fikk utfyllende svar i løpet av en halv time (god service).

1. Han anbefalte å bare scalere utgangsrør, ikke PI. Han sier at MV kan fungere greit som drive compensation, men hvis dette ikke er tilstrekkelig følger det med en egen DriveComp pot. Regner med at dette er fordi det blir misforhold mellom gain fra PI og utgangsrør når bare utgangsrørene scaleres?. Har ikke prøvd å scalere med eller uten PI, men regner med at hvis man scalerer PI vil gain/vrengen avta ved høy scalering?

2. Han mener det skal være tilstrekkelig kjøling ved å montere mosfet i schassis. Men sier videre at det alltid er lurt med kjølevifte eller kjøleribber. Ett forslag er å likerette glødespenningen med full-wave rectifier med filter kondensator. Dette gir ca 8VDC som fungerer greit på en 12v PC vifte på utsiden av schassis. Er derfor litt usikker på om jeg tar sjansen uten vifte. Blir mer komponenter å plassere i schassis, med hensyn til plass og støy. Videre så vet jeg ikke om PT har kapasitet i forhold til strømforbruk.

3. Han mener bias spenningen er tilstrekkelig høy. 60VAC gir ca -84VDC. Videre anbefales det å ha max 460R serie motstand før første filter kondensator og 460R mellom de to filter kondensatorene for Bias. Samt en 100K bleeder over siste filter kondensator. Dette gir tilstrekkelig høy spenning med lav impedans som gir grunnlag for at tracking regulatoren skal fungere optimalt. Den orginale bias poten blir erstattet av scalerings settet.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen store fordeler mellom power scaling og en attenuator i utgangen? Tenker da mtp lyd.

Fant en internett side som sammenligner power scaling med to forskjellige attenuators. Sjekk ut MP3 filene nederst på siden

http://www.bruceclem...m/music/psk.htm

PS! Dette er et gammelt kit som London Power solgte fram til 2007. Settet var mye vanskeligere å montere, da det bygger på switching regulators.

Edited by 12AX7
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Driver å fikser opp en gammel Marshall amp som jeg har kjøpt av en kamerat. Det er egentlig en 1986 bass amp, men har byttet komponenter tilsvarende 1987, gitar varianten. Har laget power scaling slik at 50 watteren har blitt 15 watt. Har bare scalert utgangsrørene og lyden er veldig lik utgangspunktet med skalering bare lavere. Ser ut til å fungere veldig bra. Hadde litt problem med varmgang i starten, men med kjøleribber og vifte fungerer det optimalt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.