Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Synthesizer- A few questions.


Anbefalte innlegg

Okei. Som mange har fått med seg har jeg tilegnet meg kunnskaper innenfor el-faget.

Å bygge ting har blitt en stor lidenskap, for å si det mildt. Vel, å drømme om å bygge ting er vel blitt en lidenskap.

Så kom jeg til å tenke på synthesizere. Jeg har alltid tenkt "for en fet synth", men noe mer har jeg ikke tenkt på det.

Hva er en synth? Kan jeg kjøpe PCBs eller kits, og bruke de som effektpedaler?

Men en synth blir jo mer som en forsterker enn et "tekno-piano"?

En synth gjør vel kun anslagene på tangentene om til hørbar lyd?

Dette var en jævla rotete tråd, men kan ingenting om dette. Wikipedia hjalp ikke stort heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det lønner seg å starte bygg på en synth.. Både tid-og pengemessig. Og jeg tror nok at det blir mer et legobygg, enn elektronikk-relatert siden det er mye programmerte/logiske kretser i slike synth, og disse kommer nok med ferdiglodda PCB.

Skal du lære deg elektronikk, så ville jeg nok satser mer på analog til å begynne med ;)

Jeg kan ikke så mye om synth, men det er vell strengt tatt ikke så mye lyd i tangentene til et synth. Hvis jeg har forstått terminologien bak en synth riktig, så kommer all lyd fra elektronikken. Dvs at lyden er elektrisk og blir generert av elektriske komponenter, og det er ikke bare bare. Tangene er mer som switcher som velger hvilken lyd/frekvens soms kal få komme ut til høyttaleren.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tangentene på alle elektroniske instrumenter er kun brytere, mer eller mindre avanserte sådanne. De lager ikke lyd i det hele tatt, i den forbindelse vi snakker om lyd her.

Unntak er kanskje elpiano, der en hammer slår an på en stemt metallstang, men det er ikke en synth i den forstand.

Det er nok fullt mulig å bygge en synt uten en eneste programerbar brikke eller noe som minner om software og dataprogrammer i det hele tatt. Man setter sammen en samling tonegeneratorer og filtre, og kan gjerne koble disse enhetene sammen med patchekabler. Det er ikke så mange årene siden man holdt på med det. Kikk på de første Moogsynthene, for eksempel. :) Slike brukes fortsatt, de og er verdt en formue.

Uten at jeg skal legge meg opp i det, kan du kanskje starte opp med en Theremin? Artig sak, som finnes som byggesett. Skulle gjerne ha eid en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Du kan se for deg disse enhetene omtrent som effektbokser for gitarer. På en gammeldags synth var de faktisk bygget "hver for seg", og ble koblet sammen med patchekabler. Forskjellen er bare at de sitter bak en felles frontplate. Første gangen jeg fikk kloa i en Moog, tror jeg det tok meg to dager bare å få lyd i den. Her er det masse å lære.

En del av de mer filter- aktige effektboksene til gitarer kan nok fungere helt greit som filtre i en analog synth, det er jeg sikker på.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg spurtet bort på nærmeste bibliotek, og be de grave i magasinet, finne fram bøker av typen "understanding analouge synthisizers". Jeg er sikker på at de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig at dette dukket opp, har selv noenlunde nylig fiklet litt med et sånt prosjekt som en avveksling til fuzzer og rørforsterkere... Det er en ganske enkel krets som går under navnet "atari punk console". Den bruker to pot'er til å sette lyd/tonehøyde, og genererer en square wave (hva nå det heter på norsk). Laget også en avart av en enkel sequencer for denne søk etter "baby 10 sequencer" eller noe i den duren. For å gjøre det klart med det samme: dette er ikke akkurat et kvalitetsinstrument ;-) men en boks man kan lage lyder med. Neste gang arbeidslysten tar meg er planen å utvide med "tangenter" (en bråte med brytere og motstander) og et low pass filter for å "runde av" firkantsignalet. Skal se om jeg finner tilbake til noen linker jeg brukte.

Som Castorfiber nevner så er det litt kult at disse kan bygges bit for bit og utvide etterhvert.

Jeg ser for meg at det er en utfordring å få stemming av atari punk kretsen til å fungere sammen med et keyboard. Der er det sikkert andre mer avanserte kretser som fungerer bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

555 er enkelt å bruke som frekvensgenerator, men skal du bygge et fult synth så kan det fort bli en del komponenter. Men det jo bare å prøve seg på et lite bygg, og så fullføre større bygg etterhvert. Men da er det greit å lese litt om frekvenser og filtre.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Må bare bryte inn her! Selv har jeg veldig lite peiling på dette med synth, men kjenner en kar som har bygget en. Den består kun av forskjellige potmetere som man vrir på for å forandre lyden. Laget i et chassis bestående av en kvikk lunch matboks og "tonekontrollerne" er lekesoldater. UANSETT, det jeg skulle si er at det låter fett! Jabba The Butt – Hole In Your Side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.