Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epi pickups, skifte ut


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Jeg har en Epi LP som jeg aldri bruker. Jeg liker ikke gitaren, av flere grunner.

Nå har det seg slik at jeg har lånt den bort til et par stykker som faktisk kan å spille gitar, og får den igjen med kommentarer om at "det er den beste epien jeg noensinne har spilt på", "her har du vært heldig", og så videre.

(Nå skal man kanskje ta slikt med en klype salt, siden de fleste jeg har snakket med som har en rimelig gitar av en eller annen grunn har vært usedvanlig heldige med sitt eksemplar. Man hører aldri noe fra de som får mandagseksemplarene.. :P )

Nuvel. I et forsøk på å sparke liv i spetakkelet, i og med at jeg kanskje får bruk for en gitar med et slikt utseende om ikke så lenge, så lurer jeg på om jeg skal koste på den noen kroner. Fasongen og slikt får jeg jo ikke gjort noe med, så det må jeg leve med. Men pickupene er usedvanlig daffe, synes jeg. De må det da gå an å få skiftet ut. Og så stemmeskruene. De er grusomme. Passer for de som liker å skru, så Epi og Harley Davidson er trolig en vanlig kombinasjon.

Det å skifte delene klarer jeg vel selv, skulle jeg tro.

Det jeg trenger, er tips til hva jeg kan putte inn i denne gitaren. Det er tre humbuckere på den, med gullfargede deksler, og det er et poeng at de nye pickupene ser makne ut.

Jeg har vært en tur på sidene til GFS, og ser de har flere typer, også "P90" i gullfarget hum- fasong. Kunne det vært stas med en slik i en av posisjonene? Og i såfall, hvilken? jeg har tenkt meg en liten mod der jeg kan blande inn midpickupen med en av potmeterene, bruker aldri tonepoten likevel. Er det noen hensikt å skifte ut stock med GFS, eller blir "hoppet" i kvalitet for lite?

Er også klar over at man kan lodde av og smelte løs gulldeksler hvis det trengs, men ser ikke på det som noen utfordring. Har gjort det så mange ganger at jeg like gjerne står over.

Jeg ser for meg pickups som låter litt mer "metal" enn de slappe sakene som sitter der nå, ser for meg "Jorn"- lyd, (Tore Moren/Lofstad) som det mest "vrengete" jeg trenger.

Trenger ikke å være så veldig sint, jeg er tross alt en eldre lettskremt herre.

Tips og råd tas imot med takk, og DIY- tråd loves hvis det er noe noen liker.

Har du noe liggende du vil prakke på meg, så send meg gjerne en PM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P90 i hals og muligens kanskje midten blir dødstøff lyd, men en LP må ha bøkker i bru syns nå jeg. :)

Når det gjelder stemmeskruer, så er jo disse tøffest : http://www.gitarist.no/products/gibson-vintage-mekanikk-33-nikkel , evt. i gull: http://www.gitarist.no/products/gibson-vintage-mekanikk-33-gold

Men kanskje litt drøyt å hive inn nesten 1000 kroner på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Støtter den der. Jeg er også en tilhenger av humbucker i bro, og gjerne noe lettere og klarere i hals. Har hatt Gibson 498T og har nå EMG'er i min Epi, og man hører forskjell hver gang. Epi sine pickups er utrolig kraftige, men veldig ullen og slapp i toppen. Hvis jeg var deg, ville jeg nok spandert på meg noen pickups fra GFS. Personlig, til mitt bruk, så hadde jeg spandert på meg en god bucker i bro og kanskje noe billigere i hals.. Men det er selvsagt avhengig av hva du selv bruker mest. Men P90 i buckerformat høres ihvertfall spennende ut.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en idé, men slikt er nok for innviklet (sic) for meg.

Jeg kunne sikkert ha fått på noen viklinger på et vis, men jeg aner jo ikke noe om hva som skaper ønsket lyd.

Dessuten, slikt håndarbeide koster jo straks en del kroner hvis man skal sette det bort, og det er begrenset hva jeg synes det er verdt å koste på en slik Epiphone, uansett hvor heldig jeg må ha vært med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å hive inn en Bare Knuckle HolyDiver i bridge?

Jeg regner nesten med at det er en Black Beauty det gjelder, siden du sier det er 3 humbuckere? Denne modellen har fått mye skryt, og skal være tett opptil(om ikke bedre enn) en Gibson LP Studio i kvalitet.

Endret av MDRattle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.