Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterkerbygg med utgangspunkt i Hiwatt DR504


Anbefalte innlegg

Da fyrte jeg opp ampen i går (uten rør). Ingen smell, røyk eller kortslutninger, så det lover bra. Hadde derimot ingen spenning over plate-motstanden for utgangsrørene, men det viste seg å være en tellefeil. Easy fix, så nå får jeg ca 480-90 volt over platen. Målte spenning på gitteret. Det var -30v på det minste, og jeg synes det er litt høyt. I manualen står det at denne skal være ca -45v. Nå har jeg lest at gamle Mullard rør tåler mer hvilestrøm enn flere nye rør, men dog..

Noen her som kan fortelle meg om jeg bare skal prøve å sette inn rørene med -30v på gitteret? Man ser vel fort om platen blir rødglødende?

EDIT: Prøver å plugge i rørene, for å så måle spenning over katodemotstanden slik at jeg finner hvilestrømmen. Så kan jeg finne ut "watt dissipation". Hva det blir på norsk husker jeg ikke :)

Endret av bonsaxen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Da ble det lyd! Hadde flere issues som måtte rettes på:

1. Elektrolytten på tagstripen snudd feil vei

2. I min eksperimentering hadde jeg en feilplassert jumper som førte til at biaspoten oppførte seg urasjonelt. Fjernet jumpereren, og gitterspenningen kunne justeres korrekt.

3. Feil på Master volum-potten førte til at det var kontinuitet mellom to av polene. Byttet pot

4. Primaries fra utgangstransformatoren var byttet om (korrekt i følge manualen jeg fulgte), som førte til EKSTREM motorbåtlyd når jeg skrudde på forsterkeren med rørene i. Nok lyd til å skremme fanden på flatmark.

Fikset alle disse, og tadaaaaa, we got sound. Justerte Bias slik at rørene fikk en hvilestrøm på ca 40 milliampere, og en "watt dissipation" (energitap?) på 17 watt . Har lest meg fram til at det er et akseptabelt nivå på EL34-rør.

Eneste som gjenstår er litt jordingsstøy på høyere volum...Må prøve å isolere/flytte om litt på ledningene for å få minst mulig av dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft ! :)

En par kommentarer/spørsmål:

- Plasseringa av den BIAS poten ser litt småskummel ut ... Fort å komme bort i noe 'Bzzzzzz!!!' der ! :huh: (been there, done that ... ;) )

- Har/hadde ikke Hiwatt amper 'parallell heater wiring' i stedet før sån 'twisted' ? eller ? F.eks som her : http://www.rig-talk.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=80382

Ellers er det bare å skru opp volumen og håpe på det beste ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft ! :)

En par kommentarer/spørsmål:

- Plasseringa av den BIAS poten ser litt småskummel ut ... Fort å komme bort i noe 'Bzzzzzz!!!' der ! :huh: (been there, done that ... ;) )

- Har/hadde ikke Hiwatt amper 'parallell heater wiring' i stedet før sån 'twisted' ? eller ? F.eks som her : http://www.rig-talk.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=80382

Ellers er det bare å skru opp volumen og håpe på det beste ! :D

Heihei :-) Takk for input. Bildene der lyver litt, har byttet ut pot i litt mindre pot og byttet ut den store elektrolytten i en litt mindre en siden det bilde ble tatt. Potten slik den står nå skal være rimelig safe :-)

Meget mulig at heaterne er wiret annerledes i noen amper. Her fulgte jeg manualen. Er iallefall ingen støy, og det er viktigst for min del :-) Er uansett ikke 100 % fornøyd med wiringen min, litt "sloppy"..Men det får duge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.