Gå til innhold
bonsaxen

Forsterkerbygg med utgangspunkt i Hiwatt DR504

Anbefalte innlegg

Hei,

Har drevet i noen år nå med skattejakt på gamle komponenter (Mustard/Iskra/Piher/Beyschlag) til et fremtidig forsterkerbygg. (Nå håper jeg ikke dette blir en diskusjon om hvor teit jeg er som bruker masse penger på gamle, utdaterte komponenter som har mest å si for mojo ;) )Komponentlisten min er nå komplett til å bygge en Hiwatt DR504 fra Hylight (Reeves)-eraen på 70-tallet. Mens jeg samlet deler, begynte jeg også med diverse pedalbygg for å ”øve” meg til den framtidige forsterkeren.

Kikket meg ut et kit jeg skulle kjøpe for å få med kasse/Chassis/hardware, og fant til slutt Vintage Hiwatt Restorations som solgte komplette kit for bygg av reeves.kloner. Rent tilfeldig fant jeg ut ved en forespørsel til VHR at det holdt på å fase ut kit’ene for å selge sine ferdigbygde Hi-Tone-amper, og at de kun hadde 1 kit igjen. Jeg kjøpte det siste kit’et dems for å slippe å kjøpe skrue for skrue på Ebay.

I forigårs befant kitet seg i Cincinatti, og i går stod det utenfor døren min…Det er det jeg kaller ekspressfrakt! Koste meg godt i går kveld da jeg unwrappa herligheten.

Skal prøve å la dette bli en slags byggetråd, men erfaringsmessig så glemmer jeg helt å ta bilder når jeg holder på. Skal prøve å være flinkere denne gangen!

Her er de første bildene:

Selve kassa:

t_Kasse.jpg

Rørene som skal drive herligheten. Mullard så klart :P 2 stk EL34, 3 stk 12AX7 og 1 stk 12AT7 for økt headroom:

t_Mullard.jpg

Transformerne. Begge er av merket Heyboer som er kloner av de gamle Partridge-transformerne:

t_Trannies.jpg

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til å følge tråden!

Mojo har mye å si for lyden, absolutt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til å følge tråden!

Mojo har mye å si for lyden, absolutt!

Jepp, for meg som skal bygge og bruke forsterkeren så betyr mojoen masse :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kom jeg så smått i gang med det mekaniske. En del skruer som skal på også, ikke bare lodding!

Selve chassiet. Utrolig greit å slippe å borre opp selv:

t_Chassis.jpg

Fått på alt mekanisk av rør-sockets og kondensatorklemmer:

t_Chassis_sockets.jpg

Neste var å få på transformatorene. Tunge saker:

t_Chassis_transformers.jpg

Satte i elektrolyttene for syns skyld:

t_Chassis_caps.jpg

Innsiden av chassiet:

t_Chassis_presolder.jpg

Neste post er å lodde inputene. Her er jeg litt usikker om jeg skal kjøre standard eller linked inputs, ala Gilmour. Må vel bestemme meg snart :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow, dette blir bra! Jeg hadde gått for linked inputs.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at den da har "bare" to inputs? Greit da, bruker aldri link-funskjonen på min AC30 uansett..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at den da har "bare" to inputs? Greit da, bruker aldri link-funskjonen på min AC30 uansett..

Med linked-versjon så får den tre inputs:

t_LinkedInputs.png

Her er standard 4-inputs-versjon:

t_FourInputs.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan jo linke de med en Patchekabel og da? Da hadde jeg definitivt gått for uten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har du helt rett i...Og da blir det jo mindre permanent også...Tror jeg går for standard 4-inputs, og heller har patchekabelen klar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan går det med prosjektet?

Har du bilde av alle komponentene du har samlet? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, sitter da og pludrer litt innimellom...Er litt for lite flink til å oppdatere denne tråden, bare..

Litt dårlig bilde, men her er sortimentseskene med alle delene:

t_sortiment.jpg

Slik ser turret-kortet ut med komponentene:

t_kretskort_framside.jpg

Baksiden av turret-kortet:

t_kretskort_bakside.jpg

Ellers, her kommer noen bilder på hvor langt jeg har kommet:

t_mot_bakside.jpg

t_mot_framside.jpg

t_preamp_wiring.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da hadde jeg en økt igjen i går..Ganske rotete ennå, men skal da klare å få til layouten ryddig og fin etterhvert! Føler jeg nærmer meg noe nå..

IMG_8927.jpg

IMG_8930.jpg

IMG_8930.jpg

IMG_8933.jpg

Pepsi utslått av tinnukta:

IMG_8928.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av juzzizhow
      Denne startet livet sitt som en 6m18Vib combo fra Weber.
      Etter mye lodding, modding og skruing har den nå sikringer på begge B+ "fasene", EZ81 likeretter, PPIMV, Kanalswitch i stedet for to/4 inngagner e.t.c .... Bærer noe preg/spor av skruing/mekking !
      Trafoene er fra Tubeampdoctor. 
      Celestion Greenback høyttaler ... 

Selges for 2000,- ! Prized to go, hentes i Asker.

• Av Kristoffer Hjelmaas Sivertsen
      Vurderer sterkt å bestille deler fra MJT for å bygge meg ein tele! Har vært i kontakt med dem og venter på prisanslag. Har noen bygget gitarer fra dem før? i så fall, hvilke erfaringer har dere? Vurdere å bestille både nakke og kropp derifra. Kroppen blir da en relica seafoam(eller surf, har ikke helt bestemt meg) green tele, også har jeg syykt lyst på roasted flame maple nakke! Noen tanker? Ting man må tenke på? Pickuper og div. får jeg tak i fra andre plasser! gjerne kom med forslag om pickuper også? Skal lese meg mer opp på det...
    • Av AlphaBeta
      Hei alle sammen

For en tid tilbake så laget jeg en VST prototype for å gjøre om gitaren til en square wave synth. Den veldig enkle varianten (som alle jeg har funnet bruker) er å sjekke "zero crossing", altså når sinusen krysser nullpunktet og bytter fra positiv til negativ. På disse punktene så slammer den signalet videre til laveste eller høyeste spenning.
      Slik som dette:

Det jeg ikke likte var at all dynamikk blir borte, og støy blir like høyt som signal med en naiv implementasjon. Så, jeg laget en VST som fulgte 'envelope'/volum til signalet og brukte denne verdien for utverdi på square wave. Jeg synes det låt kult! Så da startet prosjektet.

Først ble det en del simulering i LTSpice. Til slutt fant jeg frem til noe som så lovende ut:

Deretter var det bare å sette i gang med skjema- og kretskortdesign. Til slutt var feil borte og jeg var klar til å bestille!

På bildet så ser man en blå 'rat nest' som indikerer at en pin ikke er koblet. Dette fant jeg ut etterpå fordi jeg brukte en annen EDA som ikke syncet mellom skjema og kretskort automatisk (som jeg var vant til) sååå.. Sånn kan det gå!
      Fordi det er gøy, la jeg inn 3d modeller av komponentene og det så slik ut:

Søt liten sak, sant?

Neste oppdatering blir etter jeg har bokset den opp og har noen lydklipp å vise frem. Den er testet, og etter noen bodge wires (de grå kablene som skamfult viser feilene jeg hadde gjort) så fungerer den!

• Av Kerplunk
      Jeg har ikke så mye erfaring, men slo til på en Epiphone Valve Junior combo mer eller mindre utelukkende for å modde den. Planen er å først flytte forsterkeren over i et nytt kabinett med en 10" Jensen P10R og bytte rør og  strømforsyninga. Senere hadde jeg tenkt å bytte EL84-røret ut med et 6973 og gjøre litt andre forandringer for å se om jeg klarer å få den til å låte litt som en Supro 24 eller noe der i gata. Målet er ikke å prøve å lage en klone - da hadde jeg heller bygd nettopp det. Jeg vil ha en ny hobby og synes det høres veldig spennende ut å ha en amp som ingen andre har eller kan få!

Er det mange andre her som bygger eller modder amper? Hadde vært sabla kjekt å ha et norsk forum hvor man kan få tips og hjelp underveis!
    • Av Jisolbak
      Hei, bestemte meg for å lage en mosrite ventures/univox hi flier inspirert fuzzgitar i 25.5" skala. Har aldri gjort det før så dette blir spennende.
      Har vært å hentet et gammelt kjøkken furubord (med rester av saus) som ble gitt bort på finn.no og limte det sammen med plywood.
      Det blir mastery tremolo og bridge, planlegger å bruke jazzmaster pickups men har ikke helt bestemt meg for hvilke, står mellom 65 avri, seymour duncan antiquity 1, heller mest mot avri hvis det ikke det dukker opp noe spennende brukt et eller annet sted  Halsen blir mest sannsynelig en squire strat som en kamerat har liggende. 
      Har akkurat sagd ut kroppen for hånd, da jeg var redd for at plywooden skulle flise opp, neste blir å skaffe en fres.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.