Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterkerbygg med utgangspunkt i Hiwatt DR504


Anbefalte innlegg

Hei,

Har drevet i noen år nå med skattejakt på gamle komponenter (Mustard/Iskra/Piher/Beyschlag) til et fremtidig forsterkerbygg. (Nå håper jeg ikke dette blir en diskusjon om hvor teit jeg er som bruker masse penger på gamle, utdaterte komponenter som har mest å si for mojo ;) )Komponentlisten min er nå komplett til å bygge en Hiwatt DR504 fra Hylight (Reeves)-eraen på 70-tallet. Mens jeg samlet deler, begynte jeg også med diverse pedalbygg for å ”øve” meg til den framtidige forsterkeren.

Kikket meg ut et kit jeg skulle kjøpe for å få med kasse/Chassis/hardware, og fant til slutt Vintage Hiwatt Restorations som solgte komplette kit for bygg av reeves.kloner. Rent tilfeldig fant jeg ut ved en forespørsel til VHR at det holdt på å fase ut kit’ene for å selge sine ferdigbygde Hi-Tone-amper, og at de kun hadde 1 kit igjen. Jeg kjøpte det siste kit’et dems for å slippe å kjøpe skrue for skrue på Ebay.

I forigårs befant kitet seg i Cincinatti, og i går stod det utenfor døren min…Det er det jeg kaller ekspressfrakt! Koste meg godt i går kveld da jeg unwrappa herligheten.

Skal prøve å la dette bli en slags byggetråd, men erfaringsmessig så glemmer jeg helt å ta bilder når jeg holder på. Skal prøve å være flinkere denne gangen!

Her er de første bildene:

Selve kassa:

t_Kasse.jpg

Rørene som skal drive herligheten. Mullard så klart :P 2 stk EL34, 3 stk 12AX7 og 1 stk 12AT7 for økt headroom:

t_Mullard.jpg

Transformerne. Begge er av merket Heyboer som er kloner av de gamle Partridge-transformerne:

t_Trannies.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom jeg så smått i gang med det mekaniske. En del skruer som skal på også, ikke bare lodding!

Selve chassiet. Utrolig greit å slippe å borre opp selv:

t_Chassis.jpg

Fått på alt mekanisk av rør-sockets og kondensatorklemmer:

t_Chassis_sockets.jpg

Neste var å få på transformatorene. Tunge saker:

t_Chassis_transformers.jpg

Satte i elektrolyttene for syns skyld:

t_Chassis_caps.jpg

Innsiden av chassiet:

t_Chassis_presolder.jpg

Neste post er å lodde inputene. Her er jeg litt usikker om jeg skal kjøre standard eller linked inputs, ala Gilmour. Må vel bestemme meg snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Joda, sitter da og pludrer litt innimellom...Er litt for lite flink til å oppdatere denne tråden, bare..

Litt dårlig bilde, men her er sortimentseskene med alle delene:

t_sortiment.jpg

Slik ser turret-kortet ut med komponentene:

t_kretskort_framside.jpg

Baksiden av turret-kortet:

t_kretskort_bakside.jpg

Ellers, her kommer noen bilder på hvor langt jeg har kommet:

t_mot_bakside.jpg

t_mot_framside.jpg

t_preamp_wiring.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.