Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til sang på opptaksprøve for musikklinje?


Neidee

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal da på opptaksprøve til VG1 Musikklinja neste torsdag (03.05), og er litt frem og tilbake på HVA jeg skal spille.

Låter jeg har komt frem til nå, som jeg kunne spilt:

- Toto - Jake To The Bone (skulle egentlig spille med fullt band, med vg2 og vg3 elever jeg kjenner, men ble ikke noe av)

- Steve Lukather - Party In Simon's Pants

- John Mayer - Waiting On The World To Change, Belief, Gravity, Free Fallin' og Neon

- Noe av Avenged Sevenfold, kan mange sanger av de

- Noe av In Flames

- Noe av Killswitch Engage

- Dream Theater - Forsaken, Under A Glass Moon, Wither og A Nightmare To Remember.

Har DU tips om hva jeg kunne spilt? Har ett bredt spekter på musikk, så er åpen for det meste! Gjerne si andre artister som jeg ikke har hørt om :)

Visste ikke helt om dette var i riktig tråd, men flytt om det blir for feil.

- Mvh, Neide AKA Olgeir Dagsson!

Endret av Neidee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så absolutt, er viktig det :)

Mestrer mye, men vil jo imponere "mentorene" på en god måte, uten at det vil bli for mye. De sangene som er nevnt oppom her er sanger jeg kan, men håpte på at dere vet om noen sanger som vil imponere dem teknisk og ikke bare på ferdigheter eller hvor fort man kan spille en sang.

Er kanskje irriterende å se slike innlegg hele tiden, men er veldig usikker på hva jeg skal spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig det som er sagt over, men hvis jeg skulle ha sittet i juryen, og fått det der presentert, hadde jeg kanskje ønsket meg noe der du viser at du har tone også. Misforstå meg rett, men mye av det du har lagt opp til er musikk med masse presisjon, krever at du spiller tight. Da er det slik jeg ser det vanskeligere å vise at du har tone i gitaren, kontroll på bends, at det ikke låter pistrete og slikt på litt lengre toner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig det som er sagt over, men hvis jeg skulle ha sittet i juryen, og fått det der presentert, hadde jeg kanskje ønsket meg noe der du viser at du har tone også. Misforstå meg rett, men mye av det du har lagt opp til er musikk med masse presisjon, krever at du spiller tight. Da er det slik jeg ser det vanskeligere å vise at du har tone i gitaren, kontroll på bends, at det ikke låter pistrete og slikt på litt lengre toner.

Men dette som er oppom her er det jeg mestrer best :)

Vil vise dem mer teknisk og presisjonspilling ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette som er oppom her er det jeg mestrer best :)

Vil vise dem mer teknisk og presisjonspilling ja :)

Kanskje de som skal høre på deg kunne ønske seg litt mer bredde enn bare å høre det du er aller flinkest til? Bare en tanke. Jeg har faktisk vært med på noen sånne prøvespillinger, og det er fint at man kan spille fort og tight, men gitarspill består nok av litt mer enn det, er jeg redd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du synge da?

Jepp, skal synge og spille John Mayer - Slow Dancing In A Burning Room. Den føler jeg meg veldig komfortabel med å synge og spille, og den sitter som ett skudd. Var den som først slo meg når jeg fikk vite at jeg skulle synge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de som skal høre på deg kunne ønske seg litt mer bredde enn bare å høre det du er aller flinkest til? Bare en tanke. Jeg har faktisk vært med på noen sånne prøvespillinger, og det er fint at man kan spille fort og tight, men gitarspill består nok av litt mer enn det, er jeg redd.

Men det jeg spiller best, er også det jeg legger mest "følelser" inn i, uten å måtte sitte låst til notene fordi jeg ikke kan den skikkelig, om du vet hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare forsøkt å gi deg råd.

Om du følger dem eller ikke, er da aldeles opp til deg. Det er da ikke snakk om å spille låter som du ikke kan, men kanskje velge noe som ikke bare er fort og tight. Det har du jo i og for seg noe av i Mayer- låta. Lykke til!

Er dypt takknemlig for råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg spilte de 4-5 første minuttene av The Count Of Tuscany av Dream Theater i fjor. :) Gjekk heilt greit følte eg, og eg fekk 10 av 15 studie poeng. Eg vill heller anbefale og spele noko av det du kan av dt (om du kan det bra nokk), i stedenfor KSE osv... Viser mykje meir variasjon. Men pass på slike ting om timing, vibrato, groove, variasjon osv, det setter de sikkert meir pris på enn berre raske fingre. :) Lykke til! Edit: John Mayer funker sikkert bra og, spessielt om du synger, ettersom du viser både hovud og biinstrument.

Endret av Esp_ltd@95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.