Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Går gitarutviklingen i feil rettning?


Kossoff

Anbefalte innlegg

Forskjellen ligger i hvor treet kommer fra.

Men til det opprinnelige spørsmålet. Jeg tror ikke utviklingen går i feil retning. Den går i mange retninger. Boutique som søker etter å presist gjenskape vintage produkter, av og til med visse modifikasjoner. Noen gærninger, som Auerswald lager gitarer som er fra en annen verden for de fleste av oss. Du har Klein og andre med ergonomi som et viktig mål... Og det er flere andre som har sin egen oppfatning av hva som er viktig. Mer en sirkel av utvikling der du kan få det aller meste, mer eller mindre ekstremt.

http://farm4.static.flickr.com/3421/3903697877_0eca71070a_o.jpg

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/41604_38906932057_7395_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet her... Er det gibson som er offeret?...

PRS, Tyler, Suhr, Fender, Collings, Fano og så videre bruker jo hel rosewood. PRS Har til og med laget gitarer der hele halsen er i rosewood... Hvorfor får ikke Gibson bruke noen mm med rosewood i fingerbrettet?...

GUITAR FINGERBOARDS

At the center of the dispute are a variety of customs declarations for some 2,500 ebony “fingerboard” blanks that the government claims to be 10 millimeters thick.

Indian export documents identified the fingerboard blanks as HS 9209: “Parts (for example, mechanisms for music boxes) and accessories (for example, cards, discs and rolls for mechanical instruments) of musical instruments.” U.S. officials contend that HS 9209 applies to finished goods only to be fastened onto a guitar. Fingerboard blanks need to be shaped and have frets installed. U.S. officials also claim that customs entry declaration form 3461 designated the fingerboards by HS 4408, the code for woods thinner than 6 mm. Gibson’s Lacey Act declaration form (PPQ 505) properly designated the woods by HS 4408 and the “certificate of origin” that accompanied the items designated the items as 10 mm thick.

U.S. officials also claim Gibson was not identified as the final consignee in customs form CPB 7505. An airline waybill identified the recipient as German wood importer Theodor Nagel and contained a note to Windsor, Calif-based Luthiers Mercantile International. Another customs form, according to the warrant, listed LMI as the importer of record and final consignee.

Only the Lacey Act declaration form identified Gibson as the ultimate consignee.

Records on file with Gibson’s customs broker list 11 similar shipments to Gibson, all designating the fingerboard blanks (on these occasions, rosewood fingerboards) with HS 4707, the thicker wood that Indian law bars from exportation.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis materialprisen er høy nok er det lønnsomt å lime sammen flere trebiter. Det er derfor påkostede gitarer inneholder 1-2 biter og rimelige gitarer ofte består av en hel liten klossehaug. Angående rosewood vil man kunne spare penger på å lime sammen to tynnere biter hvor den nederste ikke er like pen/ensartet som den øverste. Forøvrig kan prisenpå mindre emner være lavere og tilgjengeligheten være bedre.

Ok så du mener å vite no om gitarbygging som har gått John Suhr hus forbi..............

"I'm not sticking up for any practices here only saying that laminating two pieces of rosewood is definitely NOT cheaper for them to do unless they have a warehouse full of rosewood that is a little bit too thin."

"So where is the advantage? Go thru that effort to save 50 cents worth of wood? Hold up production another 5 hours for that? I don't think so.

I promise you this is about something else and not cost cutting. But I do have a friend there very high up who might let me know. I'll ask him."

"Well as of this morning I happen to know exactly why they are doing this and it is NOT about the money.

I am only talking about the reasons they laminate the fingerboard. I'm talking about the nuts and bolts about it not being cost effective to glue 2 - 6mm boards together to get a thicker fingerboard. NOTHING ELSE. You can argue all day this is a cheaper way to manufacturer a guitar but since I know exactly what goes in to this process and what would be needed to accomplish it without issue i'm going to disagree on that point"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers syntes jeg aldri det har vært flere gode gitarer og all mulig hardware tilgjengelig enn nå. Både når det gjelder vintage og ekstreme nyutvikling. Så sånn sett har internett gjordt mer ting tilgjengelig enn noen gang. Kropp i flyaluminium, no problem, hals uten trussrod, no problem. supercustomgtfancycrazyoneofakindføkkeduptheanuscaster, no problemo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers syntes jeg aldri det har vært flere gode gitarer og all mulig hardware tilgjengelig enn nå. Både når det gjelder vintage og ekstreme nyutvikling. Så sånn sett har internett gjordt mer ting tilgjengelig enn noen gang. Kropp i flyaluminium, no problem, hals uten trussrod, no problem. supercustomgtfancycrazyoneofakindføkkeduptheanuscaster, no problemo.

enig..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom problemet er importregler, så er det vel enkelt for Gibson, og andre, å løse dette ved å produsere halsene sine utenfor the US..... De flytter jo gjerne produksjon i andre sammenhenger, når det er oportunt....

Og våre barnebarn og olderbarn kommer nok til å spille Parkere uansett, get used to it... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør mitt beste for å lyse opp dagen din da vettu. Har vært litt dødt her siste to ukene så jeg tenkte vi kunne i vanlig stil ta ansvar for å få opp temperaturen litt. Beklager hvis det ble litt mye så tidlig på dagen. Håper du ikke er så grinete :angry2: at du ikke mottar en kjærlig unnskyldning :wub:

Greit nok det Gluke, bare husk at fåtallet på dette forumet reagerer noe særlig høflig når de blir kalt løgnere. Min jobb er forøvrig heller ikke å heve usakligheten eller temperaturene i diskusjonene. Tvert i mot vil mange mene.

Ok så du mener å vite no om gitarbygging som har gått John Suhr hus forbi..............

Jeg vet ikke om jeg har gått så knallhard ut her.. Les innleggene mine på nytt og vurder om det egentlig står noe i de som er uriktig. Kanskje var det første innlegget litt kortfattet og gjerne kunne forklart alle detaljer i denne saken, men så langt ser jeg ikke at innholdet avviker noe fra hva jeg fortsatt mener om denne saken. Forøvrig har jeg en mistanke om at Hr Suhr ikke er særlig uenig heller.

Og hvis du skal quote en annen persons utsagn så lenk gjerne til hele teksten, så vi kan få se hva spørsmålet var, hva svaret var og så videre. Context is king.

"I'm not sticking up for any practices here only saying that laminating two pieces of rosewood is definitely NOT cheaper for them to do unless they have a warehouse full of rosewood that is a little bit too thin."

Vel, Gluke, det er jo du som har argumentert for at de kun har lov til å kjøpe 6mm tykke emner. Jeg har hevdet at de kan kjøpe lokalt treverk i større dimensjoner, noe de beviselig er kjent med og har utredet (Gibson)

"So where is the advantage? Go thru that effort to save 50 cents worth of wood?

Vel, er det virkelig 50c det er snakk om, hvis alternativene er å bruke rimelig importert treverk som riktignok må lamineres, men etter all sannsynlighet er langt rimeligere enn å kjøpe dyrere (og kanskje lokalt) treverk med tilstrekkelige dimensjoner? Og har dette virkelig ikke noe som helst med økonomi å gjøre? Spør du meg har det alt med økonomi å gjøre. Det kan være mange grunner til at de er nødt til å gjøre disse endringene (som jeg jo har diskutert tidligere) men det som er sikkert er at det har en hel masse med økonomi å gjøre, ellers hadde de bare fortsatt som før.

"Well as of this morning I happen to know exactly why they are doing this

Og hvorfor har de endret praksis? Har det noe å gjøre med noe av det vi ikke allerede har diskutert i denne tråden?

I am only talking about the reasons they laminate the fingerboard. I'm talking about the nuts and bolts about it not being cost effective to glue 2 - 6mm boards together to get a thicker fingerboard. NOTHING ELSE. You can argue all day this is a cheaper way to manufacturer a guitar but since I know exactly what goes in to this process and what would be needed to accomplish it without issue i'm going to disagree on that point"

Igjen - det er forsåvidt ingen som i denne diskusjonen hardnakket har hevdet at dette er gjort fremfor å fortsette tidligere praksis, men at Gibson endringer hva angår gripebrettmaterialer er gjort fordi de vanskelig kunne fortsette som før med samme fortjeneste/prisnivå. At økonomi/pris/fortjeneste har en hel del å si i denne sammenheng er helt opplagt. Og Gibson har definitivt ikke betalt seg ut av problemene, men funnet alternative løsninger som sørger for at de slipper videre produksjonsproblemer. Kostnadsbesparende? You betcha! Om det øker kvaliteten på gitarene? Det vil det vel være mange og delte meninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers syntes jeg aldri det har vært flere gode gitarer og all mulig hardware tilgjengelig enn nå. Både når det gjelder vintage og ekstreme nyutvikling.

Bingo! Gode gitarer har aldri vært billigere, enten de nå er bygget på tradisjonell lest eller har kanter og spisser. Det har heller aldri vært produsert og kjøpt så mange gitarer som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - det er forsåvidt ingen som i denne diskusjonen hardnakket har hevdet at dette er gjort fremfor å fortsette tidligere praksis, men at Gibson endringer hva angår gripebrettmaterialer er gjort fordi de vanskelig kunne fortsette som før med samme fortjeneste/prisnivå. At økonomi/pris/fortjeneste har en hel del å si i denne sammenheng er helt opplagt. Og Gibson har definitivt ikke betalt seg ut av problemene, men funnet alternative løsninger som sørger for at de slipper videre produksjonsproblemer. Kostnadsbesparende? You betcha! Om det øker kvaliteten på gitarene? Det vil det vel være mange og delte meninger om.

Sånn som indiske og amerikanske myndigheter tolker lovverket er det ikke lov å eksportere/importere de 10mm bitene Gibson trenger. Hva prisen og tilgjengeligheten er på amerikansk Rosewood vet jeg ikke men det er jo ikke sånn at Gibson bare kan kjøpe seg ut av dette. De fikk beslaglagt hele lageret av Rosewood og Ebony fretboardmatrialet. Så skal de handle inn noe annet brukbart innenfor de kostnadsrammene de da har. Alt annet er kroken på døra for Gibson. Man kan diskutere i det uendelige om de har valgt den beste løsningen, men jeg er 100% overbevist om at de aller helst ville fortsatt som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo! Gode gitarer har aldri vært billigere, enten de nå er bygget på tradisjonell lest eller har kanter og spisser. Det har heller aldri vært produsert og kjøpt så mange gitarer som nå.

Jeps men ting som RoHs osv gjør det vel kanskje vanskeligere å produsere vintage correct'e ting etterhvert. Hørte no rykter om at photocellene i univibene ikke er RoHs og ryker når direktivet blir innført i USA. Så man får hamstre vibe pedaler nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som om amerikanske myndigheter har gått helt av skaftet på enkelte områder. Jeg har ikke noe ønske om å blande meg inn i gripebrettdiskusjonen, men har jo lest om amerikanske musikere som ikke tør ta med sine vintage instrumenter ut av USA/gjennom toll fordi de er redde for å bli anklaget for å smugle ulovlig treverk. Det at gitaren er en Martin fra førtitallet, spiller ingen rolle. Regler er regler. Omtrent som om braz- treet på magisk vis gjenoppstår i jungelen hvis man tar beslag i en slik gitar.

Det er jo flott at det er så fritt og fint der borte, og at folket får gjøre som de vil. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.