Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Går gitarutviklingen i feil rettning?


Kossoff

Anbefalte innlegg

Et sitat hentet fra en av (IMO) dagens fremste gitarmakere:

There has been a lot of talk about scatter winding and hand-wound pickups. The principle of trying to duplicate the sound of the old 50s and 60s pickups is admirable, but the truth is that all those old pickups didn’t sound good. They were very inconsistent. Some of them sounded really good, and some of them were just kind of dull.

We have spent time analyzing the winding patterns of pickups, and we have developed a pattern for our single coils that sounds great. There is full range of tone and good presence on the top. This pattern is programmed into computer-controlled winding machines so that every pickup will come out the same.

The secret to a great-sounding pickup isn’t just in some magic winding pattern but also in the quality of the components. In my opinion, the lead wires (or hookup wires) are just as important as any other single thing on the pickup. I have my wire custom made incorporating the best materials.

Med GN-gitaren er det blitt mye snakk om pickuper. Men hvilket utgangspunkt bør man egentlig ha når man designer framtidens gitarer. Skal man lage de beste gitarene man kan, utifra de materialene man har tilgjengelig idag. Eller! Skal man hige etter å gjenskape fortidens vidundre. Inn i denne debatten kan man f.eks dra "baked maple" vs. rosetre.

Dette er et tema jeg er veldig opptatt av på generell basis, jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg mener selv. Jeg har på mange måter landet på at jeg kanskje foretrekker gamle amper og fordums teknologi der. Når det kommer til gitarer, ja jeg er sannelig ikke sikker lengre.

Kjør debatt!

PS: Jeg må innrømme at gammelt design er mer min greie en moderne. Jeg hater spisse gitarer!

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så mongonøye at jeg hadde hørt forskjell på Bare Knuckle sine PAF-kopier eller Seymour Duncan sine, men det er en definitiv forskjell mellom pickups som jeg ikke har noe problem med å merke.

kanskje det er mengden wire, typen wire, magnettype o.l. Men det merkes godt.

Det som kanskje er viktigere enn alt for god lyd, er han som spiller på gitaren ;)

Det som jeg synes er litt gay med at Gibson kjører på med baked maple er at de ødelegger liksom tradisjonen med Les Pauls. Det SKAL være rosewood i fingerbrettet liksom. Gibson har jo også begynt å laminere 2 biter rosentre til ett fingerboard i custom shopen nå...

Sitat:

I don't know for sure that this is true, but someone on TGP posted that you can still buy a $300 Epiphone Les Paul (made in China) with a traditional rosewood fingerboard, yet a $7,000 historic LP out of the USA custom shop has this new laminate kind. If that is true, it's beyond words at how stupid Gibson must think their customers are :-/

kilde:

http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=81608&sid=589968af3325ab57dac8c4ffba008539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så mongonøye at jeg hadde hørt forskjell på Bare Knuckle sine PAF-kopier eller Seymour Duncan sine, men det er en definitiv forskjell mellom pickups som jeg ikke har noe problem med å merke.

kanskje det er mengden wire, typen wire, magnettype o.l. Men det merkes godt.

Det som kanskje er viktigere enn alt for god lyd, er han som spiller på gitaren ;)

Det som jeg synes er litt gay med at Gibson kjører på med baked maple er at de ødelegger liksom tradisjonen med Les Pauls. Det SKAL være rosewood i fingerbrettet liksom. Gibson har jo også begynt å laminere 2 biter rosentre til ett fingerboard i custom shopen nå...

Sitat:

kilde:

http://www.hugeracks...ac8c4ffba008539

Ja, men hva skal de gjøre når de ikke for lov å bruke hel rosentre da? Slutte å produsere gitarer, som vel er alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hva skal de gjøre når de ikke for lov å bruke hel rosentre da? Slutte å produsere gitarer, som vel er alternativet?

Jups dem har ikke no valg. Jævla paragrafryttere som henger seg opp i selvmotsigende reglemanger. Oh well for en gangs skyld holder jeg med Gibson.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende eksempel på et meningsløst innlegg - du ser, det at ingen kan ane hva du stiller spørsmål ved av alt som blir sagt i de to innleggene som er postet.

stiller spørsmål ved alt som er sagt i de to første innleggene

også er vel hovedposten rimlig retningsløs, men det er vel symptomatisk; jfr trådtittel.

også har vi ikke no beating a dead horse ikon her

gtrnzmn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hva skal de gjøre når de ikke for lov å bruke hel rosentre da? Slutte å produsere gitarer, som vel er alternativet?

Jeg har 0 problemer med alternative materialer i gripebrettet (selv om jeg ikke er så sikker på at richlite verken kvalifiserer som "tonewood" eller treverk for den saks skyld) men det er ærlig talt ingen stor mangel på rosewood og Gibson har ikke fått noe forbud mot å bruke dette treslaget. Derimot har det steget noe i pris og tilgjengeligheten av spesifikke typer/kvaliteter kan være noe varierende. Angående lamineringen av rosewood de driver med er dette kun gjort for å spare penger.

Når jeg kan kjøpe en Squier med et nydelig granadillo eller indisk rosewood gripebrett og gitaren koster litt i overkant av tusen kroner får det meg jo til å spekulere litt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 0 problemer med alternative materialer i gripebrettet (selv om jeg ikke er så sikker på at richlite verken kvalifiserer som "tonewood" eller treverk for den saks skyld) men det er ærlig talt ingen stor mangel på rosewood og Gibson har ikke fått noe forbud mot å bruke dette treslaget. Derimot har det steget noe i pris og tilgjengeligheten av spesifikke typer/kvaliteter kan være noe varierende. Angående lamineringen av rosewood de driver med er dette kun gjort for å spare penger.

Dette er faktisk direkte feil.

Enten har du ikke lest sakspapirene eller så sprer du med viten og vilje løgner. Det er heller på ingen måte noe penger å spar i å måtte lime sammen to trebiter. Det er nå engang sånn at alt ekstra arbeide koster penger. Hvis du hadde satt deg inn i saken ville du jo sett at det Gibson har fått smekk på fingerne for er at rosewooden de importerte direkte fra India ikke ble godkjent i den importklassen Gibson mente var riktig å bruke. Det har medført at de nå ikke får lov eller tør importere stykker som er tykkere enn 6mm. Noe som igjen medfører at de må lime sammen to 6mm biter for å få det tykt nok til en LP.

Dette er kipt og hele saken har ingen ting med konstruksjon av gitarer å gjøre eller å spare penger, det er kun importregelverk mellom India og USA. Noen har nevnt at dette også kommer til å påvirke alle andre gitarbyggere men det er mindre sannsynlig med mindre de også importere trevirke selv. De fleste små byggere kjøper av større importører og har sånn sett ikke noe med det regelverket å gjøre.

Saken er relativt alvorlig for Gibson for alternativet er faktisk full produskjonsstopp. Det er ikke til å spøke med å få amerikanske regelryttere på nakken.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk direkte feil.

Enten har du ikke lest sakspapirene eller så sprer du med viten og vilje løgner.

Du er like fintfølende og sjarmerende som alltid ser jeg..

Igjen er vi på dette med nyanser. Ting er ikke nødvendigvis sort/hvitt eller rett/galt.

Det er heller på ingen måte noe penger å spar i å måtte lime sammen to trebiter. Det er nå engang sånn at alt ekstra arbeide koster penger.

Hvis materialprisen er høy nok er det lønnsomt å lime sammen flere trebiter. Det er derfor påkostede gitarer inneholder 1-2 biter og rimelige gitarer ofte består av en hel liten klossehaug. Angående rosewood vil man kunne spare penger på å lime sammen to tynnere biter hvor den nederste ikke er like pen/ensartet som den øverste. Forøvrig kan prisenpå mindre emner være lavere og tilgjengeligheten være bedre.

Jeg tviler på at dette fordyrer produksjonen slik de hevder i promoteringen av nye gripebrett materialer. Teksten forøvrig er vinklet på en slik måte at man får en klar oppfatning av at formålet er å overbevise oss om at overgangen til nye gripebrettmaterialer nærmest er å regne som en forbedring. Og det kan godt være - det tar jeg i grunnen ikke stilling til heller.

Hvis du hadde satt deg inn i saken ville du jo sett at det Gibson har fått smekk på fingerne for er at rosewooden de importerte direkte fra India ikke ble godkjent i den importklassen Gibson mente var riktig å bruke.

Gibson har blitt "raidet" to ganger på like mange år, mistenkt først for å ha kjøpt ulovlig importert trevirke fra madagaskar og nå for å ha kjøpt trevirke fra India (gjennom en amerikansk forhandler) med feilaktig deklarasjon.

Jeg kan ikke ta stilling til hva de er skyldige i og så videre, men det er opplagt at tradisjonelle gripebrett-materialer har blitt et problem for Gibson og at de har havnet i en situasjon hvor de nok så seg nødt til å finne alternative løsninger for en del av produktene sine.

Det har medført at de nå ikke får lov eller tør importere stykker som er tykkere enn 6mm. Noe som igjen medfører at de må lime sammen to 6mm biter for å få det tykt nok til en LP.

Det er ingen som har forbudt Gibson å kjøpe rosewood, men deres største leverandør LMI har også fått beslaglagt sine lager av rosewood og derfor må de eventuelt kjøpe av andre leverandører eller lokalt trevirke. Men når alt kommer til alt kan Gibson kjøpe Rosewood dyrket i f.eks USA som garantert ikke omfattes av noen importlover hvis de er villige til å betale hva det koster.

Many trees not originally native to the United States have been growing here for many years, including rosewood. We recently found a vendor with a good supply and were pleasantly surprised to find it was a beautiful, viable guitar tonewood. We also verified the chain of custody and sustainability through our legality and compliance review. Plentifully available in Florida and Southern California, and the same species once found only in the Amazon, these trees have met Gibson's sustainability and legality compliance standards.

Dette er kipt og hele saken har ingen ting med konstruksjon av gitarer å gjøre eller å spare penger, det er kun importregelverk mellom India og USA.

Nja.. Gibson har brent seg flere ganger og er forståelig lei av problemer og redd for å havne i mer trøbbel. Derfor gjør de det de også har gjort tidligere - finner nye materialer og nye teknikker for å kunne fortsette produksjonen med samme fortjeneste. Ikke noe galt med det for så vidt.

Problemene bunner forøvrig i den såkalte "Lacey act" som sier at det ikke er lov å importere/kjøpe/benytte/eie trevirke som er ulovlig eksportert fra opprinnelseslandet. "Ulovlig eksportert" kan bety så mangt - dimensjoner på trevirke, hvordan det er felt, om det er påført noen ytterbehandling osv, osv.

Noen har nevnt at dette også kommer til å påvirke alle andre gitarbyggere men det er mindre sannsynlig med mindre de også importere trevirke selv. De fleste små byggere kjøper av større importører og har sånn sett ikke noe med det regelverket å gjøre.

Gibson kjøper i stor grad trevirke av et par store leverandører - LMI som er kilden til problemet i denne saken, leverer til mange andre produsenter også. Hvor stort problemet blir for andre produsenter har jeg ingen formening om.

Bare for å klargjøre det - mine innlegg inneholder i stor grad hva jeg mener om ting. Men som med teksten over, er den basert på hva JEG vet om saken. Nye opplysninger kan jo ha kommet på bordet, mine kilder kan være gale osv, så hvis den hissige herren fra forrige innlegg kan slutte å påstå at jeg lyver, så slipper jeg å bli halvgrinete så tidlig på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er like fintfølende og sjarmerende som alltid ser jeg..

Igjen er vi på dette med nyanser. Ting er ikke nødvendigvis sort/hvitt eller rett/galt.

Gjør mitt beste for å lyse opp dagen din da vettu. Har vært litt dødt her siste to ukene så jeg tenkte vi kunne i vanlig stil ta ansvar for å få opp temperaturen litt. Beklager hvis det ble litt mye så tidlig på dagen. Håper du ikke er så grinete :angry2: at du ikke mottar en kjærlig unnskyldning :wub:

Gibson's Paperwork Problems

Gibson's problem resulted from contradictions of information listed on the Lacey Act declaration and the information listed on the Indian Export declaration, the Customs entry declaration form, and the way-bill used by American Airlines to ship the wood in question.

Here are the details of the information listed on the forms, in as brief a manner as we can present it. The phrase "HS code" refers to the Harmonized Schedule which is an internationally agreed upon classification system for commodities.

-The Indian Export declaration, filed by the Indian seller, Atheena Exports, declared the wood as Indian Ebony Fingerboards and classified it as "finished parts of musical instruments." This form listed the product as HS Code 9209.92.00. Products falling into the HS Code 9209 category -are legal for exportation from India, by India law, and legal for importation into the US.

-The wood was accompanied by a "Certificate of Origin" issued in India which states that the shipment contains "Indian Ebony Fingerboards" and lists Nashville, TN as the final destination.

-The US Customs Form 3461 listed the products as "Veneer Sheets" under classification HS 4408.90.0195. Importation of HS 4408 is legal under the Lacey Act.

-The US Customs Form also listed Luthier Mercantile as both the importer of record and the consignee of record, but listed Nashville TN as the shipment's destination.

-The Lacey Act declaration form listed the wood as "Ebony fingerboard for guitars: Diospyros ebenum, harvested in India, with the final consignee listed as Gibson Guitars, Nashville TN.

-However, the Lacey Act declaration form also listed the wood as HS Code 4407.99.96, which is classified as "sawn wood." HS Code 4407 is a prohibited code for importation into the US, under the Lacey Act.

-The wood at Gibson Guitar was seized because of the conflicts listed in these forms in how the imported wood was classified.

The Details Of Classifications

What is the difference in the Harmonized Schedule for Codes 9209, 4407, and 4408?

HS Code 4407 is defined as: "Wood sawn or chipped lengthwise, sliced or peeled, whether or not planed, sanded or end-jointed, of a thickness exceeding 6 mm."

HS Code 4408 is defined as "Sheets for veneering (including those obtained by slicing laminated wood), for plywood or for other similar laminated wood and other wood, sawn lengthwise, sliced or peeled, whether or not planed, sanded, spliced or end-jointed, of a thickness not exceeding 6 mm."

HS Code 9209 is defined simply as "Parts ? and ? accessories ? of musical instruments; metronomes, tuning forks and pitch pipes of all kinds." The sub-designation of 9209.92 designates the wood as part of a guitar.

The difference between 4407 and 4408 is therefore whether the wood thickness is larger or smaller than 6mm.

The category 9209 contains no size specifications or other detailed refinement that can be measured.

The ebony fingerboards seized by the US government were measured at 10mm in thickness.

The Big Question

If the Customs importation form and the Lacey Act Declaration form has listed the wood is being in HS Code 9209.92.00, as the original seller of the wood has specified, would the importation of this wood have been allowed?

The US Fish and Wildlife Service claims that the category of 9209 was "falsely applied" by the Indian exporter. The basis for this claim revolves around the definition of the term "finished product," as defined in Indian law. We were unable to research any specific Indian law that might have been applied by the US agents that defines "finished" with respect to musical instrument parts.

If the imported fingerboards had been less than 6mm (0.24 inches), the wood clearly would have been legal to import, under the HS Code of 4407.

However, the wood at Gibson was measured at 10mm (0.39 inches), and therefore was in HS Code 4408, which is illegal under the Lacey Act.

The seizure of the wood at Gibson is, therefore, based entirely on the 4mm measure difference between HS Code 4407 and HS Code 4408.

The 4mm difference is equal to 1/6 of an inch.

This means that the wood at Gibson was seized, without due process of law, based upon a 1/6 of an inch difference in thickness, a distinction that only applies once the categorization of "musical instrument part" is rejected.

Caught In The Regulatory Quicksand

Gibson has not been formally charged with any crime, nor has any detailed explanation been given to the company about the exact nature of the violation.

Read more: http://www.briefing.com/investor/our-view/ahead-of-the-curve/government-regulations-the-gibson-guitar-case.htm#ixzz1t2VGuVTv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet her... Er det gibson som er offeret?...

PRS, Tyler, Suhr, Fender, Collings, Fano og så videre bruker jo hel rosewood. PRS Har til og med laget gitarer der hele halsen er i rosewood... Hvorfor får ikke Gibson bruke noen mm med rosewood i fingerbrettet?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.