Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Klassisk gitar


Borgelin

Anbefalte innlegg

Heisan, kjære medgitarnerder!

Jeg begynner å bli noenlunde brukbar på fingerspill, og har veldig lyst på en klassisk gitar til samlingen.

Har null peiling på denne typen planker. Er ikke ute etter noe dyrt, og tittet litt på en billig Takamine: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=702183&artno=210983 f.eks.

Og hva med strenger? Ser ut som om det er ball-end på denne gitaren, eller tar jeg feil? Og hvilke type strenger burde jeg handle?

Forslag/innspill til en klassisk grønnskolling? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagstrøm har mange ekstremt gode

Virkelig? Har aldri sett en moderne Hagstrøm med nylonstrenger.

Problemet med nylonstrengere for folk som er vant til el/stålstrengere er at de har så bredt gripebrett og tykk hals, men det eksisterer en del modeller som ofte føles bedre å spille på for nevnte gitarister. Problemet er at det er gitarer som fort koster noen kroner. Ellers ville jeg definitivt prøvd en nylonstrenger før jeg kjøpte med mindre du har erfaring med denne typen gitarer og vet som omtrent hva du kan forvente deg.

Det som generelt skiller billige og dyre gitarer er hvordan de låter, og ikke minst hvor høyt de låter. Billige nylonstrengere har ofte en litt innhul lyd og det er ikke all verdens med volum i kassa. Forøvrig blir de ofte bedre å spille på om man senker strengene litt, men det er ingen mekanikk for dette, så det må gjøres mer permanente endringer på sadler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Har aldri sett en moderne Hagstrøm med nylonstrenger.

Problemet med nylonstrengere for folk som er vant til el/stålstrengere er at de har så bredt gripebrett og tykk hals, men det eksisterer en del modeller som ofte føles bedre å spille på for nevnte gitarister. Problemet er at det er gitarer som fort koster noen kroner. Ellers ville jeg definitivt prøvd en nylonstrenger før jeg kjøpte med mindre du har erfaring med denne typen gitarer og vet som omtrent hva du kan forvente deg.

Det som generelt skiller billige og dyre gitarer er hvordan de låter, og ikke minst hvor høyt de låter. Billige nylonstrengere har ofte en litt innhul lyd og det er ikke all verdens med volum i kassa. Forøvrig blir de ofte bedre å spille på om man senker strengene litt, men det er ingen mekanikk for dette, så det må gjøres mer permanente endringer på sadler.

Legger meg flat her, "klassisk" gikk meg hus forbi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt har sin pris.

Personlig kommer jeg aldri til å kjøpe en ny nylonstrenger. Hvertfall ikke noe under 10.000.

Råder deg heller til å styre unna disse kina butikkene i Norge. Finn en brukt Landola eller Bjarton fra 70 tallet så har du et instrument som stiger i verdi, som er bygd på en annen måte enn i dag samt er mer en godt nok å utvikle seg på.

Men hvis du finner en Takamine som er ok og du liker så hvorfor ikke, jeg sier ikke att det ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.