Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarnorge-Jam: ERFARINGER


Anbefalte innlegg

Da har jeg klipt og limt sammen den tredje versjonen av Jam'en. Regner med det blir en versjon til - men jeg føler jeg har nok erfaringer så langt, til å dele de med dere.

Innledningsvis starter jeg med ideen og planen rundt prosjektet.

Planen:

-Å lage et backingtrack som forumittene kunne spille inn en solo over.

-Å sette igang et opplegg som kan gjentas i ny og ne, for å holde "spiriten" oppe, samt det å gi folk en mulighet til å vise resten hva man kan, og få konstruktiv feedback på spillingen sin.

-Å gi hver enkelt muligheten til å utvikle seg innenfor en musikkstil utenfor sin "comfort sone".

Ideen:

Ideen min var nok en god del mer kompleks enn hva som hadde vært nødvendig. Jeg tenkte å lage en jam som til slutt kunne høres ut som ei låt, med mellomspill og forskjellige riff. Dette viste seg å være tungvindt.

Positive tanker rundt prosjektet:

-Jeg synes først og fremst at det var utrolig gøy med så stor interesse og oppslutning rundt noe jeg hadde stelt istand. Tusen takk for alle bidrag. Dette har vært lærerikt og gøy!

-Jeg lærte mye rundt det å bruke Cubase til slike formål. Klipping, liming, volumjusteringer og slikt. Dette kunne jeg ikke mye om fra før - og nå har jeg bygd meg opp en tolerant kompetanse innenfor dette.

-Det at det finnes så mange forskjellige tolkninger og bidrag. Det var kjempegøy å høre!

Ikke fult så positive tanker rundt prosjektet:

-Min egen plan for utformingen av backingtracket gjorde det unødvendig inviklet.

-Det var vanskeligere enn jeg hadde trodd å vite hvor hver enkelt skulle komme inn, og avslutte. Det jeg oppfatter som logisk start og stopp-punkt for en solo, kan være feil i forhold til personen som spilte inn soloen. Det er jo egentlig litt gøy også. Vi er alle forskjellige.

Hva burde vært gjort annerledes?

Backingtracket burde ikke være så "komplekst". Mellomspillene gjorde det nok utydelig for enkelte hvilket parti de skulle spille inn solo over. Startfasen var også knotete. Påmelding og "deadline" burde vært droppet - noe det også ble.

Sjangeren var nok også litt i det heftigste laget.

Oppsummering:

Det har vært kjempegøy så langt! Jeg har lært mye, og er veldig godt fornøyd med utfallet! Alle har vært veldig flinke, og slik jeg ser det, har ingen bidrag vært dårligere enn andre. Jeg synes det er positivt at de som ikke føler at de er "flinke nok" likevel hiver seg med på dette og tørr å vise seg fram! CastorFiber nevnte tidligere at dette ikke er en konkurranse - noe jeg mener det er verdt å poengtere nok en gang. Supert jobba av alle sammen - og vanvittig gøy å se den konstruktive kritikken og de gode tilbakemeldingene.

Så kommer det store spørsmålet:

Er det noen som sier seg frivillig til å ta stafettpinnen videre og lage neste backingtrack?

Hvis ingen er gira - kan jeg godt fikse et til. Jeg har allerede ideen klar - og jeg vet nå også hvordan jeg skal gjøre det på enklest mulig måte. Det hadde selvfølgelig vært kulest om noen andre hadde hatt lyst. Det er en god del jobb med det - men det er vanvittig gøy!

Takker til slutt for alle bidrag, og at så mange fattet interesse for dette!

Godt jobbet, alle mann! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det hadde vært moro med et backingtrack i en annen sjanger enn blues, fusion-rock eller metal. :) (og gjerne noe i odde taktarter slik at en må passe på å ha tungen rett i munnen).

Det sagt, så skal jeg forsøke å spilt inn mitt bidrag over Condemneds backingtrack. Hvis jeg ikke glemmer det da. Noe jeg sikkert gjør, gjorde, gjort, har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det hadde vært moro med et backingtrack i en annen sjanger enn blues, fusion-rock eller metal. :) (og gjerne noe i odde taktarter slik at en må passe på å ha tungen rett i munnen).

Det sagt, så skal jeg forsøke å spilt inn mitt bidrag over Condemneds backingtrack. Hvis jeg ikke glemmer det da. Noe jeg sikkert gjør, gjorde, gjort, har gjort.

En liten skisse inspirert av ovenstående forslag til backingtrack (odde taktarter og uvanlig skala):

http://soundcloud.com/user955040/five55six-a-sketch-for-a

:ninja:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du har røyka nå da?

Men alvorlig talt, da jeg lagde "trehjulssykkel" fikk jeg tilsnakk fordi akkordganger og slikt var for "uvanlige". Vet ikke helt hva jeg skal si her, men tror vel kanskje at slikt får lav oppslutning?

Det er jo stas om jeg tar feil, og for all del, sarge, ikke noe feil med det backingtracket, tvert i mot. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det er bare en skisse (trommetracket er fullstendig livløst, "bassen" er bare kjip synth, gitaren har ikke den sounden jeg vil, det er ingen variasjon osv, osv).

Laget den nettopp for å ta Truckstop Chuckie litt på ordet, men samtidig for å lodde om det er stemning for noe som er såpass utenfor slagne landeveier og sjangere.

Gi lyd om du synes dette høres interessant ut. Jeg kommer nok ikke til å jobbe så mye mer med noe så "spesielt" dersom det ikke er noen interesse.

NB. Hvis noen lurer, så består grunntakten av tre takter i 5/4-takt etterfulgt av en takt i 6/4 takt (repeteres i det uendelige).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja all æra a Condemned for å dra iland det her ass. Hadde aldri trodd jeg skulle få ut finger'n å få meg no opotaksutstyr men timingen til dette var tydeligvis perfekt så opp av sofaen her ozz.

Og etter å ha sett hvordan alle andre spelte inn tror jeg kanskje jeg dro iland høyeste volum av alle her ass........ Axe my ass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja all æra a Condemned for å dra iland det her ass. Hadde aldri trodd jeg skulle få ut finger'n å få meg no opotaksutstyr men timingen til dette var tydeligvis perfekt så opp av sofaen her ozz.

Og etter å ha sett hvordan alle andre spelte inn tror jeg kanskje jeg dro iland høyeste volum av alle her ass........ Axe my ass!

Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.