Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Artig erfaring ved bytte av kondensatorer


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg et par nye Mojotone kondensatorer til Lpene mine. (Vel, den ene er en Epi med Dimarzio pickups og den andre et tvilsomt kinamerke kjøpt på Riff som merkelig nok lyder bedre enn noen av de andre gitarene mine).

Jeg kjøpte et par Vitamin T oljefylte kondiser til Epien i .022 uF, og et par Dijons i .022 og .047 til Kina-lpen (kjører .047 på P-90 en i neck der).

Etter montering av nye kondensatorer hørtes Epien nesten ut som før jeg skiftet pickuper, den muddy overtonebassen med grumsete bånn og en skingrende diskant var tilbake. Lyden mangla også tilstedeværelse, den la seg liksom bak i lydbildet uansett hvordan jeg stilte. Kina-Lpen blei derimot klarere i toppen og mudderet i bånn forsvant. Jeg blei rett og slett så misfornøyd med lyden i Epien at jeg switcha tilbake til de gamle billigkondensatorene, de hørtes bedre ut men mangla litt bånn og klarhet i toppen samt dynamikk. Men så tenkte jeg at det forsåvidt er dumt å ikke teste et bytte, altså sette Vitamin T i Kina-LPen og Dijons i Epien. Lodda på plass og voila!!!

Kina-Lpen, som har litt vintagepreg i pickupsa fra før, hørtes nå enda mer vintage ut med mer bånn uten grums og en mer komprimert topp. P-90en i neck blei mye smoothere og med mer fylde. Jøss! Epien hoppa lydmessig fram i trynet mitt, fikk fastere bånn og klar topp uten å skingre, og .047 i neck gjorde ingenting. Tvert i mot blei lyden klarere og mer smooth enn originalkondisen på .022. Jeg fikk akkurat den effekten jeg var ute etter, og drar man ned tonekontrollen på neck synger den som pokker. Begge gitaren fikk forbedra dynamikk og et mer levende lydbilde.

Jeg trodde ærlig talt ikke at kondensatorbytte kunne ha så mye å si, men er man ute etter en spesifikk lyd kan det lønne seg å eksperimentere litt. Det er ikke alltid man trenger å bytte pickup først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke sikkert at det er noen vits i å bruke store summer på "godsaker". Ta en liten kikk her- men det er sikkert bare løgn. Gibson ville da aldri gjort noe slikt?

http://www.kernelofw...10/uncloak.html

Gå tilbake til rot på siden, så finner du masse artig info om kondensatorer. :)

Mens vi er inne på temaet, så er det mye snedig lesing for oss som ikke biter på alt som reklamebyråene til produsentene forteller.

http://www.tone-lizard.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson, asså!

Synes kondensatortesten på sida var litt enkel, det er vanskelig å høre forskjell på typene uten å kjøre forskjellige innstillinger og forsterkertyper. Med crunch eller vreng er det også mer tydelig, og effekter/ pedaler vil også forsterke gitarens grunnklang og gi større lydforskjell.

Det er vel mange kondensatorer som er oppskrytt, men at forskjellige kondensatorer gir forskjellig lyd er det vel liten tvil om (bortsett fra hos de som alltid spiller HØYT! eller lar tonekontrollen være plankepryd). For min del handler det mer om å finne den som passer i gitaren for å få den lyden jeg er ute etter enn pris. Ikke minst at det var disse kondisene som var tilgjengelige på Gutarist.no. :D Hadde en LP-lyd i hodet mitt jeg var ute etter, og Dijon-kondisen blei altså den siste biten i puslespillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg hører ikke dårligere enn at jeg hører forskjell på kondensatorer, og skjønner at de som bruker "diskantfjernekontrollen" til å forme lyden merker forskjell. For all del. Men så hadde jeg akkurat kost meg med disse linkene da, og fikk lyst til å poste. Artig lesing er det uansett.

Tviler ikke et sekund på dine opplevelser, for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å være krass eller virke som en bedreviter hvis du oppfatta meg sånn. Er forsåvidt nybegynner i gitarelektronikk, så entusiasmen er på topp for hver oppdagelse. :D

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter personlig erfaring, å teoretisk tenkning som elektriker så mener jeg at typen kondensator ikke har noe å si da signalet bare går ned til jord uansett..

så jeg klarer ikke å høre forskjell på eks Oil in paper, og vanlige orange drops, dette har nok noe med at i teorien så skal det ikke ha noe å si, mens andre vil at arbeidet å pengene de har lagt ned skal høres bedre ut, å da gjør det det..

Men derimot verdien har mye å si, da denne faktisk påvirker hvordan tone knot'n din vil oppføre seg, jeg hadde mye morro med å finne akkurat den verdien som passet best for min super swede, men når jeg først kom fram til den verdien så synes jeg ikke at prisen på oil caps var verdt det, da det blir akkurat det samme med orange drops etter min oppfatning..

Men dette har jo blitt diskutert 100 ganger før uansett så er vel ikke vits å ta den opp på ny.

Men anbefaler folk å begynne med forskjellige verdier på vanlige orange drops da disse ikke koster mye, så om de absolutt vil ha pio caps for å få det helt vintage så får det bli en personlig avgjørelse ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler ikke på ører, når øyne er en del av regnestykket. Jeg sier ikke at ulike kondensatortyper ikke gir ulik lyd, men jeg kommer ikke til å bruke tid og penger på det før jeg blir forelagt overbevisende resultater fra en riktig utført dobbeltblind test. Av nøyaktig samme grunn holder jeg meg unna dyre kabler, homøopater og horoskoper. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Noe må man jo tro på?

Kan selvfølgelig være slik at alle de store forsterkerguruene har gått sammen i en konspirasjon for å lure oss alle,

når de påstår at forskjellige typer komponenter med samme verdi gir forskjellig lyd. De klarer tydeligvis å lure øra våre også.

Noen påstår til og med at hvor ledningene går inne i ampen har mye å si for lyden.

Jeg har vært med på skifte av filterkondensatorer hvor ampen låt så fælt at de gamle måtte inn igjen.

Det var selv om både øyne og forventning var motsatt av lydopplevelsen.

Noen prøver også ut forskjellige komponenter på egne amper uten å være forutinntatt, men fordi de liker å teste ut.

Tror ikke at resultatet bestendig stemmer med de komponentene som ser best ut for øynene.

Heldigvis tror ikke de fleste som jobber med helse på homøopati, magisk ristekraft og vann som har hukommelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Noe må man jo tro på?

Kan selvfølgelig være slik at alle de store forsterkerguruene har gått sammen i en konspirasjon for å lure oss alle,

når de påstår at forskjellige typer komponenter med samme verdi gir forskjellig lyd. De klarer tydeligvis å lure øra våre også.

Noen påstår til og med at hvor ledningene går inne i ampen har mye å si for lyden.

Jeg har vært med på skifte av filterkondensatorer hvor ampen låt så fælt at de gamle måtte inn igjen.

Det var selv om både øyne og forventning var motsatt av lydopplevelsen.

Noen prøver også ut forskjellige komponenter på egne amper uten å være forutinntatt, men fordi de liker å teste ut.

Tror ikke at resultatet bestendig stemmer med de komponentene som ser best ut for øynene.

Heldigvis tror ikke de fleste som jobber med helse på homøopati, magisk ristekraft og vann som har hukommelse.

I en forsterker vil en kondensator brukes annerledes da signalet går igjennom, så videre i signalkretsen, så her kan ulike typer ha en stor innvirkning.

mens i en tone krets i en gitar, så går signalet bare gjennom så rett til jord, altså ikke videre ut på signal kretsen

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en seriekondensator har mer av en "lydsignatur" sammenlignet med en kondensator som er koblet til jord er det liten tvil om, men det som skiller kondensatorer fra hverandre er at de har ulike egenskaper hva angår linearitet og "minne" i gitte situasjoner, så at man kan høre forskjell på to kondensatorer som er stemplet med samme verdi er ikke så rart egentlig, men for et diskantavskjæringsfilter som vi her snakker om dreier det seg nok mest om litt ulikt resultat med tonekontrollen på samme punkt fremfor noen stor "lydsignatur" som sådan. Altså - du kan oppnå det samme resultatet ved å justere tonekontrollen noe når man sammenligner to ulike typer.

At folk opplever store lydforskjeller i forsterkere når de bytter ut spesielt eldre polariserte kondensatorer med moderne folietyper er ikke noe å spekulere på, i de fleste tilfeller vil kretsen/"klang"/frekvensgang endres ganske mye rett og slett fordi verdiene i praksis endres til tider radikalt (spesielt eldre polariserte kondensatorer er way off hva angår påstemplet verdi og rent funksjonsmessig oppfører de seg gjerne ganske annerledes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som om en kondensator i gitaren virker som en miniEQ som framhever eller reduserer visse frekvenser av lyden. Også ved full tone.

Ellers er det vel bare å se denne, og høre om du kan høre forskjell på Orange Drop, Russian oil in paper og Epiphone original. For min del er det en nokså åpenbar forskjell i lydsignatur selv med poten på 10. Dette vil jo sjølsagt forsterke seg videre ved pålegg av effekter. Gode pickuper vil vel også gjøre forskjellen større enn dårlige saker som ikke fanger opp like mye nyanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.