Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Multieffekt/forsterker for bass og gitar til hodetelefonøving/comboamp


mazeking

Anbefalte innlegg

Har spilt gitar for mange år siden og har tatt opp igjen spillinga. Har kjøpt meg en rimelig Les Paul og en Ibanez bass og leker meg litt med å spille inn på iMac. Fra gammelt av så har jeg en førstegenerasjons Korg Pandora som jeg spiller gitar igjennom. Den begynner å bli veldig sliten.

Jeg har kikket på ymse løsninger. Yamaha HRT serien som virker kjekk for å spille bass og gitar igjennom. Har også kikket på fender mustang ymse roland cuber og annet. Den eneste som jeg synes jeg fikk nogen lunde grei vrenglyd ut av var en cube 30 eller 40. både mustang og Yamaha hadde litt merkelig måte å stille inn på synes jeg og det var vanskelig å få lyden dit jeg ville. Satt på 4sound og knota aleine og blei ganske så oppgitt.

Som sagt så vil jeg gjerne kunne kjøre både bass og gitar gjennom samme type enhet og da ser det ut som Yamahaen er eneste alternativ som støtter bass og gitar dersom man også skal ha høyttaler. Går man over til POD'er og arvtagere etter korg pandora og kun ønsker å bruke hodetelefoner ser utvalget ut til å være enormt.

Hvis man ser på rimelige og familievennlige løsninger, finnes det noe alternativ til Yamaha hrt-10 for bass og gitar? Hva med multieffekter ala korg pandora, hva anbefaler dere her som er øvingsvennlige for bass og gitar?

trenger noe som er kompakt og som det går greit å flytte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan,

Jeg har selv brukt diverse multifx-pedalbrett i mange år. Sånn jeg ville vurdert det - så skal du ikke ha en av de "store" og fete brettene nå til å begynne med. Om lydkvaliteten på etterligningene av gitarforsterkere betyr en del for deg - så vil jeg definitivt IKKE anbefale noen av Korg's varianter .. ikke Yamaha heller. Ingen av disse to merkene kan måle seg (i lydkvalitet på forsterker-emuleringer og vrenglyd) med de øvrige merkene som "dominerer" markedet for multifx-brett.

Tror du nevnte den nye Fender Mustang pedalbrettet (ikke forsterkeren); har hørt via andre som har fått tak i den at vrenglyden på disse kan være litt "skarpe" og "vepsete" - om du skjønner hva jeg mener...

Om du bare skal spille hjemme (med f.eks hodetelefoner) ... og til en lavest pris som mulig - så kan du kanskje ta en kikk på disse:

- Line 6 Pocket POD

- Line 6 Pocket Pod Express

- Boss ME-25

- Boss ME-70

- Digitech RP-255 (SORT farge... ikke GRÅ - for den er gammel modell)

- Digitech RP-355 ------------------------------ " ---------------------------------

- Zoom G21.U

- Zoom G3

Jeg har hatt, eller prøvd mange varianter. Personlig har jeg aldri likt Line 6 sine varianter - men en del liker dem. Smak og behag er vel nøkkelordet der. De (line 6) er best på hjemmebruk og innspilling ... men for de større Line 6-brettene (ikke nevnt her - men har likevel noenlunde samme lydkarakter som de små POD'ene) så har en del har klaget over at i "live"-spilling (spillejobber) så har lyden hatt en tendens til å drukne litt i lydbildet med de andre instrumentene ...men dette gjelder nok helst da i forbindelse med å koble brettet direkte i PA-anlegget. Men - til hjemmebruk/innspilling, så skal lydkvaliteten til Line 6 være ganske så bra.

Boss sine varianter låter også ganske greit ... har hørt at ME-70 skal være ganske bra i forhold til sine "forgjengere" ... til og med et lite hakk bedre enn storebroren Boss GT-10 (da snakker jeg her om kvaliteten på forsterker-emuleringene og vrenglyden). Jeg har selv hatt Boss GT-brettene (både gt-6, gt-8 og gt-10) i mange år ... men disse vil jeg ikke anbefale til deg nå foreløpig ... da de er ganske kompliserte å "mestre" og til å få god vrenglyd ut av (krever mye innstillinger og justeringer). Som jeg skjønte det ... så ønsket du noe som var rimelig enkelt å stille inn. Tror ikke du har lyst til å bruke mesteparten av tiden til å skru, skru, justere, justere, osv....Du hadde blitt "gal" av dette ... Så ... Boss ME-variantene er nok mer aktuelt for deg..

Digitech RP-variantene... Dette merket har tidligere vært ansett av en del gitarister som en slags "annenrangs" kvalitet .. og ennå henger en del av dette "ryktet" igjen hos en del. - akkurat som med bilmerket Skoda (som faktisk ble betydelig bedre etter at Volkswagen kom inn i bildet). Kvaliteten til Digitech's brett ble forbedret veldig mye i de RP-variantene som de nå har (de SORTE variantene).

Jeg har selv i dag "storebroren" Digitech RP-1000 ... men har også testet den minste varianten RP-55 (som faktisk var ganske okay - til tross for prisen og størrelsen). Om jeg personlig skal bedømme ut i fra lydkvaliteten på forsterker-emuleringene ... og spesielt vrenglyden ... så slår RP-brettene Boss -brettene ned i støvlene. Det sier jeg på bakgrunn av å ha eiet de nevnte brett i mange år. I tillegg er RP-brettene ganske så enkle å stille inn. I tillegg har disse også innebygget trommemaskin til å øve etter (men, ikke på de store rp-brettene 500 og 1000).

Zoom-brettene har blitt ganske mye bedre etter at de lanserte Zoom Gxxxx-variantene for noen år tilbake .. før dette, så var nok Zoom ganske middelmådig på denne fronten. Men, jeg har hørt mye bra om disse nyere Zoom multifx-variantene ... ren og klar lyd, ikke så aller verst vrenglyd (blir det sagt....) ... veldig enkle å stille inn. Også disse har trommemaskin innebygget (ikke de s t o r e Zoom-brettene G7 og G9).

Jeg kunne ha sagt mere ... men tenker dette får holde nå.

Endret av koda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nyere Pandoraboksene kan også anbefales. Veldig god lyd og enkle i bruk. Gikk selv fra PX1 til PX4 og kan bekrefte at det er stor forskjell i kvalitet. Ville også mye heller gått for en Pandora enn f.eks. Zoom eller Digitech.

PX5 er jo tilpasset i forhold til hjemmestudiobruk, så den burde være aktuell for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.