Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Empirisk test av støynivå fra pedaler :)


davidsen

Anbefalte innlegg

Har slitet med støy fra effektbrettet mitt den siste tida (selv om alle pedalene er "skrudd av"), og i dag gikk jeg til verks for å finne ut hvilken pedal som var synderen.

Dette er i og for seg ikke så veldig plagsomt når man kun benytter seg av lyden fra ampen, men når ampen blir mikka opp av en SM57 pluss en kondensatormikk, og du får denne lyden i monitor, så begynte dette i bli plagsomt. Ihvertfall hvis jeg ville høre litt av min egen vokal, pluss de andre vokalene pluss instrumentene.

Litt om testemetoden min:

Jeg plasserte en Zoom H4n opptaker foran ampen, og testa en og en pedal isolert i "av"-posisjon, og tok opp støyen.

Her kan dere se resultatet:

post-861-0-98003200-1334822736_thumb.jpg

Konklusjon : Artec resovibe (som prøver å late som den er true bypass) og Boss CE-5 har lagt inn en fin søknad om å få slippe å være med videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg prøvd en strømforsyning med isolerte utganger, type Cioks,FuelTank e.l. (evt. batteri for testingen sin del) før jeg hadde kasta av noen av pedalene. Bruker i veldig liten grad effektpedaler selv, men en god strømforsyning ser jeg på som et must for å ungå støyproblematikk på brettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var plaget med mye støy på en Boss RE-20 som fikk strøm fra den innebygde strømforsyninga til en Boss BCB-60 - uavhengig om pedalen var av eller på. Prøvde derfor med et vanlig Boss adapter (PSA) og pedalen var støyfri etter det. (mener den også var støyfri med andre adaptre så lenge den hadde adapteret "for seg selv") Kan jo være en rimeligere løsning hvis det bare er snakk om èn eller to pedaler, og økonomien er en issue... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg prøvd en strømforsyning med isolerte utganger, type Cioks,FuelTank e.l. (evt. batteri for testingen sin del) før jeg hadde kasta av noen av pedalene. Bruker i veldig liten grad effektpedaler selv, men en god strømforsyning ser jeg på som et must for å ungå støyproblematikk på brettet.

Så lenge alle pedaler (untatt de med motsattpolaritet) bruker nøyaktig samme strømkilde, så ser jeg ingen grunn til å gi resoviben en ny sjangse med en annen strømkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteri er den desidert reneste DC-spenningen man kan få, kanskje du får et annet resultat med det? Upraktisk til vanlig bruk på pedalbrett, men f.eks. bare for å utelukke støy i strømforsyningen...

Men har jeg ikke utelukket støy i strømforsyningen når det kun er resoviben (og til en viss grad CE-2) som støyer?? Ingen av de andre pedalene lager støy med samme strømforsyning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har jeg ikke utelukket støy i strømforsyningen når det kun er resoviben (og til en viss grad CE-2) som støyer?? Ingen av de andre pedalene lager støy med samme strømforsyning.

Jeg har opplevd at enkelte pedaler er veldig kresne til strømforsyningen - de kan støye noe infernalsk med en type og være stille som graven med en annen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Var plaget med noe støy spesielt med Fueltank Classic, og tildels med Fueltank Chameleon. (Den har tre isolerte seksjoner. Ikke isolert hver utgang.) Etter at jeg kjøpte Voodoolab PP2, er det tyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.