Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Cd-Tråden!


Andreaskm

Anbefalte innlegg

Så mange som sverger til kun spotify og nedlasting, så undres jeg på hvor mye AC/DC det finnes i samlingene rundt omkring... ;)

Jeg sverger til CD som jeg ripper til harddisk. Jeg har aldri sett poenget med å nedgradere lydkvaliteten til tapsformater. Har vel rundt 500 CD-plater.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange som sverger til kun spotify og nedlasting, så undres jeg på hvor mye AC/DC det finnes i samlingene rundt omkring... ;)

Back in Black snurres på orginalpress vinyl.

Ikke en hipster grunn til at jeg samler. Men det låter langt bedre enn CD plater. Selvfølgelig, man har jo blant annet formater som Flac som låter like ålreit som vinyl, men der kommer det andre inn, å ha musikken i fysisk form : )

Har eid fler platespillere enn cd spillere i mitt liv.

Det jeg ikke har på vinyl har jeg på spotify, og det får selvfølgelig duge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en hipster grunn til at jeg samler. Men det låter langt bedre enn CD plater. Selvfølgelig, man har jo blant annet formater som Flac som låter like ålreit som vinyl, men der kommer det andre inn, å ha musikken i fysisk form : )

Flac låter nødvendigvis identisk med cd, så da blir ovennevnte litt ulogisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flac låter nødvendigvis identisk med cd, så da blir ovennevnte litt ulogisk?

Tulleball. Hvis man ripper fra en cd til flac låter det jo som en cd, ja..

Hvis man lagrer fra en masterfil for.eksempel har du "little to no" tap i informasjon. Hvis du gjør det samme, men bytter Flac ut med en fil som holder mindre informasjon, vil filen..ja.. inneholde mindre informasjon..

De fleste studio-opptak nå til dags skjer digitalt. For at de skal få det digitale opptaket over på vinyl, må informasjonen kjøres gjennom en D/A converter. Lyden som blir liggende på vinylen er den som kommer ut av converteren.

Hvis man så har den digitale filen, og skal spille den av som en fil kan man også kjøre den gjennom en Stereo D/A converter. Det vil si at samme mengde informasjon går gjennom en dac. Eneste forskjellen der, er at som fil, blir den ikke brent på noen plate. Men spilt av rett fra converteren til en stereoforsterker. Du har da ikke behov for å kjøre en platespiller gjennom en Dac, siden den allerede har vert gjennom det steget..

Om Flac var et dårlig eksempel, beklager jeg det. Det jeg skulle frem til var i hovedsak "tapløse filer"

Nå ligger jeg ikke her å ruller meg rundt i lossless filer. Drar lite nytte av slikt, men inkluderte det som et eksempel før noen hakket løs på meg for å ikke nevne tapløse filer VS vinyl...

--------------

Edit: Men på et vis har du jo selvfølgelig rett Audun. De fleste Flac/tapløse filer er kopiert fra CD plater. Og da er det jo ikke noe bedre valg med tanke på lyd. Det blir jo identisk..

Endret av Carlsenth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo bare at det omtrent ikke selges tapsfrie audiofiler basert på en master som ikke er formatert for nettopp cd, dermed ender du opp med samme samplerate osv som cd - med andre ord nøyaktig samme resultat som om du ripper en cd selv.

Angående digitale innspillinger som blir overført til vinyl, så skal det mye til for at det skal låte så fryktelig mye bedre, med tanke på at både en reduksjon av dynamikkområde, frekvensområde, en dårligere kanalseparasjon og merging av bassområde er nødvendig for å lage en vinylmaster. Når det er sagt synes jeg også vinyl kan låte bedre, men for moderne innspillinger er det mer å anse som et "ørevennlig filter" enn noen kvalitetsforbedring som sådan.

Alt har sin sjarme og hvis viljen og talentet er tilstede kan man lage fenomenale innspillinger både digitalt, analogt og formatert for ulike avspillingsmedier. Problemet i praksis er jo at viljen ikke helt er der, med mindre man ser potensiale til en kraftig økning i omsetning. Man kunne også solgt digitale filer med langt høyere oppløsning og dynamikk uten alt for mye mer-arbeide i mange tilfeller, men...

Flac i likhet med andre tapsfrie formater er nettopp det - tapsfrie - det er i praksis bare en smart måte å komprimere datafiler på i likhet med zip/rar e.l. Det kan ikke eksistere noen lydforskjell på en flac-fil sammenlignet med originalen, dermed har ikke flac noen "lydkvalitet" og er originalen en cdda rip er det med andre ord ikke noen som helst forskjell på lydinformasjonen i de to filene.

Hvis du sitter på en masse musikk som har en annen kilde/format en det plateselskapene normalt distribuerer, er jo det flott for deg, og da vil jo mitt svar være urimelig, men det er ikke mye å spekulere på at jeg mente det var sannsynlig å konkludere med at dine flac filer nødvendigvis stammer fra cd-plater eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sitter på en masse musikk som har en annen kilde/format en det plateselskapene normalt distribuerer, er jo det flott for deg, og da vil jo mitt svar være urimelig, men det er ikke mye å spekulere på at jeg mente det var sannsynlig å konkludere med at dine flac filer nødvendigvis stammer fra cd-plater eller tilsvarende.

Mye gode ord i teksten din, og ser 100% hva du mener. Innerst inne er vi helt enige : )

Har dessverre ikke noen slike "master filer" som jeg kaller det lagret tapløst nei. men vet at noen nye utgivelser lar deg kjøpe disse filene. Men som du nevner er det minimalt av disse, og det meste man kjøper/laster ned er enten en vanlig CD rip eller selvfølgelig; vinyl rip..

Men vi er på full fart inn i en verden av streaming. og når de "audiofile" oppdager enkelheten, og hvilken lydkvalitet du faktisk kan oppnå, tror jeg markedet for slike filer/utgivelser er mye større. Og da har jeg troen på at (om ikke mange) noen gir ut mer og mer av slike filer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke vi er uenige i det hele tatt. Men greit å få oppklart noen småting noen ganger.

De "audiofile" var faktisk de første (tro det eller ei) til å ta i bruk lossless og gode lydkort/convertere/avspillingsenheter som en erstatning for konvensjonelle cd-spillere. Jeg parkerte selv mitt beist av en TEAC cd-spiller for maaaange år siden (denne kostet nok mer enn de fleste legger i hele stereoanlegget sitt, den gangen folk kjøpte hi-fi da..) da jeg oppnådde like god lyd ved avspilling fra pc/device. Problemet er at volum-messig er audiofile en liten gruppe er jeg redd. Så med mindre "menigmann" blir mer opptatt av lydkvalitet så..

Redningen kan bli et nytt medie som overtar for cd-platen, eller en seriøs konkurrent til iTunes, men dette vil neppe dukke opp med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte Audiofile i anførselstegn for en grunn : )

Arbeider med salg av lyd og bilde. Merker at det er mange lyttere med godt utstyr som enda er veldig usikre på streaming / lydfiler, og holder stramt på CD platene for lydkvalitet.

Mens fler og fler av de som er nye innen lyd, og unge mennesker kjører på med MP3 spillere, filer og streaming. Tror at når den eldre generasjonen blir dyttet ut, og den nye generasjonen blir eldre, blir markedet større for slike filer. Og da er det jo ikke snakk om noen få dager, men mange år. Sakte men sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.