Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss GT-10/GT-100 amp control og Bugera AMP


Fastlicks

Anbefalte innlegg

Hallais folken.

Trenger hjelp med et lite problem her. Jeg har en Bugera 333 Infinium amp, og et boss GT-10 brett. Dette brettet har en "amp control" funksjon som jeg ønsker å styre ampen med.

Problemet er at hva enn jeg prøver så får jeg ikke denne funksjonen til å virke. Ampen har ikke en vanlig jack utgang for footswitch, men en 5 pins DIN plug. Footswitchen har 4 kontroller (clean, crunch, lead og loop)

Jeg har 2 typer kabler jeg har testet for å få dette til å virke:

En 5 pin DIN --> mini jack stereo

En 5 pin DIN-->forgrening til 2 stk mini jack mono-->testet begge i amp control (vel å merke så har jeg da en mini jack til jack omformer i enden)

Ut i fra hva jeg ser i footswitch'en som følger med, så er det 4 kabler som kontrolerer ampen. Vel å merke er disse da loddet til en printplate i footswitch, men det burde vel la seg gjøre å styre ampen med vanlige brytere også??

Om jeg må aktivere loopen fysisk på ampen har ingen betydning, og at jeg mister crunch kanalen er ikke så viktig. Jeg trenger kun Clean og Lead evt..

Er det noen av dere som vet en løsning slik at jeg slipper å bruke footswitchen til ampen?

Ønsker å ha alt kontrollert via Boss GT-10, slik at jeg slipper å danse over alt for å slå ting av og på! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last opp bilder av innsiden av fotbryteren.

Er 5-pin DIN-kontakten pinnekompatibel med MIDI? Det kan hende fotbryteren bruker serielle dataoverføringer, ala MIDI. Eller så kan det hende den bare kortslutter pinner til jord.. vanskelig å si uten å se bilder eller ha den foran seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende. Bryterene i fotbryteren kortslutter mot jord.

Da er neste trinn:

1. Finne pin-out på DIN-kontakten. Hvilken pinne er jord, og hvilke er clean, crunch, lead og loop. Jord er lettest å finne på ampen, ved å måle kontinuitet (diodetest-"beeping" eller 0Ω motstand på multimeteret) mellom jord på strøminntaket og DIN-kontakten til fotbryteren når ampen er av. Når du har funnet jord kan du slå på ampen og bruke en binders til å pirke metodisk i DIN-kontakten, eller du kan måle kontinuitet på pluggen til fotbryteren mens du trykker på knappene.

2. Finne ut om fotbryteren er "holdende" eller om den er momentan. Til det måler du kontinuitet mellom jord og en av funksjonene i DIN-pluggen fra fotbryteren mens du trykker/slipper/holder inne den tilhørende knappen.

3. Bygge en boks som oversetter kontakt/ingen kontakt fra jack fra GT-10 amp control til riktige signaler på Bugera DIN-kontakt til pinnene Clean og Lead. Til dette trenger du en flip-flop/holdekrets og muligens en one-shot hvis bryterene er momentane, og så trenger du to bryterelementer, for eksempel releer, transistorer eller optokoblere. Sannsynligvis kan du stjele strøm fra Bugeraen til å drive dette. Det kan hende du finner forsyningsstrøm på en av pinnene på DIN-kontakten, eller så kan du bare stjele strøm fra de to funksjonene du ikke trenger (Crunch og Loop).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

ok... starter opp denne igjen..

Etter mye "knoting" og "googling" må jeg si at jeg står fast. Med ganske så begrensede elektro kunnskaper, så har jeg leta nettet opp å ned for å finne en dings som kunne hjelpe meg. Jeg klarer å lodde sammen noen ledninger, måle ohm/volt osv, men der stopper vel mine kunnskaper.

I frykt for å gjøre skade på ampen, så har jeg nesten gitt opp å rote for mye med dette. Har også prøvd å finne noen som kunne hjelpe meg å lage denne dingsen, men ikke lett gitt. Voodoo Lab ser på saken, da de har hatt flere som ønsker å kunne styre ampen med deres produkter.

Jeg har lest om personer som har loddet jack inputs rett i loddepunktene til bryterne på footswitchen, men vet rett og slett ikke mere om saken, og åssn de har fått clean og drive til å fungere sammen. Vet dessverre heller ikke om dette faktisk fungerer heller.

Så.. er det noen her som kan lage en slik kommunikasjons enhet, og hva ville no sånt egentlig koste?

Jeg ønsker nemlig å kunne bruke footswitchen i tilfelle Boss brettet skulle takke for seg, men har ikke noe problemer med å måtte modifisere kontrollen.

Så lenge ampen ikke tar noen form for skader ;)

Så min "drøm" er å kunne la Boss gt-10'en styre clean-->lead.. bruke "4 cable method", og aktivere FX-loopen på footswitch når jeg slår på ampen.. denne skal jo være på hele tiden uansett..

Desperat hilsen Tom :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, fotbryteren er litt mer komplisert enn hva jeg trodde i forrige innlegg. Hvis man pirker med binders i trinn 1. bør det pirkes på undersiden av de små bryterene på printkortet i forbryteren, og ikke i DIN-kontakten bakpå ampen. Og jord på DIN-kontakten er den "nederste" pinnen. Hvis man holder pluggen med oppsiden opp er det to pinner på ene siden og tre på den andre, og denne tredje, nederste pinnen er altså jord.

Svaret på 2. er at bryterene i fotbryteren er momentane.

Ved å trekke ledninger fra loddepunktene til bryterene på footswitchen til jack-plugger kan du bruke en bryter som BOSS FS5-U for å aktivere den funksjonen som bryteren velger, og dette vil fungere.

Du vil fortsatt trenge noe mer for å bruke GT-10 amp control. Du vil kunne stjele 5V fra fotbryteren for å drive denne enheten, men denne strømmen må stjeles enten fra pinne 4 i kombinasjon med at LOOP alltid står på, eller den må stjeles jevnt fra pinne 1, 2, 3 og 4 hvis du vil bruke LOOP-funksjonen på fotbryteren.

For å finne om noen kan lage en sånn enhet kan du kanskje lage en "[Ønskes kjøpt/bygget]"-tråd i kjøp-salg-forumet? For å lage den må man ha tid til overs, og tilgang til amp, fotbryter og en GT-10. Og kanskje litt forståelse på fotbrytere og ampswitching og denslags. Hva det vil koste kommer an på hvor mye den som bygger prissetter tiden sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, fotbryteren er litt mer komplisert enn hva jeg trodde i forrige innlegg. Hvis man pirker med binders i trinn 1. bør det pirkes på undersiden av de små bryterene på printkortet i forbryteren, og ikke i DIN-kontakten bakpå ampen. Og jord på DIN-kontakten er den "nederste" pinnen. Hvis man holder pluggen med oppsiden opp er det to pinner på ene siden og tre på den andre, og denne tredje, nederste pinnen er altså jord.

Svaret på 2. er at bryterene i fotbryteren er momentane.

Ved å trekke ledninger fra loddepunktene til bryterene på footswitchen til jack-plugger kan du bruke en bryter som BOSS FS5-U for å aktivere den funksjonen som bryteren velger, og dette vil fungere.

Du vil fortsatt trenge noe mer for å bruke GT-10 amp control. Du vil kunne stjele 5V fra fotbryteren for å drive denne enheten, men denne strømmen må stjeles enten fra pinne 4 i kombinasjon med at LOOP alltid står på, eller den må stjeles jevnt fra pinne 1, 2, 3 og 4 hvis du vil bruke LOOP-funksjonen på fotbryteren.

For å finne om noen kan lage en sånn enhet kan du kanskje lage en "[Ønskes kjøpt/bygget]"-tråd i kjøp-salg-forumet? For å lage den må man ha tid til overs, og tilgang til amp, fotbryter og en GT-10. Og kanskje litt forståelse på fotbrytere og ampswitching og denslags. Hva det vil koste kommer an på hvor mye den som bygger prissetter tiden sin :)

Suverent svar. Jeg venter nå på flere svar fra Voodoo Labs, samt et firma fra Australia ( http://www.sherlockamps.com/products/MidiMod.html )som muligens kan hjelpe..

Igjen. Tusen takk for råd og tips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort er å glemme GT-10 amp control og heller brukt MIDI.

Dette ville blitt mye mer universelt siden ampen da kan styres med alt av MIDI-dingser (inkl. GT-10), og det er mye enklere å implementere uten å lage egne og spesielle kretser. Alt som trengs er en Arduino som monteres inni ampen (f.x. http://www.freetronics.com/products/leostick ), med litt kabling over til DSP-kortet inni Bugeraen, og litt kabling ut til en vanlig MIDI DIN-plugg som festes i bakplaten på ampen der hvor dagens fotbryterkontakt sitter.

Det vil jo også kreve litt programmering, siden man løser problemet med programkode i stedet for bare elektronikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.