Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EQ-analyse av monitorer?


Sorg

Anbefalte innlegg

Bruker nå mine studiomonitorer til å stille inn presets med Axen. Har fått med meg at det ideelle er FRFR speakers, for å komme så nært mulig til hvordan det vil låte ut fra et PA. Noen som vet om noen gratis software, etc som gjør det mulig å gjøre en EQ-analyse av høytalerne, etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første - FRFR (Full Range Flat Response) - there's no such thing..

For det andre - høyttalere for hi-fi og studiomonitorer er laaaangt mer frekvenslineære enn de fleste PA du kommer til å bruke, så du kan spare deg bryet med å måle på høyttalere som tross i alt er laget for å være mest mulig frekvenslineære i utgangspunktet. Kjøp noe som er bra og spiller høyt så har du headroom og frekvenslinearitet i haugevis.

Skal du ta helt av kan du jo begynne med digital romkorrigering osv, men da har du dratt ting lengre enn de fleste hi-fi nerder o.l. og for hva? for å sikre at du får riktig inntrykk av en forsterker/kabinett emulering? Det er nok bortkastede penger og tid.

Det beste eksempelet på FRFR er nettopp studiomonitorer e.l. utstyr

Poenget er at en gitarforsterker ikke er laget for vanlig/nøytral musikkgjengivelse, men derimot for å gi en gitar sin egenlyd. Men alt som er laget for å gjengi allerede innspilt musikk og er av en viss kvalitet, er i praksis "FRFR" fordi gitaren som instrument avgir lyd i et så liten del av frekvensområdet. Alle høyttalere legger til en rekke "egenheter" som gir lyden en "karakter" eller "tone" som ikke nødvendigvis har så mye med frekvensgang å gjøre, men dette er nesten uunngåelig. Helt rett frekvensgang med ubegrenset dynamikk og helt ufarget lyd er uoppnåelig i praksis.

Å utmåle høyttalere osv er forøvrig ikke noe problem, men så snart du skal forsøke å gjøre noe med "feilene" så dukker de virkelige problemene opp.

Det mest logiske ville være å måle frekvensgjengivelsen på PA oppsettet, for så å adaptere denne til monitorene dine. På den måten kunne oppnå omtrent samme lyd hjemme som med PA. Problemet er selvsagt at et PA anlegg låter forskjellig avhengig av rommet det er plassert i osv. Med andre ord blir slikt veldig tricky i praksis, og i praksis er nytten antageligvis veldig liten, med mindre du spiller bråhøyt hjemme også, og har et sett MEGET anstendige monitorer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. De heter FRFR, men vet godt at ingenting er 100% FRFR og at det er forskjeller mellom PAer, monitorer, etc.

Jeg har en Axe 2 og ønsker å skru presets til denne. Vil skru på høytalere som vil låte så likt som mulig et PA. Sier du nå at mine studiomonitorer (forøvrig M-Audio http://m-audio.com/products/en_us/StudiophileBX8aDeluxe.html) vil være mer egnet og låte nærmere et PA enn et FRFR kab/monitor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at du ikke kan forutsi hvordan ulike PA oppsett ulike steder vil låte, så med mindre du skal mikke opp din FRFR "gitarforsterker" live så ser jeg kanskje ikke helt nytten av å benytte noe slikt hjemme for øving/tweaking hvis du har et par gode monitorer.

Men har du nytte av å kjøpe en FRFR "gitarforsterker" så er jo det lurt - det har bare ikke så mye med dette med å utmåle frekvensgang osv på dine studiomonitorer å gjøre.

For ordens skyld FRFR ER bare utstyr laget for å gjengi musikk generelt, det kan jo være alt fra en liten monitor til et PA anlegg. Poenget er jo at Axe'n helt og fullt skal skape gitarlyden, derfor ønsker man bare en helt nøytralt gjengitt lyd i følgeutstyret. Et stereoanlegg eller en studiomonitor må da være et opplagt valg for hjemmebruk.

Skal det låte mest mulig likt hjemme og live må du jo nesten bruke samme FRFR "gitarforsterker" og spille omtrent like høyt begge plassene, da lydgjengivelsen endrer seg ganske dramatisk avhengig av volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med greener. Forskjellige pa-oppsett låter.. vel.. forskjellig. Dessuten har rommet mye å si, både for hvordan paen låter, og for hva teknikeren gjør med den grafiske eqen for å forsøke å kompensere for rommet. Ikke alle gjør det på en bra måte, så man møter ofte på pa-oppsett som spiller veldig langt fra linært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at du ikke kan forutsi hvordan ulike PA oppsett ulike steder vil låte, så med mindre du skal mikke opp din FRFR "gitarforsterker" live så ser jeg kanskje ikke helt nytten av å benytte noe slikt hjemme for øving/tweaking hvis du har et par gode monitorer.

Men har du nytte av å kjøpe en FRFR "gitarforsterker" så er jo det lurt - det har bare ikke så mye med dette med å utmåle frekvensgang osv på dine studiomonitorer å gjøre.

For ordens skyld FRFR ER bare utstyr laget for å gjengi musikk generelt, det kan jo være alt fra en liten monitor til et PA anlegg. Poenget er jo at Axe'n helt og fullt skal skape gitarlyden, derfor ønsker man bare en helt nøytralt gjengitt lyd i følgeutstyret. Et stereoanlegg eller en studiomonitor må da være et opplagt valg for hjemmebruk.

Skal det låte mest mulig likt hjemme og live må du jo nesten bruke samme FRFR "gitarforsterker" og spille omtrent like høyt begge plassene, da lydgjengivelsen endrer seg ganske dramatisk avhengig av volum.

JEg har fotstått det som at FRFR er det beste å stille inn presets på, ikke studiomonitorer.

Nå stiller jeg inn på studiomonitorene. Men jeg er fullt klar over at disse må justeres når jeg endrer volumet! Men jeg antar at jeg kan beholde mye av "grunnlyden", men selvsagt må jeg justere når jeg skrur opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiomonitorer er FRFR - husk at FRFR er ikke en bestemt type gitarforsterkere - det kan f.eks være f.eks en aktiv/passiv PA høyttaler eller noe som minner litt mer om en tradisjonell gitaramp. Det jeg prøver å si er at folk omtaler FRFR som en mer utvidet gruppe utstyr.

Om studiomonitorene dine ikke duger til skruing på axe'n i praksis, så er sikkert en ny-investering i noe som mer hører hjemme på en scene løsningen. Det er sikkert mange som har erfaring med, og kan anbefale utstyr i denne sammenheng.

Det er i alle fall ikke noen enkel måte å eq'e studiomonitorene dine på en slik måte at de låter identisk med noe annet, eller at de blir så mye bedre egnet til ditt formål i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.