Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY 2x12 kabinett


Anbefalte innlegg

Ja. Siden jeg er mann og ikke har noen DIY prosjekter på gang, føler jeg at det er på tide å starte noe.

Har et 4x12 kabinett som bare er upraktisk stort. Jeg digger hvordan elementene låter, så istedenfor å selge det for en tåpelig rimelig penge, ønsker jeg heller å bygge det om til et 2x12 selv..

Jeg har bygget litt saker før, og jeg jobber med stereo/HiFi, så jeg vet jo teorier bak ting, men fulltone gitar elementer fungerer noe annerledes enn HiFi elementer.

Så! Til dere som har gjort lignende før.

Kabinettet er vinklet, så de to øverste står vinklet opp, mens de nederste står rett frem. Dvs at kabinettet er dypere i størrelse nederst. (ikke banebrytende, de fleste 4x12 kabs ser slik ut..)

Jeg ønsker å holde samme størrelse som forsterkeren, så de fremdeles passer godt oppå hverandre.

Vet at størrelsen på kabinettet har noe å si, siden det skal være et lukket kabinett Den blir da noe tynnere enn det den er nå. (se vedlegg bildet mitt. Det er ikke samme type kabinett, men samme utforming..)

Blir dette et problem i forhold til bass og fyldighet? eller vil det fremdeles kunne levere?

Har som sagt ikke bygget et slik kabinett før. Er det noen "key-rules" man må huske på? så jeg ikke plutselig går på en kjip smell?

Vet ikke når jeg hiver meg på prosjektet, men kommer jo selvfølgelig til å poste masse bilder underveis..

-------------

Edit: glemte å legge til bildet...

Editedit: den grønne teksten skal egentlig si "ikke så dypt som denne delen"

post-4210-0-41037500-1334600210_thumb.jp

Endret av Carlsenth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt nederste del hvis jeg skulle gjøre det slik. Du kan jo også vurdere å lage det åpent bak når du først driver på? Evt. dele bakplata på et hvis slik at du kan alternere mellom begge?

Det er forresten ikke sikkert det er veldig mye mer arbeid å lage et helt fra scratch heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å bygge det fra bunnen av ja.

Har enda ikke vert borti et open black kabinett jeg har likt noe særlig, så vet ikke helt om det er veien å gå. Men når man først skal gjøre noe slikt, kan man jo prøve begge deler. Det er jo bare bakplata det er snakk om : )

-----------

Edit til Håvar

Det er ikke et Bogner nei, det er et ashdown kabinett. Derfor denne casen dukker opp, jeg får ikke solgt det for nok penger til å kunne kjøpe meg en bra 2x12 kasse..

Endret av Carlsenth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.