Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Luftfuktere og ventilasjon


Griffin

Anbefalte innlegg

Har ikke målt luftfuktighet her på rommet jeg har ordnet meg for musikken og tenker på å ta noen tak for å ordne ett godt klima for gitarene.

Jeg har jo hørt om disse luftfukterne som en kan sette i lydhullet på akkustiske gitarer, men hva med de elektriske?

Nå finnes det hydrometer til å måle og luftfuktere som kan justere luftfuktigheten i hele rommet, men dersom rommet er lite ventilert... vil det fungere eller vil det bare danne seg kondens på vegger, gitarer og det som finnes i rommet?

Rommet får jo forsåvidt noe utlufting i og med at døra stort sett alltid er åpent... og på vaskedager så åpner jeg da vinduet så lenge været tillater det.

Noen anbefalinger når det gjelder luftfuktere forresten?

En annen mulighet er jo planter... dette er kanskje helt feil forum å spørre på, men er det noen som kjenner til planter som liker å stå inne med minimalt (om noe) sollys som også bidrar til bedre luftfuktighet og inneklima generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men har snakket med eksperter på inneklima. I Norge er ikke klimaet om vår, sommer og høst noe feil for gitarer. Det er ikke nødvendig med luftfukter eller andre ting i et "vanlig" hjem.

Om vinteren kan det bli veldig tørt, men det avhenger litt av hvor du bor. Nå bor du på kysten, og da er det ikke veldig kaldt, så man trenger ikke å fyre så hardt.

På innlandet kan det være greit med en luftfukter for gitarer i perioder. Man merker gjerne slikt på at gitarene trenger nytt oppsett, fordi strenghøyde og intonasjon forandrer seg, halser får "skjegg" fordi båndene stikker ut såvidt, og kassegitarer kan i ekstreme tilfeller sprekke hvis man er uheldig.

Videre sies det at man ikke skal la gitarer henge på yttervegg, særlig hvis huset er dårlig isolert.

Et rimelig hygrometer fra Clas eller lignende skal være nøyaktig nok, i følge min klimaekspert. Fukter man luften i et rom til ca 45- 50%, og man ikke har det så veldig varmt i rommet, er det mer enn nok. I et rom på 20 m" kan det gå med over en liter vann i døgnet for å oppnå noe slikt, og man må "fyre på" i flere dager før møbler, vegger og tak tar til seg sin del av fuktigheten.

Noen mener det skal være varmere, og fuktigere. Da risikerer man sporedannelser, mugg og annet utyske. Greit nok at gitarene skal ha det bra, men det er jo ikke en ulempe at rommet egner seg til opphold for mennesker, heller.

Alle sånne triks med "kjele på svartovnen", små kjekke skåler med vann som man henger på radiatorer og så videre, er bortkastet. Bruker man rommet til å tørke klær, hjelper det, men det er bare det at en jevn, daglig tilførsel av en passe mengde vann er det som gjelder. Det har man ikke særlig kontroll med hvis man ikke vasker og tørker det samme tøyet i rommet hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at dersom du bruker luftfukter i ett lukket rom, så vil det blir kondens på vindu, vegger og gitarer... men vet ikke om det gjelder luftfuktere uansett eller om det er litt pris/kvalitetsavhengig? Derfor jeg tenkte kanskje om det fantes noen plasser som ikke trenger å se mye (om noe) sol.

Kan kanskje uten rengjøring så kan det være at en luftfukter måler luftfuktigheten som tørrere enn den er og dermed pøser på med luft og dermed gi deg mugg og råte i stedet for sprekker???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimamessig for mennesker er det ikke behov for luftfukter i det hele tatt. Fuktig inneklima, type 40% er bedre for gitarer enn mennesker. Grunnen til at rommet bør være støvfritt, er rett og slett fordi fuktig støv er rene drivhus for sopp og sporer, ikke fordi at luftfukteren "måler" feil. En annen sak er at de fleste rimelige fuktere ikke har måler, men bare gir fra seg vann så lenge det er noe på tanken.

Vi opplever ofte støvfylt luft som "tørr", noe som gjør at man kjøper fukter.

Altså- gitarer kan ha godt av litt luftfukting om vinteren, mennesker trenger det normalt sett ikke.

Et klima som er flott for gitarer, er i fuktigste laget for mennesker.

Les mer her, så slipper man å tro og gjette:

http://www.inneklima...t=&document=141

(PS- et hydrometer måler tetthet i væske, et hygrometer måler til vanlig relativ luftfuktighet i luft. Luftens evne til å holde på fuktighet varierer veldig med temperaturen på den samme luften.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje uten rengjøring så kan det være at en luftfukter måler luftfuktigheten som tørrere enn den er og dermed pøser på med luft og dermed gi deg mugg og råte i stedet for sprekker???

Var noe med at hvis luftfukteren ikke ble rengjordt så grodde det i den også eller no. Det var seff ikke relatert til gitar men til inneklima generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skaffet meg noen luftfuktmåler ennå, men jeg satt å så på en youtube video med Premier Guitar som hadde en runde på Gibson Memphis fabrikken.

Dersom dere ser på 5:58 så sier han El Bosso der at lav fuktighet er ikke noe problem, høy fuktighet er ikke noe problem... men raske variasjoner i luftfuktigheten er ett problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.