Web Analytics
Jump to content

Hagstöm super swede


E5150

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med de siste års utgave av Hagström Super Swede gitaren og som kan si noen ord om lyd og spillbarhet. Tenker da først og fremst på den rimelige kinaproduserte versjonen, ikke Northern Series. Snakker vi om samme nivå som Epiphone og PRS SE eller er Hagströmene av bedre eller dårligere kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

Hagström-gitarene har vel litt tynnere hals, mener jeg. De har fått litt tyn for el cheapo elektronikk, men det er en smal ting å fikse (og det er hvertfall ikke noe dårligere enn på de rimeligere Epiphone-modellene). De gangene jeg har prøvd Super Swede synes jeg de har hatt fin lyd, vært lettspilte og generelt hatt god byggekvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Super Swede har litt kjipere pickups enn Epi Lp Std (som vel er den som ligger prismessig likt), men har noe tynnere hals og er generelt en del bedre å spille på IMO, og dermed et bedre valg siden pickupskifte er fornuftig også på Epi Lp Std.

Det skal dog sies at jeg aldri har blitt komfortabel med Epi Std-halsene, og synes samtlige andre kopier jeg har prøvd har vært bedre å spille på enn Epi, så det er mulig det bare er jeg som har sære preferanser. Jeg vil dog også anbefale, om du skal ha en LP-kopi, å sjekke ut Tokai ALS48 (Love Rock). Disse ligger på 3500-4500, litt avhengig av hvor du kjøper og hvilken finish du vil ha. Jeg har prøvd flere forskjellige av disse, og jeg synes de både spiller og låter bedre enn samtlige andre LP-kopier jeg har prøvd i dette prissjiktet. Opplever også at disse holder ganske konstant kvalitet, og at det er lite eksemplarvariasjon.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar! Ut fra det jeg leser ble jeg litt mer usikker på om dette er en gitar jeg skal ta meg bryet med å prøve ut. Jeg er ikke akkurat noen handyman så bytting av pickuper og elektronikk må gjøres av andre, noe som selvsagt gjør det mer kostbart. Slik jeg forstår er Supersweden heller ikke så mye bedre enn den gamle Korea-Epiphone SGen min, så da spørs om det ikke er bedre å spare opp litt mer penger til en markant bedre gitar.

Kommer jeg over en orignal superswede til en anstendig pris blir nok innkjøp litt mer aktuelt :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel min Super Swede fra 2004?

Men den har jo blant annet:

Cts pot's

Ebony fingerboard

50s wiring

H-trussrod

hatgstrøm bru

sånn cut away sak bak som en stratocaster.

Nå er jo denne fra 04, men jeg vil tro de som blir produsert i dag må være ca samme? Så at disse har dårlig elektronikk stemmer vertfall ikke da min kom med cts pot's.

jeg har aldri angret et sekund på det kjøpet, gitaren er solid som et fjell, holder på stemmingen uansett hvor mye jeg voldtar den, jeg kan også skifte mellom 011 og 012 uten å måtte intonere takket være den fantastiske brua til hagstrøm. halsen er noe bredere en på tilsvarende epiphone jeg har prøvd, men her er det jo veldig mange modeller å velge mellom.. sikkert epiphone som har både bredere å tynnere halsen er hagstrøm'n..

Overall så er det en gitar som både ser og høres bra ut..

Eneste jeg har gjort er at jeg har satt inn pio caps og wilkinson PAF pickups for å få en litt mer "syngene" blues lyd ut av gitaren.. en mod som kostet meg i underkant av 400 :)

Men for all del, ja det finnes såklart bedre gitarer ute der for forskjellige personer helt klart, men personlig falt jeg pladask for vintage look'n og følelsen av den, så for akkurat meg så skal det mye til å slå det i den prisklassen. vertfall når jeg ga 3000 for den brukt :)

Edited by Concker
Link to comment
Share on other sites

Du bør sjekke ut denne Tjekkiske Epiphonen som ligger til salgs her på forumet - jeg mener at dette er mye gitar for penga!

Det er ikke jeg som selger, men jeg har en tilsvarende gitar som er fullstendig panser å spille på, og som låter kuler og krutt. Min spiller glatt i nærheten av min Gibson Classic Custom, så man lyver ikke hvis man hevder at dette er langt fra normalnivå på en Epiphone...

Pickupskiftet som er gjort på den er fornuftig. Halsprofilen ligger en plass mellom '50 og '60s Gibson, long tenon og Schaller mekanikk og helt kurant elektronikk originalt er også med på å sukre saken!

Ville utvilsomt kikket nærmere på denne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takker for gode svar! Ut fra det jeg leser ble jeg litt mer usikker på om dette er en gitar jeg skal ta meg bryet med å prøve ut. Jeg er ikke akkurat noen handyman så bytting av pickuper og elektronikk må gjøres av andre, noe som selvsagt gjør det mer kostbart. Slik jeg forstår er Supersweden heller ikke så mye bedre enn den gamle Korea-Epiphone SGen min, så da spørs om det ikke er bedre å spare opp litt mer penger til en markant bedre gitar.

Kommer jeg over en orignal superswede til en anstendig pris blir nok innkjøp litt mer aktuelt :)

Jeg er superfornøyd med min "Select Super Swede"!

Utrolig lettspilt, og veldig anvendelig med coilsplit på humbuckerne.

Kan ikke si jeg har merket at elektronikk/pickuper er noe kjipere på den enn de andre gitarene jeg har hatt innom her.

Link to comment
Share on other sites

Lysten på en superswede er fremdeles tilstede. Er den svarte utgaven med hvit binding som frister mest. Har kikket litt etter en svenskprodusert på ebay, blocket.se og vend.se, men har vel innsett at det blir en kinaversjon.

Link to comment
Share on other sites

Lysten på en superswede er fremdeles tilstede. Er den svarte utgaven med hvit binding som frister mest. Har kikket litt etter en svenskprodusert på ebay, blocket.se og vend.se, men har vel innsett at det blir en kinaversjon.

Vel, om du ender opp med å kjøpe en svensk produsert versjon (antar at du referer til de vintage 60-80 tallets super swedene) så kan jeg ikke si annet en gode ord om dem. Har en 1978 Super Swede som jeg bare har hatt glede av. Sammenlignet den med en av de nyere versjonene i en gitarbutikk her forleden og kan si at ja, det er forskjeller i kvaliteten og noen andre små forskjeller. Ikke at det nødvendigvis gjør det til en verre gitar, såklart...

Slenger opp et lite bilde av min til inspirasjon.

1i1i84.jpg

Edited by Langesundsgutten
Link to comment
Share on other sites

Den var veldig fin! Nå startet vel produksjonen av superswedene på slutten av syttitallet, så det ble ikke så mange år de ble laget. De jeg har funnet har gått for mellom 8000 (vrak) til 12-13000.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg kjøpte en ny svart swede for et halvår siden. Kan ikke si annet enn at jeg er utrolig fornøyd. synes kina-kvaliteten er overraskende god. overgår alt jeg har prøvd fra epiphone hvertfall... synes faktisk kvaliteten er på høyde med min gibson sg faded! :) jeg liker å leke med å skifte elektronikk, men har foreløpig ikke kjent noe behov for det på sweden. har du fått med deg at det har kommet en ny serie swede som lages i europa? http://www.hagstromg...egory&Itemid=46 ser spennende ut synes jeg! :) hagstrøm har så utrolig gode halser for oss som liker de slanke og tynne!

Edit: så akkurat at du ikke tenkte på northern serien, så det kan strykes fra protokollen :P

Edited by Dallaz
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke akkurat legge meg ned å dø hvis jeg endte opp med en Northern Series, så helt aktuelt er det vel ikke.

Med mindre det dukker opp et eksepsjonelt bra tilbud er det dessverre lite aktuelt med ny gitar akkurat nå, men får se hva som skjer ut på høsten.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.