Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hagstöm super swede


E5150

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med de siste års utgave av Hagström Super Swede gitaren og som kan si noen ord om lyd og spillbarhet. Tenker da først og fremst på den rimelige kinaproduserte versjonen, ikke Northern Series. Snakker vi om samme nivå som Epiphone og PRS SE eller er Hagströmene av bedre eller dårligere kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagström-gitarene har vel litt tynnere hals, mener jeg. De har fått litt tyn for el cheapo elektronikk, men det er en smal ting å fikse (og det er hvertfall ikke noe dårligere enn på de rimeligere Epiphone-modellene). De gangene jeg har prøvd Super Swede synes jeg de har hatt fin lyd, vært lettspilte og generelt hatt god byggekvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super Swede har litt kjipere pickups enn Epi Lp Std (som vel er den som ligger prismessig likt), men har noe tynnere hals og er generelt en del bedre å spille på IMO, og dermed et bedre valg siden pickupskifte er fornuftig også på Epi Lp Std.

Det skal dog sies at jeg aldri har blitt komfortabel med Epi Std-halsene, og synes samtlige andre kopier jeg har prøvd har vært bedre å spille på enn Epi, så det er mulig det bare er jeg som har sære preferanser. Jeg vil dog også anbefale, om du skal ha en LP-kopi, å sjekke ut Tokai ALS48 (Love Rock). Disse ligger på 3500-4500, litt avhengig av hvor du kjøper og hvilken finish du vil ha. Jeg har prøvd flere forskjellige av disse, og jeg synes de både spiller og låter bedre enn samtlige andre LP-kopier jeg har prøvd i dette prissjiktet. Opplever også at disse holder ganske konstant kvalitet, og at det er lite eksemplarvariasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar! Ut fra det jeg leser ble jeg litt mer usikker på om dette er en gitar jeg skal ta meg bryet med å prøve ut. Jeg er ikke akkurat noen handyman så bytting av pickuper og elektronikk må gjøres av andre, noe som selvsagt gjør det mer kostbart. Slik jeg forstår er Supersweden heller ikke så mye bedre enn den gamle Korea-Epiphone SGen min, så da spørs om det ikke er bedre å spare opp litt mer penger til en markant bedre gitar.

Kommer jeg over en orignal superswede til en anstendig pris blir nok innkjøp litt mer aktuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel min Super Swede fra 2004?

Men den har jo blant annet:

Cts pot's

Ebony fingerboard

50s wiring

H-trussrod

hatgstrøm bru

sånn cut away sak bak som en stratocaster.

Nå er jo denne fra 04, men jeg vil tro de som blir produsert i dag må være ca samme? Så at disse har dårlig elektronikk stemmer vertfall ikke da min kom med cts pot's.

jeg har aldri angret et sekund på det kjøpet, gitaren er solid som et fjell, holder på stemmingen uansett hvor mye jeg voldtar den, jeg kan også skifte mellom 011 og 012 uten å måtte intonere takket være den fantastiske brua til hagstrøm. halsen er noe bredere en på tilsvarende epiphone jeg har prøvd, men her er det jo veldig mange modeller å velge mellom.. sikkert epiphone som har både bredere å tynnere halsen er hagstrøm'n..

Overall så er det en gitar som både ser og høres bra ut..

Eneste jeg har gjort er at jeg har satt inn pio caps og wilkinson PAF pickups for å få en litt mer "syngene" blues lyd ut av gitaren.. en mod som kostet meg i underkant av 400 :)

Men for all del, ja det finnes såklart bedre gitarer ute der for forskjellige personer helt klart, men personlig falt jeg pladask for vintage look'n og følelsen av den, så for akkurat meg så skal det mye til å slå det i den prisklassen. vertfall når jeg ga 3000 for den brukt :)

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sjekke ut denne Tjekkiske Epiphonen som ligger til salgs her på forumet - jeg mener at dette er mye gitar for penga!

Det er ikke jeg som selger, men jeg har en tilsvarende gitar som er fullstendig panser å spille på, og som låter kuler og krutt. Min spiller glatt i nærheten av min Gibson Classic Custom, så man lyver ikke hvis man hevder at dette er langt fra normalnivå på en Epiphone...

Pickupskiftet som er gjort på den er fornuftig. Halsprofilen ligger en plass mellom '50 og '60s Gibson, long tenon og Schaller mekanikk og helt kurant elektronikk originalt er også med på å sukre saken!

Ville utvilsomt kikket nærmere på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Takker for gode svar! Ut fra det jeg leser ble jeg litt mer usikker på om dette er en gitar jeg skal ta meg bryet med å prøve ut. Jeg er ikke akkurat noen handyman så bytting av pickuper og elektronikk må gjøres av andre, noe som selvsagt gjør det mer kostbart. Slik jeg forstår er Supersweden heller ikke så mye bedre enn den gamle Korea-Epiphone SGen min, så da spørs om det ikke er bedre å spare opp litt mer penger til en markant bedre gitar.

Kommer jeg over en orignal superswede til en anstendig pris blir nok innkjøp litt mer aktuelt :)

Jeg er superfornøyd med min "Select Super Swede"!

Utrolig lettspilt, og veldig anvendelig med coilsplit på humbuckerne.

Kan ikke si jeg har merket at elektronikk/pickuper er noe kjipere på den enn de andre gitarene jeg har hatt innom her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysten på en superswede er fremdeles tilstede. Er den svarte utgaven med hvit binding som frister mest. Har kikket litt etter en svenskprodusert på ebay, blocket.se og vend.se, men har vel innsett at det blir en kinaversjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysten på en superswede er fremdeles tilstede. Er den svarte utgaven med hvit binding som frister mest. Har kikket litt etter en svenskprodusert på ebay, blocket.se og vend.se, men har vel innsett at det blir en kinaversjon.

Vel, om du ender opp med å kjøpe en svensk produsert versjon (antar at du referer til de vintage 60-80 tallets super swedene) så kan jeg ikke si annet en gode ord om dem. Har en 1978 Super Swede som jeg bare har hatt glede av. Sammenlignet den med en av de nyere versjonene i en gitarbutikk her forleden og kan si at ja, det er forskjeller i kvaliteten og noen andre små forskjeller. Ikke at det nødvendigvis gjør det til en verre gitar, såklart...

Slenger opp et lite bilde av min til inspirasjon.

1i1i84.jpg

Endret av Langesundsgutten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var veldig fin! Nå startet vel produksjonen av superswedene på slutten av syttitallet, så det ble ikke så mange år de ble laget. De jeg har funnet har gått for mellom 8000 (vrak) til 12-13000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg kjøpte en ny svart swede for et halvår siden. Kan ikke si annet enn at jeg er utrolig fornøyd. synes kina-kvaliteten er overraskende god. overgår alt jeg har prøvd fra epiphone hvertfall... synes faktisk kvaliteten er på høyde med min gibson sg faded! :) jeg liker å leke med å skifte elektronikk, men har foreløpig ikke kjent noe behov for det på sweden. har du fått med deg at det har kommet en ny serie swede som lages i europa? http://www.hagstromg...egory&Itemid=46 ser spennende ut synes jeg! :) hagstrøm har så utrolig gode halser for oss som liker de slanke og tynne!

Edit: så akkurat at du ikke tenkte på northern serien, så det kan strykes fra protokollen :P

Endret av Dallaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke akkurat legge meg ned å dø hvis jeg endte opp med en Northern Series, så helt aktuelt er det vel ikke.

Med mindre det dukker opp et eksepsjonelt bra tilbud er det dessverre lite aktuelt med ny gitar akkurat nå, men får se hva som skjer ut på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.