Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Caged


donald

Anbefalte innlegg

Hei folkens, har spillet gitar en stund og spiller vel egentlig ganske greit synes jeg selv iallfall:)

Men sliter med at jeg har låst meg fast i de "gammle" standard grepene, åpne akkorder og barre grep.

Kunne tenkt meg og lært og brukt gripbrettet litt mer og har derfor sett på dette som kalles caged, men må innrømme at jeg ikke forstår så mye av det enda og er ikke så inni engelsken heller at jeg får med alt på de utenlandske sidene.

Vet det er mange her inne som er flinke når det gjelder teori og lurte på om noen kunne forklart litt hvordan caged systemet fungerer og evt. Har andre tips på hvordan jeg kan utnytte halsen bedre til akkord spilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Vil bare tilføye noen tanker her. CAGED systemet er ett godt hjelpemiddel for å kartlegge gitarhalsen og gjøre varianter og andre klanglige endringer uten å skifte ut akorder. Men det som jeg mener kanskje er enda viktigere, er å ta med seg kunnskapen over i praksis. Med dette mener jeg det å kunne spille flest mulig akorder uten å bytte posisjon, eller så få skifter som mulig. Få posisjons skifter/strenge bytter, gjør at gitaren holder det samme klanglige bildet, og ikke endrer for mye karakter i selve resonansen. (det er ikke altid det er like ønskelig)

Så si at du har alle 4 fingre på venstrehånd (eller høyrehånd om du er leftie) Så dekker du i hovedsak 4 bånd. Si du for eksempel skal spille akkodrekken Am - C - F - G (en helt vanlig ordinær kordprogresjon)

Så kan du utnyte caged systemet til å være din forse.

Eksempel

Am C F G

e ---------------

B --5--5--6--8---

G --5--5--5--7---

D --7--5--7--5---

A ---------------

E ---------------

Du kan også ta det videre med å utvikle vendingene i akkordene fra runde til runde for å skape mer bevegelse i musikken.

Eksempel 2

Am C F G Am C F G

e ----------------------------

B --5--5--6--8----10--7--10-8-

G --5--5--5--7----9---8--10-7-

D --7--5--7--5----7---9--10-9-

A ----------------------------

E ----------------------------

Nøkkelen til god orkestrering av akkordene ligger ikke bestandig i tett leie. men det gir ett godt grunnlag for å spille sammen med andre instrumenter slikt som bass/keys/blås etc.

I startfasen av det å lære å jamme eller det å spille i band er det mange som kunne hatt bruk for dette, for prinsippet med å gi og ta plass i en gruppe er det som gjør at lydbildet blir ryddig og oversiktelig. og når lydbildet er enkelt er det også enkelt å tilføre nye ting og bygge på grunnlaget som er der. Her er en link til en video som forklarer litt av dette.

http://www.youtube.com/watch?v=EjL5RVq_w-E

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.