Web Analytics
Jump to content

Kjøpe elgitar i USA - hvilken?

JRV

Recommended Posts

Hei, godtfolk!

Jeg skal til USA i sommer, og tenker å kjøpe min første elgitar der. Har spilt akustisk gitar i snart 2 år (begynte da jeg var 15), og begynner å få god kontroll. Har lyst på en elgitar slik at jeg kan begynne å lære soloer o.l.

Er veldig usikker på hvilken gitar jeg bør velge, og hva som gir mest for pengene. Prisen bør ikke overstige ca. 1000 $, da jeg vil slippe å betale ekstra kostnader for å få den med meg hjem, da forsvinner noe av poenget.

Jeg har kikket mest på Fender/Squire Telecaster, en gitar jeg virkelig har sansen for etter det jeg har lest/hørt. Jeg regner nesten med at det er Fender/Squire Tele/Strat eller Gibson/Ephiphone Les Paul som mest aktuelt i denne prisklassen, men jeg er åpen for alle merker og typer.

Den skal brukes til å spille folk / indie / pop / rock o.l., ikke metal med det første. Utseende er ikke så viktig, men jeg liker utseende lignende Fender American Vintage 52'. Vil helst slippe glorete farger og skarpe kanter, for å si det sånn.

Skal innom New York, Washington DC og Orlando (og omegn). Jeg er veldig interessert i å kjøpe brukt dersom det finnes forhandlere i butikk, tror verken jeg eller foreldrene mine orker å begynne med bestilling av gitarer til hotell e.l.

Håper på noen svar (på forhånd takk) :-D Selv om det er lenge til sommerferien har jeg erfart at å bestemme seg for et gitarkjøp kan ta laaaaang tid, så det er best å være tidlig ute!

Ærbødigst, JRV

Du får amerikansk Fender Stratocaster i nesten alle finisher til den prisen er, splitter ny i butikk.

Sjekk ut guitarcenter.com f.eks! Mange butikker rundt omkring i landet her, og ofte ålreite priser!

fender american stratocaster/telecaster kåster 950 - 1200 dollar(kommer an på hvilken farge, og om du gidder å prute). har selv nettopp vært dær. å kjøpe noe mexikansk der nede er ikke vits. var egentli mye dyrere en jeg hadde trodd.

Etter det første intrykket jeg fikk der var det mest penger å hente på en Fender, sammenlignet med norske priser, så det er min anbefaling. Gibson/Ephiphone Les Paul og Squer var ikke like mye å hente på.

Men kvitering som du får av forhandler er selvutfyllende som dem stempler etter du har fylt ut. om du kjøper en dyrere gitar ny, men skriver 1000 dollar og huker av at det er en brukt/demo og lager litt fingermerker og tar av alt av plast og slikt, så kan du kjøpe hva du vil nesten

Edited by AlexFossum

For $1000 trenger du ikke kjøpe Epiphone eller Squier!!! Anbefaler at du drar innom div. forretninger for å teste gitarer til du finner "din"! Guitar Center er et bra sted å begynne da de har en god del bra tilbud, samt at du kan jo være heldig å finne en (f.eks.) brukt Gibson/ USA Fender til en god pris!?!

Ut å reis, kos deg, nyt turen og selskapet.......så finner du helt sikkert en gitar du absolutt må ha :) USA er et fantastisk land, og det amerikanske folket er utrolig hjelpsomme og høflige. Farsken, jeg lengter tilbake kjenner jeg :D

• Like 1

Heisann, og takk for gode svar!

Først vil jeg bare si at jeg ikke har planer om å bryte loven for å slippe å betale ekstra, det er ikke et alternativ. Da prøver jeg nok heller å prute litt! ;)

Jeg bør nok kikke litt på forskjellige steder ja, men jeg tenker at jeg bør ha en viss anelse om hva jeg ønsker meg før jeg drar, da jeg er den eneste i familien min som interesser meg for gitarer, og jeg tviler på at de andre lar meg dra fra butikk til butikk på gitarjakt!

Foreløpig peiler jeg meg nok inn på en Fender Tele, men tar gjerne i mot flere innspill :-)

fender american stratocaster/telecaster kåster 950 - 1200 dollar(kommer an på hvilken farge, og om du gidder å prute). har selv nettopp vært dær. å kjøpe noe mexikansk der nede er ikke vits. var egentli mye dyrere en jeg hadde trodd.

:wub::huh:

For å si det litt generelt: Modellen som heter "Standard" er laget i Mexico. De som blir laget i USA heter American Standard. Videre er "Classic", "Classic Player" og "Road Worn" m. fl. serier som blir produsert i Mexico. Som nevnt over, står det vanligvis bak på headstock hvor de er produsert. Kan vel også på generell basis si at de dyrere Mexico-gitarene ikke nødvendigvis er dårligere enn de billigste amerikanske.

Fender har et utall forskjellige serier og modeller, så det er vanskelig å ha den fulle oversikt.

En liten tommelfingerregel er vel at de Fendergitarer som er lagd i USA ofte heter "American-ett-eller-annet", med noen unntak selvfølgelig.

Du får en liten pekepinn ved å manøvrere litt rundt på Fenders hjemmesider.

Litt cut & paste...

Series

Fender

Jeg mener helt klart at Fender American standard stratocaster er den beste gitaren du får i USA uten å bryte loven (Fikk en får 925dollar inkludert tax) :P

Men sølfølgelig så må du prøve flere gitarer og finne ut hva du liker selv! Dette er bare min mening!