Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall JVM låter grusomt komprimert


Alfi27

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg installert ny pickup i Les Paulen min, og som jeg alltid gjør, testet jeg den på alle mulige måter man kan teste på.. Da oppdaget jeg noe som jeg har hatt problemer med før, men ikke gidde å bry meg om. Nemlig det at når jeg sitter 3-4 meter fra ampen låter den grusomt komprimert og tynt, som gjør at det overhodet ikke låter bra.. Nå pleier jeg som regel sitte en halvmeter fra ampen, og da låter det bra, men jeg tenker at på eventuelle innspillinger og konserter vil dette kanskje bli problematisk..

Hva tror dere er galt? Ampen? Kabinettet?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sitter såpass langt fra, når lyden din øret slik den høres ut fra elementene. Sitter du en halvmeter fra, med kabinettet på gulvet spiller elementene i buksebeina på deg.

Dette er jo også noe av grunnen til at man ofte setter mikken "off-axis" i både live og studiosammenheng, og ellers tester forskjellig mikplasseringer ved innspilling osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sitter såpass langt fra, når lyden din øret slik den høres ut fra elementene. Sitter du en halvmeter fra, med kabinettet på gulvet spiller elementene i buksebeina på deg.

regner vel med at det kanskje er den høyfrekvente "beamen" som kommer fra elementet hvis man hører rett på det?

Det låter hvertfall også slik for meg, og de ampene jeg har prøvd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner vel med at det kanskje er den høyfrekvente "beamen" som kommer fra elementet hvis man hører rett på det?

Det låter hvertfall også slik for meg, og de ampene jeg har prøvd ;)

Regner med det. Kabinettet / ampen kan jo også låte ganske forskjellig fra rom til rom, scene til scene osv. Spesielt hvis det står rett på gulvet. Bla.a. derfor har jeg alltid kabinettet oppå et slaverack live. Da elimineres i hvert fall noe av gulvmaterial/rom-variasjonene, men langt fra alt, naturligvis.

Edit: Ja, Alfie. Det er helt vanlig at gitarlyden forandrer seg litt etter hvor man befinner seg ifht.ampen/ kabinettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det. Kabinettet / ampen kan jo også låte ganske forskjellig fra rom til rom, scene til scene osv. Spesielt hvis det står rett på gulvet. Bla.a. derfor har jeg alltid kabinettet oppå et slaverack live. Da elimineres i hvert fall noe av gulvmaterial/rom-variasjonene, men langt fra alt, naturligvis.

Edit: Ja, Alfie. Det er helt vanlig at gitarlyden forandrer seg litt etter hvor man befinner seg ifht.ampen/ kabinettet.

Det er jeg fullt klar over, men at det er såpass drøy forskjell trodde jeg ikke var vanlig... Det er akkurat som at det skjærer mer og mer jo lenger bort jeg kommer, og på 3 meters avstand skjærer det helt sjukt.. Det finnes ikke spor etter bunn eller noe

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg installerte et par Weber Beam Blockers her for en måned siden. Jevner ut lyden betraktelig mtp "beams" foran høyttalerkona. Satte det på de to øverste i 412 kab, så da har jeg de to nederste til vanlig mikking.

Jeg byttet kabinett og elementer til noe som låter bra! :Knegg: :D

Det er jeg fullt klar over, men at det er såpass drøy forskjell trodde jeg ikke var vanlig... Det er akkurat som at det skjærer mer og mer jo lenger bort jeg kommer...

Ja, det er ganske naturlig. Diskant/mellomtone bærer lengre enn bass f.eks. Dessuten har du en "beam" som blir nevnt akkurat på høyde med høyttalerkon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det disse Beam Blockerne som er løsningen på problemet da, eller..? Har lenge sett på kabinettet mitt som noe tvilsomt, da jeg aldri har sett at Marshall har sagt i klartekst "Marshall 1936V inneholder Celestion V30's", så jeg mistenker at det er en eller annen kjip kopi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg fullt klar over, men at det er såpass drøy forskjell trodde jeg ikke var vanlig... Det er akkurat som at det skjærer mer og mer jo lenger bort jeg kommer...

Hvis det er snakk om de standard 75-watts Celestion'ene Marshall bruker på kabinettene sine, så er det dessverre slik. Hadde samme problemet her og før så fiksa jeg det med gaffateip og senere Beam-Blockerne.

EDIT: Så ikke at det var snakk om V30 over her! :P

V30 er kanskje enda mer "retningsbestemt" enn det g-t 75-elementene er.

Jeg byttet kabinett og elementer til noe som låter bra! :Knegg: :D

Hehe, JVM'n og 1960 er på vei ut sannsynligvis for en Mark V, så får vi se om det blir bedre mtp akkurat det :P

Endret av razorback94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever både de vanlige G12-75 og V30 som litt spisse og harde i toppen. V30 er dog atskillig bedre enn G12-75.... Til MITT bruk i alle fall.

Du kan jo bare skru av bakplata, Alfie, så ser du jo ganske kjapt hvilke elementer som sitter i kassa di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies jo at konstruksjonen på kabinettet har minst like mye å si som høyttalerene, og ikke minst ampen selv...

Joda. Det er naturligvis en kombinasjon her. Det er likevel forbausende hvor stor forandring det kan gjøre å bytte elementer. Om det blir en forandring man liker bedre, er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.