Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydkort/ mac, hva velger man


Mu sick mainn

Anbefalte innlegg

USB 3 er ikke en gang i nærheten like raskt som Thunderbolt, men på slike enheter vil det ikke ha noe å si. Begrensningen vil bli skrivehastighet til harddisken uansett. Pr. nå er det ingenting som tyder på at Apple ønsker å støtte USB3, det finnes ekspansjonskort fra tredjeparts-produsenter, men ingenting fra Apple selv. (Forøvrig er det ikke mulig med Thunderbolt ekspansjonskort fordi det kreves tilgang til PCIex-bussen på hovedkortet samt. direkte tilknytnig til video-arkitekturen).

Jeg ser ingen problemer med USB 2 så lenge du ikke skal opp i mange kanaler med opptak av gangen (10+), men da vil det stilles langt høyere krav til maskinvare også.

Og når vi først er inne på det så er ikke firewire noen dans på roser heller. Her har det mye å si hvilket chipset firewire-kontrolleren har. F.eks går Presonus svært dårlig overens med Nec, de trives best sammen med Texas Instruments eller VIA kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har greie på det...vil denne maskinen funke med protools 10?:http://www.multicom.no/ProBook-6465b-14-HD-1600x900-Matt-AMD-Fusion-A6-Quad-Core-4GBe-128GB-SSDe-Radeon-HD-6520Ge-BTe-DPe-Firewire-Windows-7-Pro-HP/cat-p/c101151/p4215380

Bruksområde: Hjemmeopptak, legge grunnlaget før protools i lydstudio, enmannsforetak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du skal gå over til Pro Tools? Cakewalk Sonar er jo et knallgodt DAW såvidt jeg har skjønt?

Jeg går over til protools fordi samarbeidet med lydstudioer blir lettere, da ALLE stort sett bruker dette programmet. Og etter å ha observert bruk av protools i studio så kan ikke sonar sammenlignes hva gjelder kvalitet i plugins og i det heletatt. Sånn er det bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen som har greie på det...vil denne maskinen funke med protools 10?:http://www.multicom.no/ProBook-6465b-14-HD-1600x900-Matt-AMD-Fusion-A6-Quad-Core-4GBe-128GB-SSDe-Radeon-HD-6520Ge-BTe-DPe-Firewire-Windows-7-Pro-HP/cat-p/c101151/p4215380

Tror denne vil funke helt greit, men jeg ville ha spandert litt mer ramm på denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller at HD hadde liten plass jeg da. 4GB ram er vanligvis nok, og hvis den har 32 bits W7, blir ikke mer enn vel 3GB utnyttet uansett. Jeg er også skeptisk til AMD prosessor til lydbehandling. Vet ikke hva det er, men har prøvd en to tre maskiner med AMD prosessor og de kneler fortere enn tilsvarende maskiner med Intel prosessor. Mulig det er tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo bruke ekstern hardisk å flytte ting åver ettervert. Men må huske på når det gjelder ssd disker at de blir trege med en gang du har brukt 60% av lagringsplassen. Har iværtfall jeg erfart...

Du burde ikke skrive rett til SSD disken, men heller ha prosjektet på en flyttbar disk.

SSD disker er ikke til å gjøre mye skriving til, da dem blir "ødelagt" etter så og så mange sykluser. Det er heller for at dataen skal kunne lese filer/OSet veldig raskt fra disken, og det tilsvarer i lave loadingtider. Det er helt unødvendig å skrive lyd/video til SSD, da dette er såpass små strømmer av data at det er pointless og overkill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ikke skrive rett til SSD disken, men heller ha prosjektet på en flyttbar disk.

SSD disker er ikke til å gjøre mye skriving til, da dem blir "ødelagt" etter så og så mange sykluser. Det er heller for at dataen skal kunne lese filer/OSet veldig raskt fra disken, og det tilsvarer i lave loadingtider. Det er helt unødvendig å skrive lyd/video til SSD, da dette er såpass små strømmer av data at det er pointless og overkill.

Nja. Write amplification er i stor grad begrenset med ting som TRIM og firmware-kontrollert GC, i tillegg er NAND-ene i de fleste SSDer gradert for enorme mengder skriv/slett-sykluser, som tilsvarer en MTBF på noen millioner timer. :)

Når det er sagt, blir dyrt for SSDer til å ha prosjektene sine på, disse tar litt plass om jeg har forstått det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller at HD hadde liten plass jeg da. 4GB ram er vanligvis nok, og hvis den har 32 bits W7, blir ikke mer enn vel 3GB utnyttet uansett. Jeg er også skeptisk til AMD prosessor til lydbehandling. Vet ikke hva det er, men har prøvd en to tre maskiner med AMD prosessor og de kneler fortere enn tilsvarende maskiner med Intel prosessor. Mulig det er tilfeldig.

Tilfeldig... har hatt to maskiner til studiobruk med AMD prosessorer... funker godt det... men (vet ikke om det er tilfelle lengre siden jeg kun oppdaterer meg når jeg bygger maskiner) AMD prosessorer trenger som regel krafigere kjøling så AMD maskiner kan i en del tilfeller støye mer noe som ikke er gunstig dersom du skal ha en mikrofon i nærheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.