Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydkort/ mac, hva velger man


Mu sick mainn

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite hjemmestudio og har så langt brukt sonar software og sonar v studio 100 som lydkort. Dette har funka bra, men skal nå av forskjellige grunner gå over til protools. Men på dette området er jeg helt grønn. Er tilbudet nedenfor noe å satse på. Og hvilken mac (laptop) velger jeg til?

På forhånd takk for hjelpa!

http://www.4sound.no/itempg.aspx?artno=299461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å huske på at dersom du skal bruke Pro Tools kan du bare bruke lydkort fra Digidesign/Avid, med mindre du kjøper Pro Tools M-Powered, da kan du bruke lydkort fra M-Audio.

Kortet du linker til i første posten virker helt OK.

Når det gjelder hvilken maskin du skal velge så har ikke det så mye å si. Samtlige av Macbookene er mer enn kraftig nok til å klare opptak og redigering på amatør-nivå. Det eneste som kan være greit å tenke litt ekstra over er skjermoppløsning. Når du jobber med mange spor vil du fort se begrensningen i 1366 x 768 pixler. Forøvrig så kan jeg også nevne at dersom du er litt datakyndig så er det godt med penger å spare å oppgradere både minne og harddisk på Apples maskiner selv. Dette er også innenfor garantiens begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å huske på at dersom du skal bruke Pro Tools kan du bare bruke lydkort fra Digidesign/Avid, med mindre du kjøper Pro Tools M-Powered, da kan du bruke lydkort fra M-Audio.

Kortet du linker til i første posten virker helt OK.

Når det gjelder hvilken maskin du skal velge så har ikke det så mye å si. Samtlige av Macbookene er mer enn kraftig nok til å klare opptak og redigering på amatør-nivå. Det eneste som kan være greit å tenke litt ekstra over er skjermoppløsning. Når du jobber med mange spor vil du fort se begrensningen i 1366 x 768 pixler. Forøvrig så kan jeg også nevne at dersom du er litt datakyndig så er det godt med penger å spare å oppgradere både minne og harddisk på Apples maskiner selv. Dette er også innenfor garantiens begrensninger.

FraProTools 9 og 10 er man ikke lenger avhengig av Avid/Digi/M-audio hardware. Nå går det på alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har mac antar jeg at du har en modell med firewire. Hvis du har det ville jeg heller kjøpt et lydkort med firewire istedenfor USB da det gir mindre latency. :)

Ikke enig. Apple faser ut FireWire på flere og flere av sine modeller, så dette er ikke spesielt fremtidskompatibelt. Thunderbolt vil overta, men i mellomtiden er USB 2.0 plenty godt nok ifbm. latency. Apogee Duet 2 kjører USB, mens den gamle Duet kjører FW. Jeg har Duet 2, og vil sterkt anbefale den.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig. Apple faser ut FireWire på flere og flere av sine modeller, så dette er ikke spesielt fremtidskompatibelt. Thunderbolt vil overta, men i mellomtiden er USB 2.0 plenty godt nok ifbm. latency. Apogee Duet 2 kjører USB, mens den gamle Duet kjører FW. Jeg har Duet 2, og vil sterkt anbefale den.

Jepp firewire er døende, og thunderbolt er for nytt, så USB-2.0 er best bet for tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt mulig å bruke Win7-pc og, men min anbefaling er absolutt Mac når det kommer til laptoper. Multituch-trackpadløsningene gjør det generelt mye mer behagelig å sitte på en Mac laptop kontra en Win7, ellers er Win7 like stabilt som OsX.

Har du pengene til Mac så gå for det, har du ikke pengene gå for en Win7 (selv om du egentlig må betale omtrent det samme om du skal ha en PC som er av samme kvalitet som en Mac).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på penger og med den grøssende tanken på å gå over til mac (hjelp!) tror jeg at jeg velger å bruke pc som før. Har bestillt ei kraftig maskin med firewire. Så får vi se da om det duger! Har kommet over et tilbud på protools 10 bundle hos 4sound, rundt 4 lapper var det vel. Vet du om bedre tilbud? Ellers takk igjen for snedige tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på penger og med den grøssende tanken på å gå over til mac (hjelp!) tror jeg at jeg velger å bruke pc som før. Har bestillt ei kraftig maskin med firewire. Så får vi se da om det duger! Har kommet over et tilbud på protools 10 bundle hos 4sound, rundt 4 lapper var det vel. Vet du om bedre tilbud? Ellers takk igjen for snedige tilbakemeldinger.

Hvis du er student så fåru rabatt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig. Apple faser ut FireWire på flere og flere av sine modeller, så dette er ikke spesielt fremtidskompatibelt. Thunderbolt vil overta, men i mellomtiden er USB 2.0 plenty godt nok ifbm. latency. Apogee Duet 2 kjører USB, mens den gamle Duet kjører FW. Jeg har Duet 2, og vil sterkt anbefale den.

Helt sant det!

Skal det ikke også komme USB 3.0 snart som er nesten like raskt som thunderbolt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.