Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gretsch G5122dc


Rivar

Anbefalte innlegg

God ettermiddag godtfolk!

Har GASet på ny gitar, type hollowbody, epi dot, sheraton ll, Hagstrøm viking, Gretsch Electronatic etc i det siste, dro ned på Marios i Harstad i dag og fikk prøvespilt en Gretsch G5122dc i dag. Synes denne var god å spille på, hadde fin lyd og så smashing ut. Har spilt gitar et år nå og har ikke så mye erfaring med andre gitarer enn min egen PRS se custom og Yamaha apx 500, så ønsker å høre deres synspunkter om Gretsch, hollowbodys og bigsby (stemming?).

Vet jeg burde hatt mer is i magen og ventet til jeg fant en slik hitar brukt, men har trålet rundt på finn og diverse fora uten å finne noe videre interesant. Prisen på gitaren, 7590.-, er litt mye for en studerende soon to be daddy, men skal det bli ny gitar er det nok nå det bør skje.

Mvh Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en Gretsch G5120 hollowbody selv.... Kongegitar! Kan anbefalespådet sterkeste...en helt annen feel enn"vanlige" plankegitarer.

Kjør på med noen bluesriff og du er solgt.

De kan også oppgraderes med f.eks TV Jones Pickuper. har gjort dette selv og lyden blei enda feitere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Har du bigsby på din? Har lest at den fort blir ustemt da, er det virkelig så ille som folk skal ha det til, eller går det greit?

Var du misfornøyd med pupsa som stod i orginalt eller var det bare for å få lyden helt perfekt at du byttet til TV?

Og OT: har du noen tips på kule blueslåter med enkel/medium vanskelighetsgrad? Har spilt og improvisert litt over born under a bad sign. Kult med blues altså!

Mvh ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har Burst'en med Bigsby ja. Hvis du bruker bigsbyn for hardt så vil den fort bli ustemt ja,men hvis du har stemt skikkelig og strekt strengene på forhånd så kan du twange en god del. Sjekk ut Brian setzer på youtube han har en video der han viser hvordan man kan virkelig bruke Bigsbyen.

For å svare på spørsmålet ditt: jeg var absolutt ikke misfornøyd med Gretsch Dual Coil Pickupene som satt i fra før. Men jeg fikk tak i to TV jones classic buckere nesten gratis så da byttet jeg da og jeg skjønner jo hvorfor disse gjerne sitter i de litt dyrere gitarene...lyden er blitt kulere liksom,vanskelig å beskrive forskjellen for den er ikke så stor synes jeg.

Sjekk ut Robert Johnson,Son House,Albert King,Clapton,SRV and the list goes on and on;) det er mye blues på nettet. Ultimate guitar.com har det meste.du må nesten bare sjekke det ut for det som virker enkelt for meg kan være vanskelig for deg og omvendt ;)

Endret av gage1103
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en Gretsch 5126sc med singlecoil (Dynasonic?) pickups, er veldig fornøyd med den.

Den har bigsby og den har ikke noe problem med å holde på stemminga. Om så skulle være, er det enten nøtta eller broa som kniper.

Min Gretsch har ikke senterblokk, noe som kan føre til feedback ved mye volum/vreng.

Også har den en morsom silver sparkle finish :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.