Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydbilde


aestdahl

Anbefalte innlegg

Jeg spiller bass i et coverband. På en gig til helgen opplever vi på den ene låta (life is a highway) at lydbildet blir for snaut når gitaren spiller solo. Det mangler liksom noe. Siden det er cover begrenses jo hva jeg kan spille for å hjelpe til å fylle opp...Har dere noen tips til effekter jeg kan bruke

Bandet består av gitar, trommer, keys og bass

Endret av aestdahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1

Ellers kan du jo teste en oktaver, eller en drive kanskje.

Skal da ikke være nødvendig. Hør på siste solo-skiva til Lars Håvard Haugen. De er bare trio, gitar, bass og trommer. Ingenting som savnes der når Lars Håvard spiller solo uten at han bruker spesielle effekter når han spiller solo, annet enn booster kanskje, så det skal ikke være noe problem når det i tillegg er en keyboardist med i bildet. Uansett er det jo den som spiller solo som skal fram, så da blir kunsten for resten av bandet å backe så godt som mulig i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal da ikke være nødvendig. Hør på siste solo-skiva til Lars Håvard Haugen. De er bare trio, gitar, bass og trommer. Ingenting som savnes der når Lars Håvard spiller solo uten at han bruker spesielle effekter når han spiller solo, annet enn booster kanskje, så det skal ikke være noe problem når det i tillegg er en keyboardist med i bildet. Uansett er det jo den som spiller solo som skal fram, så da blir kunsten for resten av bandet å backe så godt som mulig i bakgrunnen.

Nå spurte han jo etter tips til effekter så...jeg bare svarte nå jeg :D

Dessuten er det litt forskjell på Life is a highway og det LHH driver med..Jeg har heller ingen problemer med å skjønne at gitarister ikke savner noe på den plata, hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller bass i et coverband. På en gig til helgen opplever vi på den ene låta (life is a highway) at lydbildet blir for snaut når gitaren spiller solo. Det mangler liksom noe. Siden det er cover begrenses jo hva jeg kan spille for å hjelpe til å fylle opp...Har dere noen tips til effekter jeg kan bruke

Bandet består av gitar, trommer, keys og bass

Hm. Jeg ville kanskje ha prøvd å skru ned bassen litt, slik at kick-trommen kan fylle det tomrommet, og heller mate litt mer på i frekvensene over 100hz. Dere bør ikke ha noe særlig sonisk tomrom med trommer, bass, gitar, keys og vokal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spurte han jo etter tips til effekter så...jeg bare svarte nå jeg :D

Dessuten er det litt forskjell på Life is a highway og det LHH driver med..Jeg har heller ingen problemer med å skjønne at gitarister ikke savner noe på den plata, hehe :P

Jo, jeg skjønner det, men poenget forandrer seg ikke noe særlig av den grunn. Det er jo heller ikke slik at alt må fylles ut for en hver pris. Det er noe som heter dynamikk og "luft" i musikk også. Noe som ofte er mangelvare i moderne musikk, dessverre. Less is more er det òg noe som heter, selv om Yngwie Johann på det sterkeste hevder at det er feil! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere snakker alle om gitaren og utfylling her, men trådstarter snakker om bass og solo her.

Her har vi aldri brukt noe annet enn keyboard. Han kan jo seff spille inn basslinja på data og la trommisen spille på klikk ;)

Ja trådstarter spiller bass, men synes det blir litt tynt når gitaristen spiller solo. Bass er bass, så her skal det ikke noen effekter på for å forstyrre lydbildet når gitaristen spiller solo! Det er det jeg har prøvd å si med litt penere ord hele tiden! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja trådstarter spiller bass, men synes det blir litt tynt når gitaristen spiller solo. Bass er bass, så her skal det ikke noen effekter på for å forstyrre lydbildet når gitaristen spiller solo! Det er det jeg har prøvd å si med litt penere ord hele tiden! :P

Sorry, leste ikke godt nok gett. :blush: Da kan man godt ha luft på en solo, ja.

EDIT: Han står også på scenen med kun monitor, og det låter som regel mye fyldigere ut av PA´en til publikum,

men det kommer selfølgelig an på flere faktorer, bl.a. hvilken låt? og seff, gitaristens kvalitet.

Det siste om gitaristen hadde jeg veldig vondt for å skrive, men det har faktisk mye å si hvis man f.eks. kun har gitar, bass og trommer.

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talas har gjort det før, spill akkorder på bass. :)

Utstyr tilgjenglig, ferdigheter, hva som passer i sjangeren... Det er mange hensyn å ta om det skal låte "riktig". :) Gitaristen kan jo også til en viss grad bidra med akkorder selv om det er tid for solo - avhengig av type, lengde og igjen, ferdigheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja trådstarter spiller bass, men synes det blir litt tynt når gitaristen spiller solo. Bass er bass, så her skal det ikke noen effekter på for å forstyrre lydbildet når gitaristen spiller solo! Det er det jeg har prøvd å si med litt penere ord hele tiden! :P

Hah, jeg visste det!!!

Ikke noe er som når gitarister begynner å belære bassistene i basstråden hva som er lov og ikke for en bassist å gjøre, hehe

Endret av Bugbass
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.