Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vreng/Boost! Hjelp til å finne rett pedal


Gneiss

Anbefalte innlegg

Halla! Har nettopp bygget ferdig et pedalbrett (Bilde) fra bunn av. Så nå er målet å fylle det opp med det jeg trenger av pedaller. Jeg har litt effekter, men jeg føler at en vrengpedal av noe slag må være det første jeg kjøper. Jeg spiller forøvrig på en American Stratocaster og en Fender SuperSonic 22 forsterker.

Av effekter bruker jeg disse:

Line 6 Delay modeler

T-Rex Mudhoney

Boss TU-2 Tuner

Rocktron wahwah (Liker den ikke, blir nok erstattet fort nok...)

I tillegg skal jeg gå til innkjøp av en volumpedal så snart lommeboken strekker til, men før den tid føler jeg at jeg trenger en ekstra boost-pedal av et eller annet slag, og det var her jeg tenkte at noen kanskje kunne hjelpe meg. Jeg vet faktisk ikke helt hva jeg leter etter...

Jeg er fornøyd med Mudhoney-vrengen, men i tillegg til at jeg trenger en vrengpedal som skaper litt "Råere" dypere vreng, trenger jeg å kunne variere mellom "vreng" og "clean". Jeg trenger noe til solopartier der gitaren skal skille seg mer ut. Noen som har noe tips til hva jeg kan sjekke ut her? Blir en vel en ekstra vrengpedal eller en form for booster jeg trenger. På SuperSonicen er det nydelig vreng, men problemet er at jeg ofte ikke har mulighet til å ta den med på gig, og blir nødt å bruke det jeg får av forsterkere der (ofte twinreverb eller Vox).

Så, noen som har tips til hva jeg kan sjekke ut? :)

post-11470-0-93625300-1333982085_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mer ut som du vil booste signalet på soloer? TS-9 med gain på null kan jo funke... da får du ikke mere gain, men tightere og høyere lyd. EQ-pedal er også en meget god ide, som Aphe sier. Men hvis du vil ha en pedal som vrenger signalet, kan jeg stå god for Carl Martin Plexitone, Blackstar HT-Dual(!) og Boss Bluesdriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du ønsker deg her? En annen type vreng fra en ny vrengpedal? Boost for eksisterende vrengpedal? (endrer ikke vrengkarakter nevneverdig) eller en vrengpedal som du skal kombinere med eksisterende vrengpedal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tenkte jeg skulle sjekke ut OCD i butikken hvis de har den. Men hva med Fulltone Full Drive 2? Noen som har prøvd?

Joda. Utmerket pedal til sitt bruk det også. Den har også fordelen med at den på en måte har to kanaler, samt veldig mange justeringsmuligheter. Tilfeldigvis har jeg en slik til salgs også, selv om den pr. i dag er "ute på prøve". :) Søk på youtube, så danner du deg et bilde av hvordan den kan låte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hva jeg er på jakt etter... litt av problemet mitt :P Jeg har en vrengpedal, mudhoney. Men jeg føler ikke den strekker til for å ha den variasjonen av lyd jeg ønsker å ha tilgjengelig på brettet. Derfor jeg leter etter noe i tillegg, så jeg fisker egentlig bare etter tips og gode anbefalinger :) (eventuelt hvilke jeg absolutt bør holde meg unna...)

Men skal absolutt sjekke ut EQ. Har desverre aldri brukt det før ... Noen spesielle EQpedaller jeg bør sjekke ut? (Hvor stor forskjell er det egentlig?)

Endret av Gneiss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EQ og boost vil forsterke signalet ditt og gi en volumheving på en clean amp.

Hvis ampen allerede forvrenger litt vil du også få mer forvrengning i tillegg til litt mindre volumheving.

Og hvis ampen er stilt på mye forvrengning vil du først og fremst få mer forvrengning og lite volumheving.

Siden du har en tokanals amp vil effektene oppføre seg veldig forskjellig på clean kanal og burn kanal.

Du bør nok finne ut av hva du helt spesifikt ønsker av lyd på de to kanalene, og ha pedaler til hver kanal.

Det er nok ingen vei utenom å teste hva som funker for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nede i butikken og testa ut litt diverse godsaker i dag. Endte med at jeg kjøpte meg en OCD overdrive/distortion... Låter helt villt bra. Testa også en Fulltone booster, knøttliten sak, kosta 1300 så droppa den, men den var sykt moro å leke med. Blir nok en booster eller EQ nå neste. Er hvertfall fornøyd med overdriven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.