Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første hollowbody elgitar


Mister

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å kjøpe meg en hollowbody gitar, og liker veldig godt den Joe Pass signatur-utgaven av Epiphone Emperor.

Det blir min første gitar av denne typen (hollowbody) så jeg trenger ikke noe dyrt og avansert, men er det noen som har prøvd denne gitaren som kan si meg om det er et godt valg eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ 1

En kompis av meg har denne. En utrolig heftig gitar! Har lenge tenkt på å kjøpe hollowbody selv, men lommeboka har vært relativt tynn og slækk i det siste. Men jeg hadde gått for en Gretch hvis jeg var deg! :)

Kommer jo selvfølgelig helt an på hva du skal spille og hva du liker best selv. Gretchen er kanskje litt dyr, men en Epiphone Dot er vel også en mulighet? Semi-hollow, though.

Endret av Rock n' roll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Gretsch ´en så helt rå ut da. Nå fikk jeg lyst på den :) Men den blir litt dyrere enn jeg har råd til akkurat nå. Siden det blir den første gitaren jeg kjøper av denne typen var ikke jeg tenkt å bruke så mye penger. Heller oppgradere senere viss jeg får sansen for det.

Har en Gibson SG fra før og spiller mest blues og rock, men tenkte å prøve å utvide repertoaret med litt andre stiler. En hollowbody gitar passer vel bra viss jeg vil ha en litt mer clean sound?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Gibson SG fra før og spiller mest blues og rock, men tenkte å prøve å utvide repertoaret med litt andre stiler. En hollowbody gitar passer vel bra viss jeg vil ha en litt mer clean sound?

Stemmer vel det, og tar jeg ikke feil så kan du få noen fine crunch lyder også. Som sagt så har jeg aldri eid en hollowbody selv, så ikke stol 100% på det jeg sier. Men i hvert fall.. når jeg prøvde Gretchen til kompisen min så feed'a den helt sykt med den første ampen vi prøvde så fort det ble litt mer en clean, men med en annen amp så kunne vi cranke den helt fint uten problemer.

Endret av Rock n' roll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Hagström-hollowbody, og liker lyden veldig godt. Men husk at clean på humbuckere ofte blir litt i overkant feit, så en coilsplit-funskjon er ikke å forakte. Feedbacken er veldig kontrollerbar hvis du plasserer deg riktig. Jeg synes lyden blir litt fyldigere på lavere volum, som jo er ganske kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller gått for en semihollow, da har du større bruksområde. Nye Epiphone ES339 Pro som forhåpentligvis snart kommer på markedet er bare lekker og har fin cleanlyd... Passer til det meste unntatt ultratung musikk. Har sjøl en Michael Kelly Vibe som jeg liker veldig godt, men den er utprega rockete og har hottere pickuper enn både Epi og Gretsch så cleanlyden er ikke så jazza. Går faktisk fint å spille dist på den, og den er veldig god å spille på. Ligger en på Finn nå til grei pris.

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ville heller gått for en semihollow, da har du større bruksområde. Nye Epiphone ES339 Pro som forhåpentligvis snart kommer på markedet er bare lekker og har fin cleanlyd... Passer til det meste unntatt ultratung musikk. Har sjøl en Michael Kelly Vibe som jeg liker veldig godt, men den er utprega rockete og har hottere pickuper enn både Epi og Gretsch så cleanlyden er ikke så jazza. Går faktisk fint å spille dist på den, og den er veldig god å spille på. Ligger en på Finn nå til grei pris.

Semi-hollow? Det har jeg ikke hørt om faktisk. Skal sjekke det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål i samme gate;

Har sett litt på den Gretsch G5120 Electromatic (eller noe sånt) og ser at den har løs (justerbar) bridge. Dette er sikkert en fordel for de som har teknisk peiling på gitar, men kan det være en ulempe når jeg ikke har peiling på intonasjon og den slags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe "problem", ganske så kjekt når du vil bruke tjukkere strenger. Hvis du ikke har peiling er det bare å la den være, og teipe den forsiktig når du bytter strenger.

Okey, takk for tipset :)

Tenkte kanskje den kunne flytte litt på seg viss man kom borti litt hardt e.l.

Men den er vel perfekt intonert fra fabrikken, så da er det vel egentlig bare å holde den i samme posisjon under streng-skifting og sånn.

Sikkert kult å ha om jeg lærer meg å bruke den også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Epiphone ES339 Pro som forhåpentligvis snart kommer på markedet er bare lekker og har fin cleanlyd...

Ikke så dårlig forslag dette :)

Men hvorfor ikke ta det helt ut kjøp en orntli' ES-335 ?

Om lommeboka protesterer, så har Epiphone en 'poor guy' versjon som kalles 'Dot'. Den kan du være riktig så heldig med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.