Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferdig med DIY-prosjekt: Grevlig mye støy.


Anbefalte innlegg

Jeg har blitt kvitt bypass-støyen, og var svært fornøyd. Trykket inn switchen, og plutselig begynte hele driten å oscillere noe helt sykt. Dette har forøvrig forekommet en stund, i tillegg til jordingsproblemet jeg nå er kvitt. Oscilleringa reagerer på bevegelser på volumpoten, fra dypt til lyst.

Endret av MrHåvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bedre. Grunnen til at man kaller skjema for krets/circuits i elektronikken, er fordi alt skal gå i en bestemt krets/sirkulere. Dersom det mangler en forbindelse et sted, så vil du ikke kunne vuderesende signalet noen vei.

Ser du på jack-en helt nederst til høyre, så mangler den en forbindelse, mest sannsynlig jordingen. Kobler du en av de nederste(?) pinnene til nærmeste jord, så skal de løse seg.

Man må også unngå å ha for lange ledninger der det ikke trengs. Lag en layout for boksen og planlegg ca hvor lange kabler du skal ha. Lange kabler fører til signaltap og uønsket støy, da de vil virke som anteller i jord. Det gjelder spesielt når du lodder LED's og resistorer løst.

Det gjelder også beina på komponentene. Minst mulig pigger som stikker ut av PCB på loddesiden er mest optimalt.

Vil du ha mer konkret svar på koblingen, så hadde det vært fint med skjema.. Fant av en eller annen grunn ikke skjema hos Plexitone hos madbeans.

Ta gjerne et like stort bilde av toppsiden av PCB også.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så fikk jeg ordna støy-problemet, ved å gjøre nøyaktig som du beskrev :D Skal laste opp et bilde til, men jeg suger til å lodde, bare så det er sagt. Første gangen jeg har lodda mer enn bare gamle kabelstumper... Oscillering er neste problem :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på madbeanpedals.com, projects, boneyard, og deretter klikker på den gamle verjsonen, får du opp skjemaer. Kablene skal kortes Ned når jeg bokser den, men først MÅ jeg bli kvitt den evinnelige pipingen som kommer når jeg skrur på effekten. Oscillation.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabler er induktive i seg selv, og to kabler som ligger parallelt i nærheten av hverandre vil virke som en kondensator. Begge deler kan føre til oscillering i en krets med mye gain, eller i en krets hvor kapasitansen eller induktansen fører til positiv tilbakekobling.

Ser for meg at du kommer raskere i mål hvis du fjerner kablingen fra kortet og gjør den på ny, siden kablingen altså kan forårsake oscilleringen din. ;)

Det vil også hjelpe deg hvis du laster opp to nærbilder av kortet, ett ovenfra og ett fra undersiden. Da kan folk påpeke konkrete feil, du lærer masse, og du kan feilrette mye raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen som gidder å disse, målet her er vel å få virk i pedalen.

Blå er mulige kalde loddinger, rosa-ish er mulige kortslutninger/loddebroer mellom baner hvor jeg tror det ikke skal være kortslutning, gult er løftede printbaner/for lite tinn/mekanisk påvirkning mens tinnet størknet, eller ting jeg ikke forstår (oppe i hjørnet til venstre).

mrhavar4ujvaoar.jpg

Godt mulig alt er OK, men disse punktene kan være verdt å sjekke. Q-tips med alkohol kan være greit for å vaske bort gammelt flussmiddel og lignende, og bruk en liten sideavbiter og klipp bort alle komponentbeina som står og spriker.

Ellers vil jeg anbefale å bruke mindre tinn, mindre varme og mer flussmiddel. La loddebolten varme både kobberet på printet og komponentbeinet skikkelig før du har på en yrliten mengde tinn. Tinnet skal flyte jevnt og lage en skinnende, konkav overflate. Det er nesten ikke til å tro hvor lite tinn som egentlig trengs. ;) Deretter kuttes komponentbeinet tett nede ved loddingen.

http://www.antex.co....ages/paper3.htm

betterfig5.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, lag en plan for koblingen, så slipper du å lage kabler lengre enn nødvendig.

Ut fra skjema så ser det ut som jordigens kapasitans som EBT skrev om kan oscillere via plussterminalene på forsterkningstrinnene, som du ser på skjema er gjordet.

Er det PCB fra Madbeans eller etset du det selv? Hvis det er fra Madbeans, så må jeg si at det ser litt labbert ut.. Lange negative tilbakekoblinger kan også føre til ustabilitet.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått det Der I posten fra madbeans hadde jeg nok sendt det tilbake :P etset selv,men det lå lå litt lenge, som gjorde at kobberlaget ble I overkant skjørt på noen steder. Har kabla opp alle potmeterne nå, switchene tar jeg imorgen. Alt ser plutselig mye lysere ut...f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom denne tråden nå og det er godt å høre at du fikk den til å fungere til slutt.

Det som derimot forbauser meg litt er at folk kan være så bastant i slike support-sammenhenger, helt klart uten å ha så mye snøring på hva de snakker om. Er det virkelig så viktig å fremstå som den mest kunnskapsrike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som derimot forbauser meg litt er at folk kan være så bastant i slike support-sammenhenger, helt klart uten å ha så mye snøring på hva de snakker om. Er det virkelig så viktig å fremstå som den mest kunnskapsrike?

Folk har gjerne litt ulik oppfatning av hva som er den greieste fremgangsmåten, og dermed blir det lett slik at man fokuserer på litt ulike ting, eller skaper en diskusjon om hva som er fornuftig. Feilsøking dreier seg mye om å slippe å gjøre unødvendige ting mange ganger og ikke alle har like god trening i å jobbe metodisk og systematisk når man skal finne en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom denne tråden nå og det er godt å høre at du fikk den til å fungere til slutt.

Det som derimot forbauser meg litt er at folk kan være så bastant i slike support-sammenhenger, helt klart uten å ha så mye snøring på hva de snakker om. Er det virkelig så viktig å fremstå som den mest kunnskapsrike?

Den eneste som virkelig har peil her er MEG ;)

Neida, og selv om det blir litt munnhuggeri i en support-tråd er vel det viktigste at MrHåvar fikk løst problemet sitt!

Det er jo kjempebra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.