Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferdig med DIY-prosjekt: Grevlig mye støy.


Anbefalte innlegg

Det der er en sannhet med modifikasjoner gitt.. Tenk litt på saken - Hva f.eks med alle effekter som faktisk er bygget med plastbokser? Er de i realiteten helt ubrukelige grunnet støy? De er ikke det vettu'

Er vel ikke heller uten grunn at de som regel angrer på/eller dekker den med kobberfolie?

Nå sa jeg støye og står på det. En pedal innebygget i en alu box vs plastikk er merkbar.

Sjekk alle jordingsledningene dine på nytt med tegninga, les litt om Faraday's cage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke heller uten grunn at de som regel angrer på/eller dekker den med kobberfolie?

Nå sa jeg støye og står på det. En pedal innebygget i en alu box vs plastikk er merkbar.

Nå er 95% av Behringer og 75% av Danelectro boksene plastikk uten noen for for folie/skjerm. Så...

At man i enkelte tilfeller kan minske støyinnstråling med en skjerm/boks er så, men dette er ikke trådstarters problem i dette tilfellet. Det garanterer jeg. Det er lurt å fokusere på det essensielle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det jeg mer mente da var at når han tok sammen jackene så forsvant støyet, da regner jeg også med at det hjelper når en legger dem i en boks slik at de har mekanisk kontakt med hverandre..

DET er ganske essensielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det jeg mer mente da var at når han tok sammen jackene så forsvant støyet, da regner jeg også med at det hjelper når en legger dem i en boks slik at de har mekanisk kontakt med hverandre..

DET er ganske essensielt.

Elektrisk kontakt mener du. Ja selvsagt er det det, men det er langt enklere å bare lodde en kabelbit mellom jordpunktene når trådstarter nå ønsker å finne ut om prosjektet faktisk fungerer etter hensikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekanisk kontakt/forbindelse er hvertfall i automasjonens verden å ha elektrisk kontakt. Mekanisk kontakt :)

Lager du den enkle stumpen så får du ringjord(ikke som i et hus) men kan påvirke støy..

Putt den inn i boksen, det er ikke veldig mye vanskeligere å feilsøke så lenge ledningene er mer enn 2 cm lange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringjord da ja.

Knasende godt argument der. Og virkelig essensielt for trådstarters problem..

Dette gidder jeg ikke å holde på med og jeg tror ikke trådstarter har det helt store utbyttet av denne diskusjonen. Han får selv avgjøre hva som er praktisk eller ikke, jeg tok utgangspunkt i at han ikke hadde montert ting i boksen ennå og dermed hva han må gjøre for å få ting til å fungere/feilsøke. Forøvrig en rimelig grei fremgangsmåte jeg selv følger - jeg tester kretsen før jeg monterer den i noen boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greener, jeg vet du er/og vil være den som kan mest om alt på forumet, men noen ganger må du la andre slippe til :P

Ifølge det du skriver høres det ut som eneste problemet er at den støyer når ikke jackene har kontakt mellom seg, her kan du legge ledning mellom, men aluboksen din ordner dette på en veldig mye greiere måte.. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greener, jeg vet du er/og vil være den som kan mest om alt på forumet, men noen ganger må du la andre slippe til :P

Jeg vet neppe best/mest og jeg har ikke noe behov for å ha den rollen. Jeg prøver bare å påpeke hva som riktig/viktig og mest praktisk når man skal feilsøke på noe. Jeg kan ikke se at noen har hindret deg i poste innlegg, eller mene noe som helst i denne tråden.

Noe av det du sa virket ikke så fornuftig, jeg påpekte dette, noe du så igjen valgte å starte en lengre diskusjon på. Ditt valg. Jeg hadde sluppet det umiddelbart om du ikke hadde fortsatt å argumentere for at det du sa var riktig eller viktig i denne sammenheng. Hvis du føler deg overkjørt beklager jeg det, men det er et poeng for meg å forsøke å ta hull på en del myter, samt å hjelpe folk til å få en forståelse for eksakt hva som forårsaker en feil, slik at man kan lære noe av det.

Så langt har både du og jeg konkludert med at trådstarter antageligvis mangler jording på en eller begge jack bøssingene, løser man så dette problemet på enklest mulig måte, kan man så se videre på om pedalen ellers fungerer som forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såsåså... Jeg har gått igjennom wiring-chartet, og alt ser ut til å være riktig. Men det er rimelig mye kabling, så det er mye som kan ha gått galt. Skal gå igjennom en gang til etter skolen. gir dere litt feedback etter en tur med multimeteret. Hvis jeg ikke klarer å minske støyen får jeg prøve å bokse den...EDIT: greener, vet at bilder kunne ha løst dette for lenge siden, men fant ikke datamusa, så prøvde å ro meg unna :P

Endret av MrHåvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi ikke kom helt til bunns i den saken her, må vi nesten oppsummere litt: Jeg bør altså koble de to pluggene sammen i sleeven? Jeg bruker plastikk-plugger, må ikke de jordes "mer" enn metall-plugger? Metall-pluggene fra Tayda var ikke stort å skryte av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hvilken som helst jackbøssing har et loddeøre/tilkobling for sleeve/jord - mål om du har kontakt mellom disse og jord på print - se ellers manualen din for forslag til hvordan du skal koble jord til bryter/print, det virker veldig gjennomtenkt og greit med tanke på at ting skal bokses i ettertid (ledningsføring osv)

Og nei, det spiller ingen rolle om du har plastikkplugger eller metallplugger. Men hvis du kun har plastikkplugger kan du jo gjerne skape kontakt mellom chassi og jord når du monterer herligheten i boksen, så får du potensielt litt reduksjon av støyinnstråling på kjøpet. (lodd eller skru fast en ledning til chassi som du fører til jord på print, lodd en ledning til baksiden av et potensiometer e.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Greener sitt forslag om bilde, hvis ikke så blir det bare tipping. Det er ikke lenge siden jeg hjalp en her på forumet med en krets som han ikke fant ut av hva som feilet, feilet var lett synlig for andre.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.