Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone les paul 100


mt2

Anbefalte innlegg

mt2: for å finne ut hvilke gitarer som er gode og hvilke som er kjipe, vil jeg anbefale deg å ta en tur til nærmeste musikkbutikk. Hvis man er i en nybegynnerfase, vil jeg tro man merker svært liten lydforskjell på en Gibson LP Custom og en LP100. Mesteparten av energien går til å fokusere på fingersetting og å anstrenge seg med alt som etterhvert ikke krever så mye (bare det å trykke ned strengene hardt nok, holde plekteret naturlig osv.), og ikke på å høre etter. Det du derimot bør finne ut, er om du har korte eller lange fingre, tynne eller tykke, og få noe gripebrett som er tilpasset det. Har man litt tykke fingre vil en bred og fin ibanez hals gjøre seg bedre enn en squier. Selvsagt en vanesak, men... Når du først har spilt en stund klarer du å skille gitarene mer detaljrikt, og ikke bare "den var rund, denne er spiss" ;)

Bare en liten huskeregel: hvis du skal spille rock/metal/noe med trøkk, ikke kast bort tiden på single coils (sånne smale mikrofoner), gå rett på humbucker (sånne doble mikrofoner).

Virker kurant den epiphone gitaren du har funnet, bare til å handle inn og klimpre i vei! Kunne jo evt. tatt en sweep på bruktmarkedet først, gir ofte mer tilbake for pengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en LP 100, er kjempe fornøyd med den så langt...

Gitaren er lettspilt, holder stemminga bra... Synes jeg har fått utrolig mye igjen for de pengene jeg har lagt i gitar!

Når det gjelder halsen så opplever ikke jeg den som noe vanskeligere og spille på enn en tilsvarende stratocaster modell (squire), har spilt på en sånn så vidt en gang! Les Paul'n er litt tyngre, men på ikke langt nær så tung som en dyrere LP, 100'n er litt slankere!

Er det noe spesifikt du lurer på er det bare å spørre, kan legge ut bilde av min hvis det er ønskelig!

PS! Denne gitaren har vært oppe på forumet før, bruk søk funksjonen å se hva du finner! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt å kjøpe meg en sånn gitar, helt til jeg fikk se og prøve en Epiphone Les Paul Standard..

Ikke at LP100 er noe dårlig valg (det spørs jo hva du skal med gitaren) men jeg tror den hadde holdt fint til meg, som ikke spiller i noe band, og som ikke er ekstremt dyktig.. Tror du får mye igjen for prisen.

Men samtidig koster ikke en Epiphone Les Paul Standard mere enn dobbelt så mye, så jeg valgte heller å spare til en Standard, som ser litt bedre ut, altså litt mere forseg gjort flame top, trapez innlegg, litt bedre mic'er og litt tykkere (bedre sustain).

Så har du Gibson LP Studio, som igjen koster det dobbelte, så det gjelder vel egentlig å sette grensen et sted. Hvis jeg skulle kjøpe en el-gitar for første gang hadde jeg nok kjøpt en LP100. Men siden dette blir min andre gitar, håper og tror jeg, at det er lurt av meg å investere i en LP Standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.