Web Analytics
Jump to content

Alnico vs Ceramic

Alfi27

Recommended Posts

Har lenge lurt på dette, hva slags forskjeller utgjør magnetene i pickupene? Har hørt at Alnico II, Alnico V og Ceramic blir mest brukt, men hva med Alnico I, III og IV? Utgjør magnetene mirakuløst store tonale forskjeller? Hva er det som skiller dem fysisk, har noen sterkere magnet enn andre...?

Hadde før Alnico V i Les Paulen, og har nå en med Ceramic, men har en pickup på vei som har Alnico V.

Alinco: er gjerne varmere, "fullere" og tykkere i lyden.

Ceramic: har en litt "brightere" tone og høyere output.

Se for deg forskjellen mellom Steve Vai og Slash for eksempel. (Lydmessig).

Steve Vai bruker "ceramic magnets" og Slash bruker "alinco magnets"

• Like 1

Jeg har også begge deler. Etter egne erfaringer, synes jeg at kjeramiske magneter passer bedre til metall der det er ett krav at gitarlyden er veldig tight (Prog o.l.) Jeg synes også det at alnico magneter passer bedre til rock, blues og slikt, da man får mer "sag" i tonen. Sag er på en måte det motsatte av tight. Suhr Aldrich som du har bestilt, synes jeg ligger midt mellom de to.

Min mening er at blodtight gitarlyd kun eksisterer etter mye klipping og miksing.

Jeg har et par ceramiske pickuper i straten min, og et par alinco pickuper i les paulen min. Straten er utvilsomt tightere enn les paulen, men ingen av de er "studiotighte".

Jeg ser heller etter pickuper med god artikulasjon og fin bredde og dybde.

Jeg liker ceramiske pickuper best.

Hahah, har nok ikke begynt å spille djent nei, den dagen kan jeg trygt si at aldri kommer ;)

Har lest litt om folk som kjøper magneter på ebay og skifter dem på pickupene, men... Høres tullete ut :P

Hahah, har nok ikke begynt å spille djent nei, den dagen kan jeg trygt si at aldri kommer ;)

Har lest litt om folk som kjøper magneter på ebay og skifter dem på pickupene, men... Høres tullete ut :P

Kan hilse deg og si at det ikke er tullete. Jeg hadde en Seymour Duncan Custom 5, men synes lyden var altfor scoopa/hul, og putta heller inn en Alnico 8 inn i den (Custom 8, altså). Mer mids og generelt fin balanse med mahoganyen i gitaren. Storfornøyd. :) Har allikevel veldig lyst til å prøve en Alnico 5 som er ikke-orientert.

Ja, du kan høre forskjell på ulike magneter og nei, du kan ikke høre forskjell :P

Magnetene kan utgjøre en ganske stor forskjell i lyden, men for å kunne høre hva de ulike magnetene bidrar med lydmessig er du nødt til å teste de forskjellige magnetene i samme pickupen. Ellers blir det alt for mange variabler.

Custom serien til SD er vel eneste serien der eneste variabelen er magneten: Custom Custom har alnico 2, Custom5 har alnico5 og Custom har ceramic.