Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitardingser - en liste


MasterPaster

Anbefalte innlegg

Jeg har laget en liten liste over gitardingser som kan være nyttige og kanskje ikke alle har hørt om med en liten forklaring til. Google og youtube er din venn hvis du vil vite mer. Hvis du har tips om andre dingser er det bare å føye til!

Earvana: Oversadel (og stol forsåvidt) som har forskjellig avstand på hver streng. Gjør underverker på intoneringen. Kan installeres på egenhånd hvis man har gode basiskunnskaper på evt. filing av spor osv. Hvis du vil ha en fullstendig ren gitar må du spare i tre år og snakke med www.truetemperament.com

Tremol-No: Fantastisk innretning som gjør tremolo bridge’en om til en fast bro ved å stramme et par skruer. Og tilbake til tremolo like lett. Enkel å montere selv. Ingen ekstra drilling nødvendig.

Copper foil tape: Har du uvanlig mye støy fra gitaren din? Prøv å skjerme innsiden av gitaren med kopper tape.

Ebow: Elektromagnetisk dings som får strengen til å vibrere konstant (iallefall til 9V-batteriet blir flatt). Lager artige toner og effekter. Nyttig til visse ting. Erstatter ikke plekter.

Peg winder/ PowerPeg: Lei av å skru i evigheter før strengen blir stram nok? Få fart på sakene med denne! Finnes med avbiter i andre enden eller som elektrisk drill for de ekstra late. Her er forresten kanskje verdens mest nøye gjennomgang av et strengskifte med en snedig måte å låse strengen på uten strenglås:

Humidifier: Forhindrer at gitaren tørker ut og sprekker. Her finnes det mange varianter, og hvis du ikke har en superdyr gitar holder det med de aller billigste. Det er rett og slett en svamp som du fukter, putter i en beholder og setter mellom strengene (når du ikke spiller).

Spider capo: En capo med seks ”fingre” som kan stilles individuelt for å få uvanlige tunings. Har ikke prøvd, men høres spennende ut.

Strap locks: En lås som sikrer at reima ikke faller av gitaren (eller omvendt...). Et must for alle gitarer! Mange varianter her også. Jeg liker Schaller sine. De er solide og de faller aldri av. Det finnes Kina-kopier, men kvaliteten på disse kan jeg ikke gå god for.

Nut sauce: Høres ut som noe helt annet enn tremolo bridge smøring. Øker sustain og forhindrer streng- og bridge slitasje. Strengene varer mye lenger. Markedsføres også som String Lubricant.

The String Cleaner: Renser strengene fort. Over, under og på sidene. Fjerner svette, støv, drit og møkk. Strengene holder seg ”ferske” mye lenger og det forblir lett å spille på dem. Man kan også ta en fille av bomull og tvinne rundt strengen og dra den opp og ned. Da får man også rengjort bånd og gripebrett i samme slengen. Jeg har klippa opp en gammel skjorte og det funker som tusan! Gjør det hver gang du er ferdig med å spille, så sparer du noen kroner, får større spilleglede og ferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det meste på listen her, men at Nutsauce forbedrer sustain skjønner jeg ikke hvor du har fra..?

Jeg bruker det i nuta på mine gitarer som ikke har Floyd og det gjør underverker for tuningstabiliteten, men at det skulle gi noe mer sustain...

Du kan jo føre opp FU sine tremblokker eller Raw Vintage sine saddler, der har du ting som absolutt påvirker sustain

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget en liten liste over gitardingser som kan være nyttige og kanskje ikke alle har hørt om med en liten forklaring til. Google og youtube er din venn hvis du vil vite mer. Hvis du har tips om andre dingser er det bare å føye til!

Earvana: Oversadel (og stol forsåvidt) som har forskjellig avstand på hver streng. Gjør underverker på intoneringen. Kan installeres på egenhånd hvis man har gode basiskunnskaper på evt. filing av spor osv. Hvis du vil ha en fullstendig ren gitar må du spare i tre år og snakke med www.truetemperament.com

Tremol-No: Fantastisk innretning som gjør tremolo bridge’en om til en fast bro ved å stramme et par skruer. Og tilbake til tremolo like lett. Enkel å montere selv. Ingen ekstra drilling nødvendig.

Copper foil tape: Har du uvanlig mye støy fra gitaren din? Prøv å skjerme innsiden av gitaren med kopper tape.

Ebow: Elektromagnetisk dings som får strengen til å vibrere konstant (iallefall til 9V-batteriet blir flatt). Lager artige toner og effekter. Nyttig til visse ting. Erstatter ikke plekter.

Peg winder/ PowerPeg: Lei av å skru i evigheter før strengen blir stram nok? Få fart på sakene med denne! Finnes med avbiter i andre enden eller som elektrisk drill for de ekstra late. Her er forresten kanskje verdens mest nøye gjennomgang av et strengskifte med en snedig måte å låse strengen på uten strenglås:

Humidifier: Forhindrer at gitaren tørker ut og sprekker. Her finnes det mange varianter, og hvis du ikke har en superdyr gitar holder det med de aller billigste. Det er rett og slett en svamp som du fukter, putter i en beholder og setter mellom strengene (når du ikke spiller).

Spider capo: En capo med seks ”fingre” som kan stilles individuelt for å få uvanlige tunings. Har ikke prøvd, men høres spennende ut.

Strap locks: En lås som sikrer at reima ikke faller av gitaren (eller omvendt...). Et must for alle gitarer! Mange varianter her også. Jeg liker Schaller sine. De er solide og de faller aldri av. Det finnes Kina-kopier, men kvaliteten på disse kan jeg ikke gå god for.

Nut sauce: Høres ut som noe helt annet enn tremolo bridge smøring. Øker sustain og forhindrer streng- og bridge slitasje. Strengene varer mye lenger. Markedsføres også som String Lubricant.

The String Cleaner: Renser strengene fort. Over, under og på sidene. Fjerner svette, støv, drit og møkk. Strengene holder seg ”ferske” mye lenger og det forblir lett å spille på dem. Man kan også ta en fille av bomull og tvinne rundt strengen og dra den opp og ned. Da får man også rengjort bånd og gripebrett i samme slengen. Jeg har klippa opp en gammel skjorte og det funker som tusan! Gjør det hver gang du er ferdig med å spille, så sparer du noen kroner, får større spilleglede og ferdigheter.

synes dette så interressant ut True temp altså
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle kanskje skrevet "bevarer sustain" fordi sadlen ikke blir slitt. En slitt sadel gir dårligere sustain. Sjekka ut Floyd Upgrades. Ikke veldig imponert av tremolo stopperen. Jeg synes tremol-no banker den på alle punkter. Nå har jeg ikke prøv den, så jeg vet ikke. Men det med feitere block virket som et godt tiltak for å få mer tone.

Endret av MasterPaster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et smart triks for å unngå "fjærklang": Stapp stumper fra en gammel tynn jack inn i fjærene. Da får du ingen gjenklang. Har noen forresten tips om hvordan man kan dempe strengene mellom oversadel og stemmeskrue på en pen måte? Jeg har prøvd strikk (stygt og fungerer dårlig), hule ut tynne kabler og tre på (massivt og tungvint) som setter seg fast i oversadelen etter dives og ørepropper (IKKE pent).

Her er også en smart fjærdempingsvariant jeg ikke har hørt om før:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du arm som skal skrues inn i tremoloblokka kan det være lurt å droppe inn en cm med tynn kraftig gummi, den vil fungere som en fjær og holde arma litt fastere, og du har i tillegg en liten sikring slik at du ikke skrur arma gjennom blokka (det er mulig, har gjort det...). :)

Har du en arm som presses inn, Ibanez har mange av disse, finnes det noen greie knep for å få arma til å sitte litt bedre. De foringene varer ganske lenge, men dersom de er slitt er det ofte nok med et lag neglelakk under de. Blank er å foretrekke da andre farger fort kan ta slutt dersom vokalisten får se flaska. Neglelakken er ikke tykk, men det er nok til å øke diameteren nok til at arma sitter. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.