condemned Skrevet Mai 31, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 31, 2012 Hva er det for noen grep da? er jo romertall jo?.. Det er slik man skriver progresjoner basert på grunntonetrinn i en skala som ikke er oppgitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
davidsen Skrevet Mai 31, 2012 Share Skrevet Mai 31, 2012 Hva er det for noen grep da? er jo romertall jo?.. Han viser bare en generell progresjon, uten å henvise til toneart. Ganske smart faktisk. Romertallene betyr rett og slett hvilket trinn det er snakk om. Eks : Hvis tonearten er i C, så er IIm7 = Dm7 Er tonearten i F, så er IVmaj7 = Bbmaj7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristoffereide Skrevet Mai 31, 2012 Share Skrevet Mai 31, 2012 Det kunne like greit vært skrevet i morsekode for min del Og ja, jeg skal begynne å ta teoritimer med en kar her i byen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
davidsen Skrevet Mai 31, 2012 Share Skrevet Mai 31, 2012 Og ja, jeg skal begynne å ta teoritimer med en kar her i byen Det er det smarteste du kan gjøre for å utvide din musikalske "intelligens" og musikkforståelse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristoffereide Skrevet Mai 31, 2012 Share Skrevet Mai 31, 2012 Jepp, jeg har prøvd å lese på egen hånd og funnet ut at jeg må få det vist og forklart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tallicafan96 Skrevet Mai 31, 2012 Share Skrevet Mai 31, 2012 Jepp, jeg har prøvd å lese på egen hånd og funnet ut at jeg må få det vist og forklart. Må jeg etterhvert også! Trur det er ganske lurt, selv om man kan være god på gitar uten all den teorien.Men det helt klart en stor fordel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Duckling Skrevet Juni 1, 2012 Share Skrevet Juni 1, 2012 Det går helt fint an å være sinnsykt rå på gitar uten å kunne noe som helst, men det er jo aldri noen ulempe å kunne teori. Gitaristen i bandet til en kompis er et godt eksempel. Han spiller fletta av de aller fleste jeg har møtt, men hvordan han improviserer en solo basert på skalaer til et komp i G-dur, det måtte han bli fortalt av bassisten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
davidsen Skrevet Juni 2, 2012 Share Skrevet Juni 2, 2012 Du er i mine øyne og øre ingen bedre gitarist selv om du ikke vet hvilken toneart du spiller i, selv om jeg vet at det er en trend å tro det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Duckling Skrevet Juni 2, 2012 Share Skrevet Juni 2, 2012 Vet ikke om det var et svar til meg, eller bare generelt, men jeg mente på ingen måte at man er en bedre gitarist bare fordi man ikke vet hvilken toneart man spiller i, det var mest en kommentar om at det går an å være en jævel på gitar uten å kunne spesielt mye teori. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
davidsen Skrevet Juni 2, 2012 Share Skrevet Juni 2, 2012 Jeg bare syns det et en trend at musikere skryter av, og er stolte av at de ikke kan en dritt med teori.Tenk hvor god han hadde vært om han behersket teorien i tillegg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Duckling Skrevet Juni 2, 2012 Share Skrevet Juni 2, 2012 Kan være enig i at det kan føles som en trend, men det var ikke min intensjon å støtte opp under denne trenden, men jeg føler også at om man er en jævlig god gitarist så er man en jævlig god gitarist, uavhengig av om man kan mye teori eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
condemned Skrevet Juni 2, 2012 Forfatter Share Skrevet Juni 2, 2012 Jeg bare syns det et en trend at musikere skryter av, og er stolte av at de ikke kan en dritt med teori.Tenk hvor god han hadde vært om han behersket teorien i tillegg?Jeg skjemmes over å ikke være teoretisk sterk. Jeg vet hva en pentatonskala er, og that's it. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OsloGutten Skrevet Juni 3, 2012 Share Skrevet Juni 3, 2012 Med musikalske ferdigheter kan man komme helvetes langt med pentanonskalaen (I hvert fall innen blues og rock) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CarvinDC135 Skrevet Juni 26, 2012 Share Skrevet Juni 26, 2012 Om jeg plukker opp en akkustisk gitar så går det ofte i "luftige" add9 sekvenser med mest mulig åpne strenger som kan ringe. Her teller egentlig voicingen mer en progresjonen for min del. Voicinger med åpne strenger går jo på spesifikke akkorder så da blir oft de første akkordene Am add9(0 0 5 7 0 X), videre til en slags subdominant på Dm9(0 6 5 0 X X) så ned til dominanten på Em add9( 0 0 0 4 7 0). Samme runden i dur er fin med Aadd9( 0 0 6 7 0 X), D9(0 7 6 0 X X) til E7(0 0 7 6 7 0).Med litt fantasi kan en lage mange artige varianter over dette voicingmønsteret ved å bruke to/tre fingre i forskjellige posisjoner mens en lar de åpne strengene ringe.Jeg synes iallfall denne typen akkorder gir et bra førsteintrykk av klangen i en akkustiker.Plukker jeg opp en elgitar så blir det ofte akkordrekka fra Little Wing, eller noen random powerchords om det er high-gain greier. Har også her en forkjærlighet for åpne strenger som G5(X X 0 0 X 3) for å få en feel med tonen. Liker også varianter med kvinten i bass (X X 5 5 3 3) gjerne over en "pedaltone" på lav E streng :-)(E B G D A E) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Greener Skrevet Juni 26, 2012 Share Skrevet Juni 26, 2012 Det første jeg spiller når jeg plukker opp en gitar er Am-C-F(med åpen lys E)-EFavorittprogresjonen er vel kanskje noe som inneholder Bm7-A#Bm7-Am7 (797777 - 686666 - 575555) med ymse variasjoner på de lyse strengene.Blir fort noe som ligner litt på Little Wing eller Stormy Monday 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå