Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lefty-bro til «vanlig» kassegitar


Aphelion

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammal Jasmine (gamle billigserien til Takamine) kassegitar som jeg tenkte å ta i bruk igjen. Problemet er at denne er ikke lefty, så når jeg strenger den riktig vei for meg så blir intoneringa litt rævkjørt. Hvor kan jeg få kjøpt ny lefty-bro til denne? Tenker da på den svære trebiten, jeg er ikke så bevandret i akkert-terminologi... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne på tanken på å fylle igjen og frese, men da må jeg få hjelp av noen som ikke får angst av tanken på noe så enkelt som å justere en trussrod... Måtte bytte støpsel på ampen min i dag, og det var nesten så jeg klikka bare av det :P

Hva slags treverk, lim osv. bør i så fall brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha fylt opp med sort epoxy. På en såpass liten fresejobb som dette, vil en Dremel fungere, hvis man bygger en passende jig. Det høres enkelt ut, men er faktisk en del jobb, i og med at trestykket man skal frese i er kurvet. Deter forberedelsen som tar tid. Selve fresingen er fort gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha fylt opp med sort epoxy. På en såpass liten fresejobb som dette, vil en Dremel fungere, hvis man bygger en passende jig. Det høres enkelt ut, men er faktisk en del jobb, i og med at trestykket man skal frese i er kurvet. Deter forberedelsen som tar tid. Selve fresingen er fort gjort.

Er det ikke da enklere å ta av sadelen for så å frese fra undersiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag ved første øyebilkk, men likevel ikke en farbar vei. Man ønsker ikke å frese dypere enn nødvendig, og i dette tilfellet ville man måtte frese "tvers i gjennom". Ikke lurt. Videre trenger man et stabilt underlag for å frese, og her vil det innebære å støpe en jig, med for eksempel skruefast fugeskum, siden da "oppsiden" vil ha runde former som er vanskelig å stabilisere. Videre må da hele stolen av, med alt det innebærer. Ikke noe jeg ville gi meg i kast med, i hvert fall. Ulempene er mye større enn fordelene. Hadde vi snakket om kun plaststripen, så ja, for all del, men ikke i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.