Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye rør!


Anbefalte innlegg

Skal skifte rør i ampen min , og jeg lurer på om dere har noen tips til rør. Og eventuelt hvor jeg får tak i disse.

Ampen er en Marshall Superlead 100w fra 1973.

Spiller det meste.(ikke så mye metal)

Takker på forhånd for hjelpa;)

Ps! Føler bare for å si: Denne ampen Spiller HØYT, nesten for høyt, men jævlig fet lyd :D:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann litt på hvor lenge det har gått siden du har hatt den inn på sjekk..

M

Jeg hadde ikke min inn på 15 år..Å jeg måtte betale 2300,-

Grunnen til at prisen kommer ann på hvor lenge siden sist er at hvis det har gått sinnsykt lang tid så kan det hende at det er noe utgangs og sluttrinnsrør som har gått..

Men du kan rekne med 3000 +-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm. 3000 hørtes litt brutalt ut hvis du bare skal bytte rør.

Rundt 7-900kr for rør, også fra rundt 3-400kr og oppover for arbeid.

Du må ha 4 matchede EL34 rør og 3 ECC83 rør.

Av preamprør så liker jeg JJ, og skal snart sette i JJ poweramprør i JCM800 mastervolumen min.

Gjør du det selv eller får en venn som vet hva han gjør, til å gjøre det så blir det enda billigere. Men har du lite lyst til å dø av sjokk, og har lite kjennskap til elektronikk ville jeg levert den inn til en tekniker som kan sakene.

Sjekk ut www.demostenes.no for en del rør.

og http://www.thetubestore.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

preamprør trenger vel sjelden å byttes da, men kanskje det er på tide hvis de er de originale fra '73 ;) Jeg kjøpte rør hos den lokale gitarsjappa hvor eieren er særdeles hyggelig. Gav meg rabatt samt klasket inn rørene free of charge. Ulempen er at man må dra med seg en amp som veier et halvt tonn helt til butikken... Gav forresten en tusing for 4stk. 6L6GC rør, trodde EL34 kosta rundt det samme. ECC83 kan man hente inn for en drøy hundrelapp per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe stress å bytte rør, men bytter man utgangsrør må man i de aller lfeste tilfeller også justere biasen. noen amper gjør visstnok dette autmatisk, men det er IKKE tilfelle med EL34-røramper ihvertfall. Dette har visst noe med selve rørkonstruksjonen å gjøre. tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"So the end of the short answer is this: Since a bias supply needs to put out the right voltage and never vary, I wanted to build amplifiers that were individually hard wired to the correct values and NEVER needed adjustment. And for 25 years, that's how Mesa/Boogies have been built.

Time to change tubes? Just plug our tubes into any one of our amps and you're DONE. No tech needed. NO bills and no BS about biasing. And most important: The bias is RIGHT because it can't change!"

Slik jeg da forstår det fra denne artikkelen skrevet av Randall Smith fra M/B, så er det ikke variasjoner i et mesa 6L6 til et annet 6L6, eller fra et JJ til et annet JJ. Skal man derimot finne på å gå fra Mesa 6L6 til GT EL34, bør man kanskje forhøre seg rundt.

Hvis du åpner ampen din, finner ut hvem som lagde rørene og så skaffer rør fra samme produsent, er det bortkastet å betale en eller annen tulling for å si at "biasen din trengte justering", når den samme tullingen egentlig bare skiftet rørene og ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi 6L6-rør(pentode) opererer etter et litt annet prinsipp enn EL34-rør(cathode), nå husker ikke jeg akkurat hva som var greia med forskjellen mellom pentode og cathode, men når det gjelder EL34-rør så vet jeg at du må justere bias hvis du bytter de ut, med mindre du vet hvilken "egenverdi" de gamle hadde, og de nye har nøyaktig samme mål. Dette har jeg testet selv på min egen Marshall JCM2000, som det forresten er svært enkelt å justere bias på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, jeg ser det er noen misforståelser ute og går her.

EL34 er en pentode, 6l6 er en tetrode eller rettere sagt en "beam tetrode" .

Alle vanlige rør har en katode og en anode og et eller flere gitter (rørdioden har kun anode og katode)

Forskjellen mellom en pentode og en tetrode er hovedsakelig at pentoden har tre gitter og tetroden har to. En triode har et gitter.

Om biasen justeres automatisk, så har ikke dette noe som helst å gjøre med hva slags type rør du bruker. Dette er det kretsløsningen rundt som bestemmer.

Det er riktig at mesa/boogie forsterkerene har autobias. Marshall har ikke autobias, og bør helst justeres hver gang rørene byttes ut.

Og justere biasen er ikke en ting hvem som helst bør gjøre.

DET ER LIVSFARLIG Å ROTE INNI EN GITARFORSTERKER SELV OM STIKK-KONTAKEN ER DRATT UT.

Kommer du borti en kondensator som fortsatt ikke har ladet seg ut så kan du fort miste livet. Det går an å tappe kondensatorene for spenning, men noe som kalles for dielektrisk adsorbsjon kan gjøre at kondensatoren lader seg opp igjen av seg selv, og er fortsatt like livsfarlig.

Det er få nok gitarister som det er, overlat all innvendig service til en som vet hva han/hun driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om du kjøper rør fra samme produsent, så betyr ikke det at rørene er like.

Selv om rørene er produsert på samme dag samme fabrikk og samme alt sammen......... så vil rørene som regel ha varierende specs og kreve forskjellig bias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Super bass 100W fra 71, omtrent samme forsterker. Gå for EL34. Jeg skiftet for et halvår siden, kostet meg 800,- på tre45 i trondheim.

...og ja, disse beistene spiller høyt og varmt. Det er ikke uten grunn at Jimi Hendrix og Malcolm Young hadde disse som favorittamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Mullard EL34 sies å være det aller beste av sitt slag, men prisen er et godt stykke over overkanten.

Sjekk ut Svetlana rørene, eller winged C som blir laget på samme fabrikken i russland. De skal visstnok tåle mere juling enn de fleste andre og i tillegg så låter de som ei kule!

Ei 6CA7/EL34 er visstnok også gode rør, og så ser de tøffe ut også. 8)

6CA7 er det samme som EL34 om noen lurte på det....

www.tubesandmore.com har bra priser på rørene, har handlet mye der selv og er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.