Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Elefant (hjemmebygg, presentasjon og spørsmål om farge)


Anbefalte innlegg

Takk til dere begge!

En proff finish blir det ikke -og jeg hadde nok litt høyere ambisjoner enn det jeg ser jeg får til.

Men så har jeg ikke gjort dette før og det er på tide og jekke ned ambisjonene litt :-)

Jeg tror fremdeles at jeg skal bli fornøyd.

Legger ut mer når jeg er ferdig!

Endret av børd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du jo forsøkt ting jeg ikke engang har tenkt på eller visst om. Jeg skjønner hva du er misfornøyd med, men er også enig med de som har skrevet noe over.

Hvis du hadde fått lagt på "ringene" helt regelmessig, slik som slipte stålplater, hadde det jo blitt noe helt nytt.. :)

Tror dette blir veldig bra jeg, på en meget spesiell og artig gitarkonstruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hoppla! Jeg har bestemt meg for at Elefanten er ferdig.

Det tar alt for lang tid innimellom barn og jobb å legge politur. Og jeg har bestemt meg for at det er godt nok - selv om de første pigmentringene fremdeles synes nede i finishen. Jeg har heller ikke pusset ned med fint sandpapir slik at overflaten er helt jevn - det ville ikke gått bra fordi forarbeidet mitt ikke har vært helt godt nok (noen pussefeil og litt høydeforskjell i årringene i treet - dette ble tydelig ettersom finishen ble blankere). Resultatet ser håndlaget ut, men det er kanskje ok.

På halsen er det ikke brukt porefyller og pigment og her var det lettere å bli fornøyd med resultatet.

Først ett par bilder av kroppen:

post-10598-0-05141700-1359804734_thumb.jpost-10598-0-14553100-1359804761_thumb.j

Ujevnhetene og fargeforskjellene er tydelige - se refleksjonen av lampen. En slags stormy midnight bluemoonburst?

Og så har jeg laget et nytt plekterbrett i tykk plexiglass med svakt grønnskjær. Baksiden mattet jeg ned med veldig fint sandpapir og brukte Herdins gullbronse fra sprayboks. Navnet er frest ut på frihånd med en ett lite bor og dremel med "støttehjul".

post-10598-0-88650600-1359805459_thumb.jpost-10598-0-28216800-1359805479_thumb.jpost-10598-0-75366500-1359806038_thumb.j

Og her er hele i dagslys:

post-10598-0-61309700-1359805338_thumb.jpost-10598-0-84134000-1359805186_thumb.j

Hva skal man si?

En gitar for spesielt interesserte? Jepp!

Vil jeg lage flere?

Jepp - om fem år jeg fremdeles ha brukt kortere tid enn på elefanten!

Takk for følge og oppmuntring!

Endret av børd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen!

Latterlig kul! :D Lydklipp? :)
Først ble jeg litt gretten, men så fant jeg ut at det var en presis beskrivelse.

Kul og latterlig, halvveis mellom John Lennon og Jonathan Richman - begge er gamle helter - og slik er den påtenkt :-D

Headstokken er jeg fornøyd med selv om det er noe drit å skifte strenger.

Men jeg gjør nok noen andre valg om jeg forsøker meg på en til.

Det kan være jeg får til et lydklipp, men jeg er ikke helt sikker. Ække så god til faktisk å spille på den ...

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Ok,

dere får bære over med meg.

De første 40 sekundene er uten forsterker. Blandt annet flagolett ved 24 bånd, lys e-streng, hvor man hører at stolen ikke står helt rett. På tolvte bånd er det greit nok for meg. Forsterkerlyd begynner med "bass på fullt" og beveger seg de fire stegene mot tonekontroll utkoblet.

Beklager spilleferdighetene, og at jeg ikke klarte å lage klippet kortere.

Jeg har brukt en at2020 mikrofon og Garageband.

Forsterker er en Vox AC4C1 som er stilt nesten "clean". Og så er det en bitteliten dash romklang.

Hva jeg har lært:

-Man kan ikke stole på linjalen når man skal plassere stolen. Dobbelt så langt som til 12 bånd ga ikke nok justeringsmulighet for de lyseste strengene

-Halsen på elefanten er på tok for tykk!

-det er for stor forskjell på tonekontrollen koblet ut og første "bass-trinn". Gitar, mikrofon og plassering av mikrofon gir et veldig "bright" lydbilde (som ikke blir dempet av forsterkeren). Men det er da en ganske fin janglelyd, også?

-Jeg burde jordet stolen for å slippe unna litt støy.

-Jeg burde tatt gitarøving mer seriøst når jeg var liten. Nå er det for sent.

God påske!

fpelefantlyd - 02.04.15 III.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo både Vox'n og lipstick-pickups litt ekstra bright og, men synes det låt kult!

Og må si at jeg digger utseende max! Hvis du får perfeksjonert designet og begynner å bygge på bestilling, så ikke nøl med å si ifra!

Endret av MartheyG
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.